کد خبر: ۱۲۲۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۷

رواج نهضت کتابخوانی در روستاهای بوانات

روستای امامزاده بزم یکی از روستاهای دوستدار کتاب ایران است که فعالیت‌هایش در زمینه کتابخوانی به دیگر روستاهای این شهرستان نیز تسری پیدا کرده است.
به گزارش شیرازه، روستای امامزاده بزم یکی از روستاهای دوستدار کتاب ایران است که از قضا نامش در گردشگری روستایی هم با نام عباس برزگر و دهکده گردشگری‌اش شهرت جهانی پیدا کرده است. اگر بخواهیم برای مردم این روستا ویژگی‌ای ذکر کنیم، بی‌شک باید کتاب‌دوستی و کتابخوانی را بیان کرد. 

محمدعلی زارعی، دهیار روستای بزم پیش از این نیز در گفت‌وگو با تسنیم به تشریح طرح‌هایی پرداخته که از جمله آنها تشکیلکمپینی به نام « روستائیان فرزانه» است که فعالیت‌های حول محور کتابخوانی را انجام می‌دهند. 

حمایت روستائیان فرزانه بواناتی از کتاب 

نامگذاری کوچه‌های این روستا به نام کتاب و کتابخوانی از جمله طرح‌هایی است که زارعی به آن اشاره می‌کند. دهیار روستای بزم می‌گوید: با هدف توسعه فعالیت‌های ترویجی در حوزه کتاب و کتابخوانی و بر اساس مصوبات سال گذشته شورای اسلامی روستای امامزاده بزم دو کوچه این روستا «کتاب» و «کتابخانه» نامگذاری شد.

«روستای بزم در 2 مناسبت مذهبی عاشورا و 28 ماه صفر میزبان جمعیتی بالغ بر 20 هزار نفر از اهالی شهرستان بوانات است، اهالی روستا این فرصت را مغتنم شمرده و بین مردم کتاب با موضوعات مختلف توزیع می‌کند» این را زارعی می‌گوید و از امضای میثاق‌نامه‌ای با فرمانداری شهرستان برای همکاری‌های بیشتر برای ترویج کتابخوانی خبر می‌دهد. 

 برنامه «سه شنبه‌های مهربان» با محوریت قصه خوانی برای بچه‌های تنها مدرسه روستا دیگر برنامه‌ای است که دهیار روستای بزم به آن اشاره می‌کند و علاوه بر آن از طرحی به نام مزرعه دانش سخن می‌گوید که کشاورزان و چوپانان روستا نیز از کتابخانه سیار در مسیر کارشان کتاب گرفته و می‌خوانند. 

نخستین مسابقه سراسری آنلاین کتابخوانی روستایی 

علاوه بر همه اینها این روستا در اقدامی مبتکرانه نخستین مسابقه آنلاین کتابخوانی «روستائیان فرزانه» را برگزار کرد که بالغ بر 600 نفر از سراسر کشور در این مسابقه شرکت کردند. 

به گفته دهیار روستا با توجه به اینکه این مسابقات در دوره نخست و به صورت آزمایشی بود، تبلیغات گسترده‌‌ای بر روی آن صورت نگرفت اما با این حال استقبال از آن ما را شگفت زده کرد. براساس گفته‌های زارعی در دوره نخستکتاب «پنج داستان» جلال آل احمد به مسابقه گذاشته شد.

وی می‌گوید: در دوره نخست علاوه بر علاقه‌مندان 11 شهر  و روستای بوانات از جمله سوریان، جیان، سیمکان، مزیجان، سروستان، جعفریه، امامزاده بزم، جعفرآباد و غیره از شهرهایی چون تهران، مهریز، بروجرد، اسلامشهر، شهر ری، مشهد، زابل، یزد، سنندج و کاشان نیز در مسابقه شرکت کردند.

با معرفی برگزیدگان این مسابقه روستای امامزاده بزم آماده برگزاری دومین دوره این مسابقه می‌شود که براساس گفته‌های زارعی فراخوان آن 14 تیرماه اعلام می‌شود.  محمدامین گلستانی و فاطمه عسکری از بوانات،  احمد یوسفی ار دره گرم شهرستان بروجرد و حسین باقری نصرآبادی از اسلامشهر برگزیدگان دوره نخست جشنواره بودند. 

رواج نهضت کتابخوانی در روستاهای بوانات 

این فعالیت روستای امامزاده بزم سبب شده که نهضت کتابخوانی در دیگر روستاهای شهرستان بوانات نیز تسری پیدا کند. محسن پورزارعی، فرماندار شهرستان بوانات در گفت‌وگو با تسنیم از اختصاص مبلغ 90 میلیون تومان به روستای امامزاده بزم در راستای حمایت از کتابخوانی خبر داد که برای تامین زیرساخت‌های گردشگری و کتابخوانی هزینه می‌شود. 

به گفته وی روستاهایی که بیش از 1500 نفر جمعیت داشته باشند و مردم حاضر به مشارکت در امور مربوط به ترویج کتابخوانی باشند، مورد حمایت قرار می‌گیرند و در شناسایی این روستاها در دستور کار قرار گرفته است. 

فرماندار شهرستان بوانات تلاش خیران را یکی دیگر از راه‌های حمایت از نهضت کتابخوانی روستایی در این شهرستان ذکر کرد که هم می‌تواند اشتغال پایدار را در روستاهای این شهرستان ایجاد کند و هم اینکه منجر به احداث کتابخانه‌های روستایی شود. 

پورزارعی از استقرار کتابخانه در بخش مزایجان، مرکزی و سرچهان این شهرستان و توسعه کتابخانه مرکزی در شهر بوانات خبر می‌دهد که برای آن امسال 50 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. به گفته وی زمین برای توسعه این کتابخانه تملک شده و توسعه آن به زودی انجام می‌شود. 

در شرایطی که مسئولان فرهنگی و غیرفرهنگی از پایین بودن سرانه مطالعه و کتابخوانی شکایت دارند، همت روستائیان به ویژه روستای امامزاده بزم در ترویج کتابخوانی ستودنی است. موضوعی که دیگر روستاهای بوانات را درگیر کرده و امید است که به زودی به کل استان فارس تسری پیدا کند.

منبع: تسنیم

برچسب ها: فارس ، شیراز ، بوانات
نظرات بینندگان