کد خبر: ۱۲۳۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۰۴ تير ۱۳۹۷

گزارش شیرازه از جلسه استانداری با موضوع میز خدمت؛ از ارائه آمارهای عجیب تا اذعان به تهیه گزارش های واقعی و میدانی

استاندار فارس گفت: میزخدمت نباید مشکلات جدیدی برای مردم و‌ دستگاه‌ها ایجاد‌ کند.
شیرازه، عبارت «میز خدمت» در ورودی خیلی از ادارات توجه مراجعه کنندگان را جلب می‌کند واکنش های جالبی به دنبال دارد. مدتی پیش در یکی از ادارات نزدیک به استانداری واکنش‌های مردمی به  تابلوی میز خدمت توجهم را جلب کرد.

کارمندی که پشت میز خدمت نشسته بود با تندی از ورود ارباب رجوع به اداره جلوگیری می‌کرد و پیرمرد هم اصرار داشت که خودش وارد اداره شده و درخواستش را پیگیری کند، وقتی موفق نشد کمی بد و بیراه گفت و درخواستش را پاره کرد و از اتاقک منقش به تابلوی میز خدمت خارج شد در حالی که با دیدن تابلوی میز خدمت داغ دلش تازه شد و داد میزد سنگ اندازی نکنید خدمت پیشکش!
دنبالش کردم و جلوی در پرسیدم پدرجان چرا اصرار دارید خودتان پیگیری کنید؟ چرا درخواست‌تان را تحویل کارمند مربوطه ندادید؟ با ناراحتی توضیح داد چند هفته قبل هم به این اداره مراجعه کردم و همین درخواست را دادم اصلا نمی دانم درخواست من به داخل اداره رسیده یانه؟ این دیگر چه بساطی است من سال‌ها به این اداره رفت و آمد داشتم وقتی خودم شخصا پیگیری می‌کردم مدت‌ها زمان می‌برد تا کارم به نتیجه برسد حالا که آنقدر نامحرم شدیم که درون کعبه هم راهمان نمی‌دهند!

خانمی که او هم بعد از چند بار مراجعه کارش به نتیجه نرسیده بود و چشمش دنبال این بود که با سر و صدای این پیرمرد فرجی شود و اوهم بتواند نامه خود را پیگیری کند، با نا امیدی گفت: هرکس از همه بی اعصاب تر است را جلوی در می‌گذارند که هم خودشان از دستش راحت باشند هم مردم را بپیچاند که پایشان به داخل اداره نرسد.

مردی که تمام مدت فکر می‌کردیم درحال نوشتن درخواست است سرش را از روی برگه درخواست بلند کرد وگفت: مگر قرار نبود پشت همان میزهای داخل به مردم خدمت کنند حالاکه میز خدمت جلوی درورودی منتقل شده آن هم با این نوع برخورد و ممانعت از ورود به اداره، پس پشت میزهای داخل اداره چه می‌کنند؟

با دیدن این واکنش ها بیشتر درباره فلسفه راه انداختن میز خدمت در ادارات کنجکاو شده بودم.

نشست روز گذشته شورای راهبری توسعه مدیریت با موضوع میز خدمت سوالات و ابهامات زیادی را دراین باره جواب داد.

اصل و فرع وجود میزهای خدمت تسهیل امور مردم است

 
استاندار فارس در این نشست اظهار داشت: اصل و فرع وجود میزهای خدمت تسهیل امور مردم است و نباید این‌میز ها مشکلات جدیدی برای مردم و‌ دستگاه‌ها ایجاد‌ کنند.

اسماعیل تبادار با تاکید بر لزوم توجه به خواسته های رئیس جمهوری پیرامون استقرار میزخدمت در دستگاه های اجرایی گفت: هدف اصلی رئیس جمهوری تسهیل در امور ارباب رجوع، تکریم مردم، جلوگیری از سرگردانی آن ها و کوتاه کردن زمان پاسخگویی است که این موارد باید به عنوان یک اصل مدنظر باشد.
وی از دبیر این شورا خواست از افراد متخصص و خبره دعوت به همکاری کند تا مسایلی که می تواند در نظام اداری تسهیلات لازم را ایجاد کند، تبیین کنند.

گزارش شیرازه از جلسه استانداری با موضوع میز خدمت؛ از ارائه آمارهای عجیب تا اذعان به تهیه گزارش های واقعی و میدانی

استاندار فارس با تاکید بر اینکه راه اندازی میز خدمت الکترونیک باید سبب تسهیل امور مراجعه کنندگان و کاستن از مشکلات مردم شود، گفت: اگر راه اندازی میزخدمت در ادارات و دستگاه ها باعث پیچیده تر شدن امور شود، بدون تردید هدف اصلی رییس جمهوری در تسهیل امور مردم به نتیجه نخواهد رسید. مهم‌ترین هدفی که باید مد نظر باشد این است که میز خدمت برای خدماتی که مردم از دستگاه ها انتظار دارند راهگشا باشد.

در بازرسی از 69دستگاه اجرایی در حوزه حقوق شهروندی هیچ دستگاهی ضعیف نبود!

در این جلسه بتول معلم مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس آمارمفصلی به تفکیک تعداد و جنسیت  از آموزش‌هایی که در سه حوزه استانداری و فرمانداری‌ها، دستگاه‌های اجرایی و فرهنگ عمومی با عنوان حقوق شهروندی در نظام اداری و منشور حقوق شهروندی برگزار شده بود ارائه داد واعلام کرد: در بازرسی از 69دستگاه اجرایی در حوزه حقوق شهروندی 29درصد دستگاه‌ها امتیاز خیلی خوب کسب کردند و 61درصد عملکرد خوبی داشتند و ده درصد هم متوسط بودند و هیچ دستگاهی عملکرد ضعیف نداشته است!

وی آموزش و توانمند سازی مدیران و کارکنان، آگاه سازی شهروندان و پیشگیری از تضییع حقوق آنان، ارتباط با مردم و توسعه خدمات الکترونیکی و روان سازی قوانین و مقررات و فضاسازی و تبلیغات محیطی و پایش و بررسی وارزیابی وضعیت حقوق شهروندی در ادارات و مراکز تابعه را از  شاخص های ارزیابی  حوزه صیانت از حقوق شهروندی برشمرد.

فاصله آمارها از واقعیت به حدی بود که واکنش استاندار را برانگیخت و تبادار بعد از مشاهده نتیجه بازرسی از 59دستگاه اجرایی در حوزه حمایت از حقوق مصرف کنندگان و دیدن اسامی 15دستگاه برتر که نمره 91تا97کسب کرده بودند، گفت: با این آمار و نمرات پس ما هیچ مشکلی نباید در استان داشته باشیم  که این واکنش خنده تلخ حضار جلسه را به همراه داشت.

 انصافا نام ونمره بعضی ادارات در این لیست در حد طنز و کاریکاتور لیست را مضحک کرده بود. به نظر می‌رسد بعد ازارائه  آموزش‌ها به دستگاه ها و ادارات و گرفتن آماردرخواست‌های مردم و تعداد پاسخ‌های دستگاه‌ها لازم است قبل از درج نمره نهایی در اینگونه گزارش‌ها یک گزارش میدانی از مردمی که مراجعه کنندگان این ادارات هستند گرفته شود تا نمره واقعی هر دستگاه قابل محاسبه و ارزیابی باشد.

 مدیران گزارشات را واقع گرایانه ارائه دهند
استاندار فارس نیز با اشاره به بازدید اخیرش در یکی از دستگاه‌ها و واکنش ها و نارضایتی مردم از برخی بروکراسی های زائد و کیفیت پایین برخی خدمات گفت: اگر مدیران کم گزارش دهند اما واقع گرایانه باشد بسیار با اهمیت‌تر از این‌ است که گزارشات زیادی بدهند ولی اثرگذار نباشد.

 تبادار بعد از نمایش اسلاید مربوط به نمودار مقایسه عملکرد فرمانداریهای استان در اجرای مصوبه حقوق شهروندی در نظام اداری ونمودار مقایسه ای فرمانداری های استان در میزان سلامت اداری با اشاره به عدم انطباق آمار و گزارش ارائه شده با واقعیت موجود و با تاکید بر اهمیت بررسی های جامع و راهکاریابی برای حصول نتیجه مطلوب برای طرح‌های ابلاغی افزود: فقط آمار کافی نیست، مردم باید خودشان احساس کنند بخشنامه ای که رییس جمهوری برای حقوق شهروندی یا میزخدمت ارایه کرده سبب تسهیل در امور شده است.

رییس شورای راهبری توسعه مدیریت استان فارس در ادامه با اشاره به ضرورت و اهمیت تعهد، تخصص و باور افرادی که برای ارایه خدمت در پنجره واحد یا میزخدمت در ادارات انتخاب می شوند، گفت: معنای واقعی این مسایل و تحقق حقوق شهروندی مدنظر رییس جمهوری در این صورت شکل خواهد گرفت.

تبادار یادآور شد: تمام منطق ها، استدلال ها و روش ها باید برای انجام شدن امور و حل مشکلات مردم به کار گرفته شود، نه اینکه توجیه کنیم که نمی شود انجام داد.

وی با بیان اینکه راه اندازی میزخدمت تنها موضوعی تکلیفی نیست، تاکید کرد: اثر بخشی این موضوع باید در جامعه ملموس باشد.

نماینده عالی دولت در استان فارس گفت: پیش از شروع کار، عوامل اجرایی و افرادی که قرار است در بخش میز خدمت فعالیت کنند، باید آموزش های لازم و اثر بخش را دیده باشند، به گونه ای که نتیجه این آموزش در سیستم اداری ملموس باشد. هر طرحی که ارائه می‌شود باید به اهداف آن توجه ویژه‌ای شود که در این‌ طرح‌ هم هدف اصلی تسهیل در امور خدمت‌رسانی به مردم و کاهش زمان حل مسائل و مشکلات مردم است که نباید مغفول واقع شود.

استاندار فارس از مدیران دستگاه های اجرایی و خدمات رسان خواست که کیفیت خدمات رسانی از طریق میز خدمت را با دقت و جدیت رصد کنند تا روند پاسخگویی به شهروندان و مراجعان به جای اینکه تسهیل شود پیچیده تر نشود.

استاندارفارس گفت: یکی ازمواردی که گلایه و انتقادهایی را به دنبال داشته بحث ثبت نام وام ازدواج است که بسیاری از متقاضیان دریافت این وام برای ورود به سامانه ثبت نام با مشکل مواجه هستند و اعلام می کنند که امکان ورود به سامانه وجود ندارد.

استاندار فارس افزود: این سامانه قطعا برای سرعت بخشیدن به کار و جلوگیری از مراجعه حضوری به بانک راه اندازی شده اما وقتی دسترسی به آن امکان پذیر نباشد و یا این کار به سختی انجام شود در اینجا از اصل ماهیت و هدف دور شده ایم.

تبادار گفت: باید بررسی شود چه عواملی باعث می شود یک سرمایه گذار که قصد سرمایه گذاری در یک بخشی را دارد و یا یک شهروند که به دنبال دریافت خدمتی است برای دریافت مجوز و یا پاسخ خود باید روزها در راهروهای ادارات سرگردان باشد.


پاسخ استعلام‌های ساختمانی مسکونی تا پایان شهریور‌ماه الکترونیکی می‌شود

شهردار شیراز نیز در این‌ جلسه ابراز داشت: برخی از مشکلات و خدمات به‌گونه‌ای است که زمان‌بر است و همین زمان‌بر بودن سبب ایجاد فساد اداری می‌شود البته در همین راستا و در جهت از بین‌بردن فساد‌ اداری کمیته تسهیل در صدور پروانه ساختمانی در شهرداری تشکیل شده است.

حیدر اسکندرپور توضیح داد: 187 فرآیند در صدور پروانه بررسی شده و بر اساس آمار 85 درصد از مراجعات مردمی به دلیل دریافت پاسخ‌های استعلامات واحدهای آپارتمانی مسکونی بوده است که تا پایان شهریورماه پاسخ‌های تمامی استعلام‌ها به صورت الکترونیکی و از طریق میز خدمت درکوتاه‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.


اسکندر پور اظهار داشت: در سایر بخش‌ها همچون سرمایه‌گذاری و صدور پروانه نیاز است که درخواست‌کنندگان به صورت حضوری مراجعه‌ کنند اما تلاش کردیم که در اسرع وقت پاسخ را دریافت کنند.

استاندار با خنده پاسخ داد: باتوجه به مراجعات بالای مردم به شهرداری و میزان پایین رضایتمندی آنها از دریافت خدمات اگر همین شهرداری ها موفق به کیفی سازی خدمات و کاهش زمان پاسخ گویی شوند درصد زیادی از مشکلات حل خواهد شد.


گفتنی است اخیرا مدیرکل دفتر بازرسی ،مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری فارس با اشاره به ثبت 47 هزار شکایت و درخواست مردمی از ادارات این استان در سامانه 111 اعلام کرده شهرداری ها، سازمان تامین اجتماعی و مراکز درمانی به ترتیب بیشترین شکایات مردم فارس را به خود اختصاص داده اند.

برای ارزیابی توفیق و یا عدم توفیق در بحث حقوق شهروندی الزاما باید گزارش میدانی تهیه کنیم


ساسان تاجگردون، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس نیز در این‌ جلسه اظهار داشت: در خصوص ارائه خدمات به صورت میزخدمت 68 دستگاه مورد بازرسی قرار گرفته است اما ‌9 دستگاه گزارشی ارائه نداده‌اند.

تاجگردون افزود: در جهت خدمت‌رسانی بهتر به مردم در میز خدمت بیش از هزار و 806 خدمت مورد بررسی قرار گرفته است که از این میان 348 خدمت خارج از میز خدمت بوده است.

وی در گفتگو با خبرنگار شیرازه در خصوص اینکه مردم هم دراین  امار و گزارش ها نقشی دارند یا کاملا یکطرفه است، پاسخ داد: اتفاقا در همین جلسه هم عنوان شد که نباید فقط از دستگاه‌ها آمار گرفت طبیعی است که برای ارزیابی توفیق و یا عدم توفیق در بحث حقوق شهروندی الزاما باید گزارش میدانی تهیه کنیم و نظر مردم هم بپرسیم البته این گزارش را من تهیه نکردم باید از دفتر فرهنگی اجتماعی استانداری بپرسید.

تاجگردون در خصوص عدم انطباق آمار با واقعیتی که مردم می‌بینند نیز توضیح داد: ما هم ایراداتی داشتیم و در همین جلسه ایراداتی به منطبق نبودن آمار با واقعیت‌ها گرفته شد،مسلما باید ارزیابی‌ها از دیدگاه مردم انجام شود. ما در بخش میز خدمت از چشم مردم ارزیابی می‌کنیم.

البته هنوز فرهنگ استفاده از میز خدمت الکترونیک بین مردم نهادینه نشده است برای نهادینه شدن آن باید زیر ساختها هم قوی شود تا مردم اطمینان کنند و به ارائه خدمات الکترونیکی تمایل پیدا کنند.

خانم معلم مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه در باره فاصله آمار از واقعیت‌ها توضیح داد: ما در این جلسه فقط  بهترین‌ها را معرفی کردیم اما در بازرسی‌ها دستگاه‌هایی که عملکرد خوبی نداشتند نیز شناسایی شده‌اند و حتما به آن‌ها تذکر داده خواهد شد.

وی تاکید کرد: ما هم قبول داریم باید گزارش میدانی و نظرات و واکنش های مردم در تعیین نمرات عملکرد دستگاه‌ها لحاظ شود و از خیلی از نارضایتی ها خبر داریم. حتی برای آینده این کار در نظر داریم در صورت موافقت استاندار محترم و شورای  عالی اداری نتیجه ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در بحث حقوق شهروندی به مسئولین بالادستی و وزارت متبوع دستگاه‌ها اطلاع دهیم و برنامه تشویقی و تنبیهی برای آن پیش بینی کنیم.

نظرات بینندگان