کد خبر: ۱۲۲۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۷

همه چیز درباره پُلُمب «بابابستنی»/ مردم دلهره نداشته باشند

تعطیل شدن شعبه‌های مختلف بِرَند معروف «بابابستنی‌» در شیراز، شایعات فضای مجازی را داغ کرده است.
به گزارش شیرازه، شاید کمتر مسافری را بتوان یافت که به شیراز سفر کرده باشد، اما از فالوده و بستنی‌های این شهر زیبا، خاطرات خوشی به یاد نیاورد.

شیراز را به شهر گل‌وبلبل و شهر بستنی و فالوده‌های خوش‌طعمش می‌شناسند، اما حالا چند روزی است که شعبه‌های مختلف «بابابستنی» که یکی از قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین بستنی‌بندی‌های شیراز است، توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز پلمب شده تا این‌بار بازار شایعات فضای مجازی درباره این اتفاق داغ شود. 

*ماجرای دزد و شیر و وان حمام!

سال‌ها پیش بود که یکی دیگر از بِرَندهای معروف بستنی‌بندی شیراز پلمب شد. قدیمی‌ها به خاطر دارند که آن موقع پای یک دزد به میان آمد! مردم می‌گفتند دزدِ از خدا بیخبر برای سرقت به خانه صاحب بستنی‌بندی رفته و دیده است او در وانِ حمامی که پر از شیر است، خوابیده! وجدان آقای دزد هم از این اتفاق درد گرفته و به مسؤولان گزارش داده است که شیری که از آن بستنی تولید می‌شود، قبلش در کجاها که استفاده نشده! اما از آن اتفاق سال‌ها می‌گذرد و هیچ موقع هم این شایعه تایید یا تکذیب نشد.

حالا این‌بار و با سوءاستفاده از قدرت فضای مجازی، شایعه تعطیلی یک بِرَند دیگر بستنی‌بندی، داغ‌تر و به مراتب گسترده‌تر شده است؛ تا آنجا که مردم را از سرطان هم ترسانده‌اند!

* شایعات فضای مجازی: فوراً آزمایش دهید؛ خطر سرطان!

از روز گذشته شایعه‌ای در فضای مجازی به‌طور انبوه و از قول دانشگاه علوم پزشکی شیراز پخش شده که نمونه‌برداری‌های انجام‌شده از بابابستنی دارای 5 برابر باکتری بیش از حد مجاز بوده که ناشی از استفاده از شیر غیرپاستوریزه است.

 

این مباحث به این موارد نیز در فضای مجازی ختم نشده و به وجود باکتری‌های خطرناک «سالمونلا ایکولای» و «اچ پایلوری» که عامل سرطان معده هست نیز اشاره شده است. در ادامه این پیام‌ها از افرادی که بستنی این شعب را میل کرده‌اند از قول معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز درخواست فوری انجام آزمایش شده تا هرچه سریعتر افرادی که سرطان گرفته‌اند، درمان خود را آغاز کنند!

*دانشگاه علوم پزشکی شیراز: دروغ است! 

اینکه منشاء این پیام‌ها از کجاست و آیا پای رقبای «بابابستنی» در میان است یا خیر، امری است که پلیس فتا می‌تواند بعد از بررسی‌های بیشتر گزارش آن را ارائه دهد، اما دکتر عبدالرسول همتی قائم‌مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با خبرگزاری فارس با اشاره به درج خبرهای پراکنده و متفاوت در فضاهای مجازی و نگرانی مردم می‌گوید: تاکنون معاونت بهداشت دانشگاه هیچگونه اظهارنظری در خصوص این موارد نداشته و موارد مطروحه در فضای مجازی و منتسب به معاونت بهداشت دانشگاه صحت ندارد.

همتی با تاکید بر آنکه به هیچ‌وجه مطالب فضای مجازی در مورد «بابابستنی» از سوی این معاونت تایید نمی‌شود، ادامه می‌دهد: تمام اقدامات بهداشتی در مورد مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی براساس قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های این قانون صورت می‌گیرد.

*پلمب واحدهای صنفی امری طبیعی است

وی این اتفاقات را امری طبیعی دانسته و اضافه می‌کند: روزانه تعداد زیادی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی به دلیل مشکلات بهداشتی به مراجع قضایی معرفی شده یا تعطیل می‌شوند و پس از رفع مشکلات بازگشایی می‌گردند؛ به نحوی که در سال 1396 در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تعداد 842 واحد صنفی به مراجع قضایی معرفی شده و 352 واحد نیز تعطیل شدند، ولی برای حفظ حُرمت واحدهای صنفی از اعلام نام و نشانی این مراکز و اماکن خودداری شده است.

*شایعات فضای مجازی صحت ندارد

همتی تصریح می‌کند: در روزهای اخیر نیز تعدادی از واحدهای صنفی به دلیل تخلفات بهداشتی تعطیل شده‌اند که به همین دلیل از برخی محصولات این واحدها نیز نمونه‌برداری انجام شده و متاسفانه با استانداردهای مربوطه مطابقت نداشته است، ولی تاکید می‌گردد مسایل مطرح‌شده در فضای مجازی در خصوص این موارد صحت ندارد.

 

این مقام مسؤول در پایان خاطرنشان می‌سازد: بازرسان بهداشت محیط در تمام شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه به طور دائم بر مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی نظارت دارند و مردم می‌توانند هرگونه مشکل در مورد بهداشت محیط مراکز و اماکن را به صورت شبانه‌روزی به سامانه تلفنی بهداشت 190 به صورت رایگان گزارش دهند.

*با آبروی مردم نباید بازی کرد

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان بستنی‌، فالوده و آبمیوه شیراز نیز در گفتگو با خبرگزاری فارس با گلایه از انتشار پیام‌های تند و فاقد سندیت در این مورد در فضاهای مجازی بیان می‌کند: با آبروی مردم به هیچ‌وجه نمی‌توان بازی کرد.

جلیل معینی ادامه می‌دهد: اتحادیه ما به زودی با معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نشستی درباره این موضوع برگزار خواهد کرد تا مشکلات و موارد موجود در این حوزه بررسی شود.

*وجود باکتری در شیر جوش‌آمده محال است

وی با اشاره به الزام رعایت بهداشت فردی و محیطی در واحدهای بستنی‌بندی اظهار می‌کند: در حوزه بهداشت فردی به مواردی همچون استفاده از کلاه، دستکش و ... و رعایت بهداشت فردی در اماکن تهیه خوراکی تاکید می‌شود و در بهداشت محیطی نیز بر برخورداری از یک فضای پاکیزه، کاشی‌کاری و ... تاکید می‌شود.

 

معینی اضافه می‌کند: دانشگاه علوم پزشکی می‌تواند جوش آمدن شیر در دمای 100 درجه را در نمونه‌برداری‌های خود مورد آزمایش قرار دهد، زیرا در این دما هر میکروبی از بین می‌رود.

وی تصریح می‌کند: در خصوص وضعیت پیش آمده برای بابابستنی هیچ‌کدام از ادعاهای انجام شده در فضاهای مجازی به اثبات نرسیده و جای پیگیری دارد.

*گلایه‌های مدیر بابابستنی

اما برای پیگیری بیشتر صحت‌وسُقم ماجرا به سراغ مدیر بابابستنی شیراز هم رفتیم.

معصومه حدائق‌فرد در گفتگو با خبرگزاری فارس در شیراز با تکذیب کلیه اتهامات ذکرشده در خصوص سرطان‌زا بودن بستنی این بِرَند دیرینه می‌گوید: کلیه پیگیری‌های قانونی در این زمینه را به انجام رسانده‌ایم.

 

وی ادامه می‌دهد: این پیگیری با اتهام تشویش اذهان عمومی مطرح شده و با عنایت به اینکه این بِرَند بستنی همواره شهرت خود را مدیون اعتماد مردم بوده است، باور داریم که اقداماتی از این دست نمی‌تواند به اعتبار این بِرَند خدشه وارد کند.

* در طول 40 سال هیچ شکایتی از ما نشده

مدیر بابابستنی تصریح می‌کند: حفظ سلامت محصولات و مردم همواره دغدغه و خواسته این بِرَند است و در طی 40 سال فعالیت خود، تاکنون یک مورد هم شکایت خصوصی نداشته‌ایم؛ اکنون هم هیچ شاکی خصوصی نداریم.

حدائق فرد با گله‌مندی از وضعیت ایجاد شده بیان می‌کند: در مورد تعطیلی شعب بابابستنی نیز ادعا داریم، زیرا با وجود عدم صدور حکم قطعی، شعبه‌های ما تعطیل شده است.

بنابراین گزارش هرچند دانشگاه علوم پزشکی شیراز شعبه‌های متعدد این بِرَند معروف بستنی‌بندی در شیراز را بدلیل عدم رعایت موارد بهداشتی پلمب کرده و این موضوع نشان می‌دهد مشکلی در کار بوده است، اما این دلیل نمی‌شود که مردم به شایعات فضای مجازی بها داده و سراسیمه خود را به آزمایش‌گاه‌ها برسانند تا مبادا سرطان گرفته باشند! همان‌طور که قبلاً هم بارها و بارها گفته شده، بهتر است مردم اخبار خود را از مبادی رسمی و خبرگزاری‌های معتبر کشور کسب کرده و از اعتماد بیجا به فضای ‌بی‌درو‌پیکر مجازی بپرهیزند.

فارس

نظرات بینندگان