کد خبر: ۱۲۳۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۶ - ۰۲ تير ۱۳۹۷
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس:

استانداردسازی کالاها با فرآوری و بسته‌بندی مناسب صادرات را افزایش می‌دهد/ موانع صادرات مشخص و رفع می‌شود

همتی گفت: بازاریابی موثر و استانداردسازی کالاهای صادراتی توام با فرآوری و بسته بندی مناسب می تواند رشد صادرات را به همراه داشته باشد.

استانداردسازی کالاها با فرآوری و بسته‌بندی مناسب صادرات را افزایش می‌دهد/ موانع صادرات مشخص و رفع می‌شودبه گزارش شیرازه، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در جمع خبرنگاران به اشاره به اینکه استان فارس طی 10 سال گذشته بطور متوسط به 85 کشور صادرات داشته است، گفت: فارس به کشورهای عراق و افغانستان و عمدتاً کشورهای حوزه خلیج فارس-کشورهای آسیایی شامل چین-ویتنام-کره جنوبی هندوستان و کشورهای اروپایی بویژه آلمان و اخیراً هم به برخی کشورهای CISصادرات داشته است.

همتی در خصوص انتخاب این کشورها اضافه کرد: انتخاب کشورهای هدف صادراتی به علت نزدیکی موقعیت جغرافیایی و شرایط فرهنگی و اجتماعی- ارزرش افزوده بالاتر در کشورهای اروپایی- تامین نیاز بازار کشورهای هدف به کالاهای صادراتی استان بوده است.

وی در خصوص انواع محصولات و تولیدات صادراتی افزود: محصولات کشاورزی شامل (انواع میوه و تره بار،گیاهان دارویی و صنعتی، محصولات معدنی شامل خاک نسوز صنعتی، سنگ های تزئینی ساختمانی، سیمان و کلینکر، محصولات شیمیایی شامل کود اوره، مواد شیمیایی، قیر، محصولات صنعتی شامل انواع مقاطع فولادی، شمش سرب و روی، تجهیزات الکترونیکی فرودگاهی و صنایع تبدیلی کشاورزی شامل لبنی، انواع کنسروجات و ترشیجات و شوریجات بوده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس اظهار داشت: صادرات فارس طی سال های گذشته روندی تقریباً صعودی داشته بویژه در سه سال اخیر، لیکن با برطرف نمودن مشکلات استاندارد کالاهای صادراتی و بسته بندی ویژه برای محصولات خشکبار و میوه و تره بار و همچنین فراوری محصولات به همراه بازاریابی موثر می توان شاهد رشد صادرات قابل توجهی باشیم.

همتی گفت: صادرات استان غالبا متکی بر کالاهای کشاورزی و صنایع تبدیلی شامل میوه و تره بار،خشکبار (انجیر،پسته و کشمش و ...) کالاهای صنعتی شامل صنایع دارویی و گیاهی(شیرین بیان) مقاطع فولادی، شمش سرب و روی محصولات شیمیایی بویژه کود اوره و تجهیزات الکترونیکی فرودگاهی می باشد.

وی به زمینه هایی که در فارس پتانسیل صادرات دارند اشاره نمود و گفت: این استان در زمینه های صنایع الکترونیک، دانش بنیان، خدمات فنی و مهندسی، نرم افزار و همچنین فراوری در بخش های کشاورزی و صنعتی بویژه صنایع تبدیلی و شیمیایی و ....دارای ظرفیت های بسیاری است.

رئیس سازمان صنعت و معدن فارس در خصوص ارائه اطلاعات به کشاورزان جهت صادرات محصولات بیان داشت: با توجه به قانون انتزاع بهره وری از طریق سازمان جهاد کشاورزی صورت می پذیرد. همچنین ز طریق میز های ملی معین استانداری فارس که از چهار میز معین استان فارس سه میز آن اختصاص به حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی کشاورزی دارد و از طریق تشکل مربوطه و صادرکنندگان عمده هر بخش شرکت می کنند که مطالب، مشکلات و موانع آن ها احصاء و منعکس می گردد و تا رفع نهایی آن با جدیت دنبال می‌شود.

همتی افزود: جلساتی تحت عنوان پایش تجارت خارجی استان، میزهای ملی معین استان، کارگروه توسعه صادرات استان که استاندار ریاست جلسه را به عهده دارد و سازمان صنعت، معدن و تجارت نقش دبیرخانه کارگروه را ایفا می کند و با تاکید استاندار در هر جلسه از گروه های مرتبط صادرکنندگان که عمدتاً تولیدکنندگان هستند و روسای تشکلهای بخش خصوصی از جمله اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی شیراز ، خانه صنعت ، معدن و تجارت استان و سایر تشکلها به حسب موضوع جلسه دعوت خواهند شد و موارد بررسی می شود.

وی اضافه کرد: همچنین جلسات پایش تجارت خارجی که بعضاً بصورت مشترک با کمیسیون تجارت و صادرات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی شیراز تشکیل می گردد و مسائل بصورت کارشناسی با حضور دستگاههای اجرائی دولتی و بخش خصوصی احصاء و جهت رفع موانع مصوبات آن در جلسه کارگروه توسعه صادرات جهت تصمیم گیری در سطح استان و تصمیم سازی و رفع مشکل در سطح ملی پیگیری می شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس اظهار داشت: کلیه بازارهای هدف صادراتی به تفکیک، مطالعه کارشناسی انجام شده و نقاط قوت و فرصت ها شناسایی شده و بعضاً در جلسات کشوری، بازارهای هدف مرتبط ارائه می گردد و همچنین در کشورهایی که جمهوری اسلامی ایران رایزن بازرگانی و اقتصادی توسط سازمان توسعه تجارت ایران و وزارت امور خارجه مستقر از ظرفیت این عزیزان جهت تبادل اطلاعات و همکاری آنان استفاده می شود و تعامل و ارتباط دو جانبه خوبی با آنان وجود دارد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان