کد خبر: ۱۲۳۰۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۰۳ تير ۱۳۹۷
مجلس و آزمون تاریخی؛

طرح سؤال از رئیس جمهور بخاطر گرانی های بی سابقه/ آیا باز هم نمایندگان با تهدید و تطمیع کنار می کشند؟

با توجه به رسیدن دلار به رکورد بی سابقه 8100 تومان، گرانی خودروها، گرانی مسکن و بسیاری از کالاهای اساسی، به نظر میرسد اینبار مجلس و نمایندگان در آزمون بزرگی قرار خواهند گرفت تا اثبات کنند دغدغه اصلی آنها برطرف کردن مشکلات مردم است و با هیچ تطمیع و یا تهدیدی از مسیر درست خارج نخواهند شد.
به گزارش شیرازه؛ اکثر نمایندگان مجلس دهم برای اولین بار است که سکاندار این امر خطیر می شوند و بیشتر آنها می دانند که حضورشان در مجلس، نه از روی شایستگی و طی کردن مبارزات انتخاباتی، بلکه بدلیل قرار گرفتن در لیست های حزبی و تَکرارهای برخی چهره های سیاسی است. از 289 نماینده، 178 نفر برای اولین بار است وارد مجلس شده اند.

بی تجربه بودن این نمایندگان باعث شده تا باور نداشته باشند که اگر طبق خواسته های مردم و دغدغه های اصلی جامعه در راه قانون گذاری قدم برندارند، خیلی زود شعارهای درود بر فلانی، به چیز دیگری تبدیل می شود و جایگاهی که برای خدمت به مردم، توسط همین مردم به آنها امانت داده شده، توسط مردم پس گرفته می شود، لذا بیشتر وقتشان را درباره موضوعات حزبی و سیاسی بی فایده یا کم فایده هدر می دهند.

البته هستند در این میان افرادی که با اینکه تجربه کافی دارند و دوره های متمادی در مجلس حضور داشته اند، امّا امروز در مسیر خدمت به مردم کمرنگ شده اند و ترجیح می دهند بیشتر وقت خود را صرف دغدغه های حزبی کنند. نمایندگان مجلس نباید فراموش کنند که از طرف مردم برای چه موضوعات مهمی انتخاب شده اند. حل مشکلات اقتصادی و فرهنگی کشور در شرایط کنونی مهمترین مطالبه مردم و رهبری از مجلس و نمایندگان است.

شاید مهمترین اتفاقات و بزرگترین آزمون ها برای مجلس شورای اسلامی در سال جاری و سال های گذشته، امضای برجام، طرح سؤال از رئیس جمهور و مسئله ی پیوستن به FATF بوده است.

درباره برجام، هرچه بیشتر می گذرد کم کاری و یا بهتر بگوییم سیاسی کاری دولت و مجلس بیشتر آشکار می شود. طوری که در حال حاضر هیچکس حاضر نیست مسئولیت این توافق را به عهده بگیرد و همگی اصرار دارند که بگویند ما نقشی در آن نداشته ایم و این خواست نظام، رهبری و مردم بوده است.

برجام هر چه بود تمام شد و برای همه ثابت شد که نه آب شرب مردم به برجام مربوط بود، و نه امضای کِری برای ماندن آمریکا در این توافق تضمین شد. این تجربه تاریخی هرچند غیر قابل اعتماد بودن آمریکا را بیش از پیش ثابت کرد، امّا یک حقیقت تلخ دیگر را به اثبات رساند، اینکه : «نمایندگان مجلس یا تخصص لازم جهت رسیدگی به این امور را ندارند چون متن قرارداد با اشکالات حقوقی فراوانی همراه است، و یا ترجیح می دهند به هر قیمتی جاده صاف کن دولت باشند، نه پیگیر دغدغه های مردم».

مسئله دیگری که برای نمایندگان مجلس آزمون بزرگی بود، طرح سؤال از رییس جمهور پیرامون اوضاع مؤسسات مالی و مردم مالباخته در این اتفاق بود. طرحی که با استقبال نمایندگان روبرو شد و پس از به حد نصاب رسیدن تعداد امضاها، این موضوع در دستور کار هیئت رئیسه قرار گرفت.

اما یک اتفاق عجیب همه را شوکه کرد. تعدادی از نمایندگان با پس گرفتن امضای خود باعث شدند طرح سؤال از رئیس جمهور منتفی شد. امّا سؤال اصلی این بود: چرا؟

حسینعلی امیری معاون رئیس جمهور در امور مجلس مدعی شد که نمایندگان مذکور، از پاسخ نماینده رئیس جمهور قانع شده اند و لذا امضای خود را پس گرفته اند. امیری این طرح سؤال ها از رئیس جمهور را سیاسی و مشکوک توصیف کرد. این سخنان امیری در حالی بود که موضوع سؤال از رئیس جمهور پنج محور اقتصادی داشت و اصلاً پای برجام و دیگر مسائل سیاسی در میان نبود و اصولاً سؤال از رئیس جمهور جزء اختیارات قانونی و از تعهدات نمایندگان به شمار می رود.

برخی از نمایندگان مانند ولی داداشی نماینده آستارا، ذوالنور نماینده قم و دیگر نماینده ها، پس گرفتن امضاها را حاصل دخالت دولت دانستند و ذوالنور خطاب به حسن روحانی گفت: «با فشار، تهدید کردن و با رودربایستی قرار دادن و انواع راه ها نمایندگان را وادار به انصراف کردید. چرا نمی گذارید نمایندگان مردم به وظیفه خود عمل کنند؟»

طرح سؤال از رئیس جمهور بار دیگر در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفته و اینبار نیز موضوع سؤال از رئیس جمهور اقتصادی است و ربطی به سیاست ندارد. با توجه به رسیدن دلار به رکورد بی سابقه 8100 تومان، گرانی خودروها، گرانی مسکن و بسیاری از کالاهای اساسی، به نظر میرسد اینبار مجلس و نمایندگان در آزمون بزرگی قرار خواهند گرفت تا اثبات کنند دغدغه اصلی آنها برطرف کردن مشکلات مردم است و با هیچ تطمیع و یا تهدیدی از مسیر درست خارج نخواهند شد.

همراهی بیش از حد معمول رئیس مجلس با دولت، مزید بر علت شده است تا دولت با خیالی آسوده در مسیر خواسته هایش حرکت کند و بابت درست یا غلط بودن این راه ها به هیچکس پاسخگو نباشد. این روند کمی نگران کننده است و با وظیفه ذاتی مجلس منافات دارد. البته منظور ما این نیست که مجلس ذاتاً باید مخالف دولت باشد، امّا در شرایط بد اقتصادی که در حال حاضر دامنگیر مردم و نظام شده، مجلس وظیفه قانونی دارد که حل این مشکلات را از قوه ی مجریه مطالبه کند.

در رابطه با FATF نیز سخن بسیار است، امّا فعلاً به سخنان اخیر رهبری درباره این موضوع بسنده می کنیم و یادآور می شویم که نادیده گرفتن توصیه های رهبری در برجام باعث شد تا امروز شاهد این اتفاقات در برجام باشیم، امیدواریم نمایندگان ملت از این تجربه درس عبرت گرفته باشند و نگاه عمیق تری به FATF و چالش های پیش روی کشور داشته باشند.

عمار فاطمی
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۷
0
سئوال از رئیس جمهور چه خاصیتی دارد؟ شاید اوضاع بدتر هم بکند