کد خبر: ۱۲۲۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۷
کارشناس صنایع غذایی دانشکده تغذیه شیراز در گفتگو با خبرنگاران:

مردم از جمع‌آوری و مصرف قارچ­های وحشی در طبیعت خودداری کنند

بهرامی گفت: بیش از هزار و صد گونه قارچ خوراکی در جهان وجود دارد، در ایران نیز با توجه به تنوع اقلیم و شرایط آب و هوایی، تنوع ژنتیکی قارچ‌های خوراکی بسیار بالاست.
مردم از جمع‌آوری و مصرف قارچ­های وحشی در طبیعت خودداری کنند
به گزارش شیرازه، کارشناس ارشد صنایع غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: امروزه قارچ­های خوراکی به ­صورت پرورشی و تحت نظارت کارشناسان خبره کشت داده شده و در بسته بندی های برچسب­دار در دسترس مردم قرار داده می­شود.

«آرش بهرامی» با بیان اینکه قارچ­های خوراکی به دو دسته قارچ­های طبیعی که در طبیعت یافت می­شوند و قارچ های پرورشی تقسیم می شوند، افزود: در محیط­ های پرورش قارچ­های خوراکی، برای کنترل بهداشت و جلوگیری از آلودگی مواردی مثل ضدعفونی کردن کفش­ها، استفاده از دستکش یک بار مصرف، استفاده از روپوش، جلوگیری از رفت ­و آمد افراد متفرقه و جلوگیری از ورود حشرات به محیط کشت رعایت می شود.

کارشناس ارشد صنایع غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی، ادامه داد: بهترین توصیه در این زمینه استفاده از قارچ­های خوراکی بسته ­بندی شده موجود در بازار است؛ چرا که بذر این نوع قارچ­ها شناخته شده و استریل بوده و از موسسات معتبر و تحت نظارت تهیه می­شود.

او اضافه کرد: با توجه با اینکه در کشت پرورشی قارچ­ها، بستر پرورش قارچ، استریل و گندزدایی می­شود و فاقد هر گونه آفت و بیماریست و بذر قارچ (اسپان) نیز به ­صورت استریل از موسسات و یا کارگاه­های معتبر و تحت نظارت تولید کننده قارچ تهیه می­شود، بنابراین هیچ­گونه خطری از لحاظ سمی و بیماری زا بودن، مصرف­ کنندگان را تهدید نمی­کند.

«بهرامی» یادآور شد: تشخیص و شناسایی قارچ‌های خوراکی از قارچ‌های غیرخوراکی و سمی در طبیعت بسیار دشوار است، به همین دلیل توصیه می‌شود که افراد از جمع‌آوری و مصرف قارچ­های وحشی در طبیعت خودداری کنند.

«بهرامی» توصیه کرد: با توجه به ارزش تغذیه­ای بالای قارچ­های خوراکی، استفاده از این ماده غذایی با در نظر گرفتن نکات یاد شده را در سبد روزانه­ یا هفتگی فراموش نکنیم.
نظرات بینندگان