کد خبر: ۱۲۳۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۴ تير ۱۳۹۷

جیره‌بندی یک ماهه آب در روستای " عرب خنیمه"

اختلافات محلی مانع اجرای شبکه انتقال آب به روستای عرب خنیمه شده و اهالی این روستا در یک ماه گذشته با مشکلات کمبود آب روبه‌رو بوده‌اند.
به گزارش شیرازه، تابستان پیش‌رو به گفته بسیاری از کارشناسان و متولیان آب استان فارس، تابستانی سخت است به گونه‌ای که هشدارها برای صرفه‌جویی و مدیریت صحیح مصرف آب به یکی از اصلی‌ترین توصیه‌های این مسئولان تبدیل شده است. 

با این حال برخی از روستاهای استان فارس پیش از تابستان دچار نوبت‌بندی و کمبود آب شده‌اند، روستای عرب خنیمه در شهرستان رستم که به گفته مردم و اهالی یک ماه است که آب در این روستا جیره‌بندی شده و مشکلات زیادی را برای آنان به وجود آورده است. 

مشکلات آب " عرب خنیمه" یک ماه شد 

محمد، یکی از اهالی روستا عرب خنیمه است که دغدغه زیادی نسبت به حل مشکلات روستا دارد. درباره مشکلات آب این روستا می‌گوید: این روستا 80 خانوار جمعیت دارد و در یک ماه گذشته که آب جیره‌بندی شده با مشکلات زیادی روبه‌رو شدند. 

به گفته وی کمبود آب در روستا به اندازه‌ای است که حتی برای امور ساده روزانه نیز با مشکل مواجهیم چه رسد به اموری مانند حمام کردن که آب بیشتری می‌طلبد. محمد از وجود شبکه جدید آب در روستا سخن می‌گوید که چندسالی است کشیده شده اما به دلیل اینکه باید این شبکه از یک کوچه بگذرد و ساکنان کوچه اجازه نداده‌اند، مشکل آب لاینحل مانده است. 

وی می‌گوید: اهالی روستا تا کی باید منتظر بمانند تا مشکل تملک یا اجازه برای انتقال آب از شبکه از این کوچه حل شود و ما درخواست داریم که مسئولان نسبت به حل این مشکل اقدام کنند. 

خالویی، دهیار روستا نیز در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: در حال حاضر آب این روستا از چاه تامین می‌شود و رایزنی آبفای روستایی و دیگر مسئولان برای حل مشکل کنونی آب روستا ادامه دارد. وی ابراز امیدواری می‌کند که این مشکل به زودی برطرف شود. 

اختلافات محلی عامل ایجاد مشکلات 

ابوطالب حسینی، فرماندار شهرستان رستم نیز مشکل آب این روستا به دلیل اختلافات محلی می‌داند و از پیگیری برای حل مشکل سخن می‌گوید. وی معاون خود را پیگیر حل مشکل قرار داده و از ورود دادستان نیز برای این موضوع خبر داده است. 

حسینی می‌گوید: یکی از دلایل این اختلاف این است که مردم روستای مجاور تصور می‌کنند اگر آب از شبکه به روستا عرب خنیمه منتقل شود، خودشان دچار کمبود آب می‌شوند در صورتی که ما به مردم قول داده‌ایم این مشکل به وجود نمی‌آید. وی با توجه به نشست‌ها و جلساتی که برگزار شده، از تلاش برای حل این اختلاف محلی سخن می‌گوید. 

با توجه به در پیش بودن فصل تابستان نگرانی‌هایی در اغلب شهرستان‌های استان فارس برای تامین آب وجود دارد که شهرستان رستم نیز از این قاعده مستثنی نیست. حسینی می‌گوید: با مدیریتی که تاکنون در این شهرستان شده، با مشکل جدی روبه‌رو نبوده‌ایم اما مردم باید برای عبور از بحران آب با مسئولان مشارکت و همکاری داشته باشند. 

تشکیل کارگروه بحران آب در " رستم"

به گفته وی در این شهرستان روستایی که به صورت دائمی با تانکر آبرسانی شود، وجود ندارد اما برخی از مناطق به دلیل انجام اموری مثل حفر چاه یا کف‌شکنی به صورت موقت با تانکر آبرسانی می‌شود.

فرماندار رستم از تشکیل کارگروه بحران آب در این شهرستان خبر می‌دهد تا مشکلات به وجود آمده در اسرع وقت حل شود چراکه به گفته وی اگر بنا باشد مشکلات آب حداقل برای 10 ساله آینده حل شود، به اعتباری 80 میلیاردی نیاز است که از عهده شهرستان و اعتبارات آن خارج است. 

وی با اشاره به پیگیری تسنیم برای حل مشکلات مربوط به پل این روستا نیز می‌گوید: پل و حفاظ آن تمام شده و مردم این روستا دیگر در این زمینه مشکلی ندارند.

منبع: تسنیم

برچسب ها: آب ، روستا ، جیره بندی
نظرات بینندگان