کد خبر: ۱۲۲۸۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۷

اشتغال‌زایی سپاه برای زلزله‌زدگان غرب کشور + تصاویر

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اجرای طرح‌های کوچک و زودبازده کارآفرینی در روستا‌های زلزله‌زده کرمانشاه گام مؤثری در بهبود زندگی مردم این مناطق برداشته است.
به گزارش شیرازه، حدود ۸ ماه پیش بود که زمین‌لرزه‌ای به‌بزرگی ۷.۳ ریشتر مناطق غربی کشور از جمله استان کرمانشاه را لرزاند. در پی وقوع این زمین‌لرزه که کانون آن در منطقه دشت ذهاب اعلام شد، بیشترین خسارات به شهرستان‌های سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و ثلاث باباجانی وارد شد و متأسفانه قریب به ۴۵۰ تن از هموطنانمان جان خود را از دست دادند.


اشتغال‌زایی سپاه برای زلزله‌زدگان غرب کشور + تصاویر

از همان روز‌های اول وقوع زمین‌لرزه در غرب کشور مردم و نیرو‌های امدادی به‌خصوص یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌کمک زلزله‌زدگان می‌شتابند و در یک تقسیم‌بندی مسئولیت امدادرسانی به شهر‌ها به ارتش و مسئولیت امدادرسانی به روستا‌های منطقه که بیشترین خسارات را دیده‌اند به سپاه واگذار می‌شود.

سپاه در همان زمان تعهد می‌کند تا ظرف مدت ۴۵ روز و با ساخت ۸۰۰۰ کانکس، اسکان موقت زلزله‌زدگان را سامان دهد و با تلاش جهادگران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص)، ظرف مدت ۴۰ روز بیش از ۸۱۰۰ کانکس را، یعنی بیش از میزانی که متعهد شده بود برای زلزله‌زدگان روستا‌های دشت‌ذهاب می‌سازد و به این ترتیب کار اسکان موقت مردم این مناطق پایان می‌یابد.

پس از آن که اسکان موقت زلزله‌زدگان پایان می‌یابد سپاه کار ساخت خانه‌های دائمی را آغاز می‌کند و موفق می‌شود با استفاده از روش‌های مدرن، خانه‌های مقاوم و عایق‌بندی‌شده با استفاده از مصالح تماماً ایرانی را در مدت زمانی کوتاه ساخته و به مردم برخی روستا‌های زلزله‌زده تحویل دهد.

اشتغال‌زایی سپاه برای زلزله‌زدگان غرب کشور + تصاویر

نمونه‌ای از خانه‌های دائمی ساخته‌شده توسط سپاه

کارآفرینی سپاه برای زلزله‌زدگان

در جریان زلزله، بسیاری از مردم براثر تخریب مغازه‌ها و کارگاه‌ها، شغل خود را از دست داده‌اند و بسیاری از خانواده‌ها هم سرپرست خود را از دست داده و یا سرپرست خانواده در شرایطی است که دیگر نمی‌تواند کار کند. در این شرایط اصلی‌ترین نیاز هر خانواده‌ای داشتن منبع درآمدی است که بتواند با آن مخارج زندگی خود را تأمین کند. اما ایجاد اشتغال در منطقه‌ای که از امکانات خاصی برخوردار نیست و مردم از تمکن مالی خوبی برخوردار نیستند، کار آسانی نیست.

نیرو‌های جهادگری که با آن‌ها صحبت کردیم می‌گفتند در روز‌های اول وضع معیشت مردم مناسب نبود و آن‌ها مخارج زندگی خود را از کمک‌های ارسالی خیرین و سازمان‌های امدادرسان تأمین می‌کردند، حتی گاهی اوقات وضع به‌حدی خراب می‌شد که خود نیرو‌های جهادگر مسئولیت تأمین مالی و مخارج زندگی بعضی خانواده‌های زلزله‌زده را به‌عهده می‌گرفتند.

همین موضوع نیرو‌های سپاه را به‌فکر می‌اندازد تا برای اشتغال زلزله‌زدگان نیز کاری انجام دهند تا وضع زندگی آن‌ها بهبود یابد، بر همین اساس سپاه کارآفرینی را نیز در برنامه‌های خود قرار می‌دهد.

سپاه برای اشتغالزایی در مناطق زلزله‌زده، حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی، توانمندسازی مردم همین مناطق را سرلوحه کار خود قرار می‌دهد تا با صرف کمترین هزینه، هم بتواند برای مردم این مناطق اشتغال ایجاد کند و هم به آنان بیاموزد که چگونه روی پای خود بایستند.

سپاه با شناخت کامل از تمام این شرایط و با استفاده از تجربیات ایجاد اشتغال در مناطق محروم کشور مانند سیستان و بلوچستان، پا به عرصه می‌گذارد تا این مشکل مردم زلزله‌زده را نیز برطرف کند. سپاه برای این حل این مشکل نیز طرح‌هایی را به‌تناسب هر منطقه روستایی اجرا کرده است.

در گام اول سپاه برای ایجاد اشتغال، از توانمندی‌های مردم همان منطقه کمک می‌گیرد. در این طرح سپاه ابتدا خانواده‌هایی را که سرپرست خود را از دست داده‌اند شناسایی و متناسب با کاری که بلد بوده‌اند ملزومات ایجاد یک اشتغال نوپا را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

در این مرحله سپاه علاوه بر آنکه محل اسکان این خانواده‌ها را به‌صورت رایگان فراهم کرده است، ابتدا با ارائه کانکس‌هایی محل اشتغال آن‌ها را فراهم کرده و سپس تمام ملزومات ایجاد اشتغال رادر اختیار آنان قرار می‌دهد.

یکی از جهادگران سپاه که از ابتدای زلزله کرمانشاه در مناطق زلزله‌زده حاضر بوده است، در این باره به من می‌گوید: در یکی از روستا‌ها با خانمی که سرپرست خانواده خود را در جریان زلزله از دست داده بود برخورد کردیم که آرایشگری بلد بود. وقتی از حال و روز او و مشکلاتش باخبر شدیم، ابتدا یک کانکس برای محل کار به او دادیم و پس از آن با مبلغی در حدود ۲ میلیون تومان وسایل و لوازم مورد نیاز کارش را در اختیارش گذاشتیم تا بتواند منبع درآمدی برای خود داشته باشد.


او به دیگر طرح‌های اجراشده توسط سپاه اشاره می‌کند و می‌گوید: «یکی دیگر از طرح‌هایی که اجرا کردیم استفاده از هنرمندی زنان روستا‌های زلزله‌زده در تولید صنایع دستی بود. ما در این طرح ابتدا با به‌کارگیری مربیان مجرب، زنان بی‌سرپرست مناطق زلزله‌زده را تحت آموزش‌های خود قرار داده و به آنان آموزش‌هایی از قبیل: گلیم‌بافی، فرش‌بافی، ساخت عروسک و یا سایر صنایع دستی که متناسب با بافت روستایی‌است ارائه کردیم. پس از آن، محصولات تولیدشده توسط این افراد را طی چند مرحله در بازارچه‌هایی در دانشگاه الزهرا (ع)، تهران و کرج به‌فروش رسانده عواید حاصل از آن را به خود زلزله‌زدگان بازگرداندیم».

اشتغال‌زایی سپاه برای زلزله‌زدگان غرب کشور + تصاویر

اشتغال‌زایی سپاه برای زلزله‌زدگان غرب کشور + تصاویر

اشتغال‌زایی سپاه برای زلزله‌زدگان غرب کشور + تصاویر

اشتغال‌زایی سپاه برای زلزله‌زدگان غرب کشور + تصاویر

نمونه‌هایی از محصولات تولیدشده توسط زنان در مناطق زلزله‌زده

از دیگر طرح‌های سپاه برای ایجاد اشتغال زلزله‌زدگان، به‌کارگیری زلزله‌زدگان در ساخت خانه‌هایشان بوده است. سپاه در ساخت منازل زلزله‌زده به‌جای آنکه بنا، نقاش، برقکار و... را از شهر‌های دیگر به کرمانشاه بیاورد، از خود زلزله‌زدگان کمک می‌گیرد تا هم کار ساخت خانه با سرعت بیشتری پیش برود، هم خود افراد در ساخت خانه‌هایشان شریک باشند و هم درآمدی از این محل داشته باشند.

در روستای کوئیک عزیز که بودیم به محل اجرای یکی از طرح‌های اشتغالزایی سپاه رفتیم. در آنجا دیدیم که کارگران مشغول سیمان کردن بدنه تعدادی اتوبوس از کار افتاده بودند. از آن‌ها راجع به کاری که می‌کردند سؤال کردیم، گفتند: سپاه در نظر دارد تا با تبدیل این اتوبوس‌ها به کارگاه ثابت و تجهیز آن‌ها به وسایل مورد نیاز مشاغل مختلف، این کارگاه‌ها را برای ایجاد اشتغال در اختیار زلزله‌زدگان قرار دهد.

اشتغال‌زایی سپاه برای زلزله‌زدگان غرب کشور + تصاویر

بازارچه‌ای که سپاه از تبدیل اتوبوس‌های مستعمل به کارگاه در حال آماده‌کردن است

قرار است تا در آینده نزدیک از کنار هم قرار گرفتن تعدای از این اتوبوس‌ها بازارچه‌ای کوچک برای اشتغال زلزله‌زدگان فراهم شود تا کمکی به اشتغال آن‌ها باشد.

حالا با طرح‌هایی که سپاه برای کارآفرینی در روستا‌های زلزله‌زده اجرا کرده است، وضع زندگی مردم این مناطق بهتر شده و با طرح‌هایی که در آینده سپاه افتتاح می‌کند امید آن می‌رود تا وضع زندگی مردم بهتر هم بشود.

منبع:تسنیم


نظرات بینندگان