کد خبر: ۱۲۳۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۰۲ تير ۱۳۹۷

سد معبر معضلی برای تمام فصول و شهرها!

سد معبر همچنان معضل بزرگ کلانشهرها محسوب می شود؛ معضلی که پیامدهای آن در ابعاد مختلف بر شهر، شهروندان و حتی نگاه های گردشگران تاثیرگذار است؛
به گزارش شیرازه، علی رغم شعارها و نظراتی که از سوی مسئولان مدیریت شهری در گذشته و امروز مطرح شده است، معضل سد معبر، همچنان گریبان شیراز را می فشارد و سهم بسیار زیادی در افزایش حجم ترافیک، نازیبایی شهر و از بین بردن ایمنی پیاده راه ها داشته و دارد.

سد معبر تنها مختص به دست فروشانی نیست که به واسطه ی نبود فضای مناسب اشتغال برای امرار معاش به دست فروشی روی آورده اند و تنها مسیر کسب درآمد برایشان، عرضه کالا یا خدمتی در حاشیه خیابان است یا حتی بارفروشانی که گاه و بیگاه در نقاطی مشخص وانت هایشان را متوقف کرده و میوه و تره بار می فروشند؛ سد معبر به کسبه و صاحبان اصنافی هم که مسیرها و معابر سواره و پیاده را به اشکال مختلف مسدود و محدود می کنند هم اطلاق می شود.

شهروندان و مسافرانی که خودروهایشان را به هر شکل و شیوه در معابر پیاده و نقاط ممنوعه ی معابر سواره متوقف کرده و بی اعتنا به پیامدهای این اقدامشان، تنها به کار خود می اندیشند هم در سد معبر سهیمند.

اگرچه در این سالها بخش مهمی از نگاه مدیریت شهری به سد معبر، معطوف دستفروشان و برخوردهای عمدتا قهری با آنان بوده است؛ ماموران سوار بر خودروهای سیاهرنگ شهرداری همواره به دنبال شکار دستفروشانی هستند که کل دارایی شان، درون چند کیسه جا می شود و به راحتی از کنار رستوران داران، سوپرمارکت ها، میوه فروشی ها، نمایشگاه های خودرو و ... که بساط کاسبی شان همواره سهم مردم را از پیاده رو و خیابان اشغال می کند، عبور می کنند و....

  براساس نص صریح قانون، سد معبر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیر مجاز آنها و میدان ها و پارک ها و باغ های عمومی برای کسب و سکنی ممنوع و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری کرده و در رفع موانع و آزاد کردن معابر رأسا اقدام کند .

اگرچه علاوه بر شهرداری، دادستانی هم در مقام مدعی العموم به عنوان حافظ حقوق عامه و مردم این فضا و امکان را دارد که به رفع انسداد معابر توسط افراد حقیقی و حقوقی از طرق قانونی ورود کند.

معاون اجرايي و خدمات شهري شهرداري شيراز ضمن تایید دیدگاه فوق، از جمع آوري و ساماندهي سد کنندگان معابر شهر تا يكماه آينده خبر داد و در اين باره عنوان كرد: برخورد قاطع و جدي با كساني كه سد معبر ايجاد كرده و علاوه بر مزاحمت براي شهروندان موجب ترافيك هم شده اند در دستور كار اداره تخلفات ما قرار دارد .

محمدرضا حسن پور اضافه كرد: در راستاي جلوگيري از گسترش سدمعابر در سطح شهر، برخوردهايي تاكنون انجام شده اما پراكنده بوده و منتج به نتيجه مطلوبي نشده است، لذا تلاش ما اين است كه تا يكماه آينده با برنامه اي مدون براي ساماندهي سد معبران پيش رويم .

وي يادآور شد: موضوع برخورد با سدکنندگان معابر علاوه بر بارفروشان، وانت فروشان و دستفروشان، شامل کسبه و اصناف و مشاغلی و كساني كه حريم جلو مغازه خود را اشغال كرده اند هم مي شود .

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز نیز در گفت و گو با ایسنا با اشاره به ابعاد مختلفی که در این موضوع گنجانده شده، خاطرنشان کرد: بعد نخست فرهنگسازی است، اگر هر مغازه و یا واحد صنفی و تجاری با این بینش نگاه کند که چهره شهر زمانی زیباست که حریم ها رعایت و حفظ شوند، قطعا با سد معبر درسطح شهر رو به رو نخواهیم شد .

علی ناصری ادامه داد: اما از بعد قانون نیز ذیل بند 2 ماده 55 اداره رفع تخلفات شهری در این زمینه به دلیل در اختیار داشتن نیرو و وسیله، مسئول رسیدگی به این مهم است.  این مجموعه بازدیدهای مستمری انجام می دهند و  در صورت مشاهده  و اثبات عینی عدم رعایت حریم شهری نسبت به تذکر، جریمه و پلمب واحد اقدام خواهد کرد .

وی خاطرنشان کرد: در صورت عدم توجه به تذکر، جریمه سنگینی متوجه فروشندگانی که سد معبر ایجاد کرده اند خواهد شد و نهایتا رای به پلمب واحد خواهند داد .

عضو شوراي شهر شيراز نیز در گفت و گو با ایسنا و ضمن یادآوری اینکه با توجه به وضعيت نامناسب اقتصادي مردم و افزایش جمعیت مهاجر و حاشیه نشین در شیراز، بعضی مشکلات گریبان شهرها را می گیرد، گفت: جمع آوري سدکنندگان معابر معضلي براي شهرداري است كه محدوديت هايي به لحاظ اسلامي و عرفي ایجاد کرده است .

وی که اعتقاد دارد کسانی که سد معبر ایجاد می کند از این راه امرار معاش می کنند  و در واقع  اين كار نون و شام شب شان  را تامين مي كنند، گفت: از طرفي ديگر برخورد شهرداري با آنها به معجوني بدل شده است .

این عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز یادآور شد: هرچند امروز شهرداري به جايي رسيده كه باید آنها را ساماندهي كند اما ساماندهي امري سخت است و به راحتي نمي توان روي كاغذ برنامه نوشت؛ چرا که  نياز به زمان و ترميم بدنه اقتصادي مملكت دارد .

 باید تا یک ماه دیگر نیز به انتظار نشست و ضمن رصد اقدامات شورای شهر و شهرداری شیراز در زمینه ساماندهی وضعیت سد معبر در شیراز، تاثیرات برنامه مد نظر معاون خدمات شهری را دید.

اگرچه توجه بیشتر مسئولان و مدیران را باید به این نکته معطوف داشت که منظور از سد معبر، صرفا دستفروشانی نیست که تنها راه امرار معاششان، دستفروشی است؛ باید در اجرای برنامه های خود، سایر گروه ها و صنوفی اعم از میوه فروش، نمایشگاه های خودرو، رستوران ها و کافی شاپ ها و .... حتی بانک ها و ... را هم لحاظ کرد.

شاید در این گستره، برخی از فعالان حوزه ی ساخت و ساز هم که با دپوی مصالح ساختمانی نسبت به مسدودسازی بخش یا کل مسیری از یک معبر عمومی اهتمام می کنند!!! بتواند مورد توجه ماموران سد معبر شهرداری و برنامه ریزان این سیستم قرار گیرد.

ایسنا

نظرات بینندگان