کد خبر: ۱۲۳۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۰۴ تير ۱۳۹۷
نقش سقاخانه‌ها در فرهنگ اصیل مردم:

شمعی در کنار سقاخانه/ آب نماد مقدس دیرینه

سقاخانه‌ها بناهایی هستند که نماد و جایگاه مقدس آب را نزد مردم نشان داده و همواره در شهرها مورد توجه بوده است.
به گزارش شیرازه، بناهای تاریخی با اهداف و نمادهای خاصی احداث می‌شوند و سقاخانه‌ها نیز بناهایی هستند که نماد و جایگاه مقدس آب را نزد مردم نشان داده و همواره در شهرها مورد توجه بوده است.

شهردار منطقه تاریخی و فرهنگی شیراز سقاخانه را به عنوان نمادی از فرهنگ مذهبی و ایرانی معرفی می‌کند می‌گوید: آب نمادی مقدس است که با اعتقادات و باورهای مردم پیوند می‌خورد.

 

هادی شهدوست شیرازی ادامه می‌دهد: سقاخانه‌ها برای همین نزد مردم مقدس به شمار می‌روند و در بافت تاریخی شیراز هنوز هم سقاخانه‌هایی وجود دارند که باید با بازسازی موثر مورد حفظ و حمایت قرار بگیرند.

وی تاکید می‌کند: تاریخ شهر، اعتبار و شناسنامه شهر است و مرمت سقاخانه‌ها می‌تواند فضاهای شهری امروز را نیز زیبا کند و چهره شهر را بهبود ببخشد.

شهدوست با تاکید بر قداست نوشیدن آب در باورهای مذهبی می‌گوید:  عرضه آب در شهر، اکنون نیز باید همان قداست و احترام باشد که با حفظ سقاخانه‌های قدیمی می توان در این هدف موفق شد.

وی ادامه می‌دهد: ضمن ارائه رعایت نکات بهداشتی و تقویت جنبه‌های فرهنگ گذشته، فرهنگ هدر ندادن آب نیز به عنوان یک نماد روشنایی و حیاتی برای زندگی در سقاخانه‌ها قابل ترویج است.

شهدوست اعلام می‌کند: در منطقه 8 شهرداری شیراز، سقاخانه‌های قدیمی فراوانی وجود دارد و می‌توان تولیت و نگهداری از سقاخانه‌ها را به افراد معتمد و متدین محلات واگذار کرد.

شهردار منطقه 8 شیراز تصریح می‌کند: برای حفظ ارزش تاریخی سقاخانه‌ها ثبت میراثی آنها تاثیر بسزایی دارد و بهتر به گردشگران قابل معرفی می‌شوند.

سقاخانه در نماد سنتی

وی بیان می‌کند: سقاخانه در معماری سنتی ایرانی، به فضاهای کوچکی در معابر عمومی گفته می‌شود که اهالی و کسبه برای دسترسی رهگذران تشنه به آب سالم احداث کرده‌اند.

شهدوست با توصیف شیوه احداث سقاخانه ها می‌گوید: سقاخانه ها از ظروف سنگی بزرگی ساخته می‌شدند که آب آشامیدنی با پیاله از آن برداشته و نوشیده می‌شد.

 

وی تاکید می‌کند: این بناها با هدف ارائه جنبه خدماتی احداث می‌شدند و توسط خیران احداث کننده مورد حفاظت نیز قرار می‌گرفتند  تا خدمتی برای مردم باشند.

شهردار منطقه 8 شیراز اضافه می‌کند: شمع افروختن در کنار سقاخانه رسم دیرینه‌ای است که وجود سقاخانه را در یک محله به رهگذاران اطلاع می‌داد اما به تدریج به دلیل قداست آب به محلی برای نذر و حاجت گرفتن نیز تبدیل شد.

فارس

نظرات بینندگان