کد خبر: ۱۲۲۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
عضو شورای شهر شیراز:

بالاترین تراز منفی زیست محیطی کشور مربوط به فارس است

نائب رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز با ابراز تاسف از اینکه بالاترین تراز منفی زیست محیطی در کشور مربوط به استان فارس است، تاکید کرد:‌ رسیدگی به دریاچه‌های استان به ویژه بختگان و پریشان یک مطالبه جدی است.
به گزارش شیرازه، قاسم مقیمی نائب رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر شیراز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه محیط زیست و تنوع زیستی میراث ارزشمندی است که از نسل‌های قبل به امانت گرفته شده و باید به نسل‌های بعدی سپرده شود، گفت: زیاده خواهی‌های انسان‎، محیط زیست را به مخاطره انداخته است.

وی توسعه شهرنشینی، گسترش زمین‌های کشاورزی، قطع بی‌رویه درختان و نابودی جنگل‌ها، احداث سدهای متعدد، خشکسالی تالاب‌ها، انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری، گرد و غبار و...را از پیامدهای گسترش شهرنشینی و دست اندازی زیاد اشخاص عنوان کرد.

مقیمی با تصریح اینکه ساخت سد تنگ‌سرخ سرنوشت مردم به یکی از مشکلات زیست محیطی گره زده است، گفت:‌ ممکن است گرد نمک دریاچه مهارلو خطراتی را متوجه شیراز کند.

به گفته‌ی این عضو شورای شیراز، استان فارس با تقویت توریسم و اکوتوریسم می‌تواند حرف اول را در زمینه‌ی اقدامات عملی و کارشناسی برای کاهش بحران زیست محیطی بزند، حال آنکه تراز فارس در این بعد تاکنون منفی بوده است.

این عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه حجم عمده‌ای از نابسامانی‌های زیست محیطی ناشی از عملکرد و تفکر اشخاص و گاهی اندیشه‌های فرسوده مدیران است و هدر رفت منابع طبیعی و پایمال شدن حقوق آیندگان را به دنبال داشته، تصریح کرد: همه از پیوست‌های زیست محیطی سخن می‌گویند اما در واقعیت خلاف مصداق‌ها عمل می‌شود.

مقیمی همچنین به تشکیل کمیته‌ای تحت عنوان کمیته آب در کمیسیون تلفیق شورای شهر شیراز اشاره کرد و گفت: بحران آب را به کار نمی‌بریم، چون سال‌هاست که با کم‌آبی روبه‌رو هستیم و بحران آب تازگی ندارد.

وی به فرونشست‌ها در بخش‌هایی از فارس از جمله خطراتی که از این پدیده در انتظار شمال غرب شیراز است اشاره و خاطرنشان کرد: فرونشست اثراتی به مراتب مخرب‌تر از زلزله دارد که اگر توجه نشود شیراز در آینده با خطرات جدی در این باره مواجه خواهد شد.

نائب رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر شیراز با بیان اینکه باید تلاش کرد تا با صرفه‌جویی و فرهنگ سازی به ابر چالش بحران آب رو‌به‌رو نشویم، ابراز امیدواری کرد که با ایجاد تصفیه خانه‌های لوکال شاهد مرتفع شدن مشکلات باغات قصرالدشت باشیم.
ایسنا

نظرات بینندگان