کد خبر: ۱۲۳۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۰۴ تير ۱۳۹۷
اخبار ویژه روزنامه‌ها:

نگرانی سایت حامی دولت از بی‌خیالی دولتمردان/ اصرار دولت برای پرداخت فوق العاده به برخی کارمندان

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
به گزارش شیرازه، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

کیهان

ماله‌کشی عضو حزب منحله در خدمت گروهک آمریکایی نهضت آزادی


یک عضو حزب منحله مشارکت مدعی شد از دور خارج کردن گروهک نهضت آزادی کار حزب توده بود.


محسن صفایی فراهانی مدعی شد کاگ‌ب (سرویس جاسوسی شوروی) از حزب توده خواسته بود دولت مهدی بازرگان را با رنگ لیبرال بودن از دور خارج کند. حزب توده هم در این مورد به خوبی عمل کرد.
این اظهارات در حالی است که اولاً اسناد جاسوسی برخی سران نهضت آزادی، پس از تسخیر سفارت (جاسوسخانه) آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام منتشر شد. در واقع آنچه منتشر شد- و حاصل غافلگیری اعضای سفارت بود- اسناد سفارت آمریکا بود و نه سفارت شوروی!! به یک معنای دیگر هر چند لیبرال بودن سران دولت موقت، خود مسئله‌ای چالش‌برانگیز بود، اما مهم‌تر از آن این بود که آنها فراتر از مشکل فکری و اعتقاد، خود را فروخته بودند و در خدمت رژیمی قرار داشتند که مردم ایران علیه آن قیام کرده و خون داده بودند.


ثانیاً مشی نهضت آزادی به صراحت، بوی خیانت به ملت ایران و انقلاب اسلامی نوپای آنها را می‌داد. سران این گروهک در حالی که ملت انقلابی در حال جارو کردن بقایای رژیم سلطنتی بودند، می‌کوشیدند عوامل این رژیم را ابقا کنند و موتورحرکت انقلاب و انقلابی را خاموش سازند. آنها در جریان جنگ تحمیلی صدام نیز، تبدیل به ابزار عملیات روانی دشمن برای ناامید کردن ملت ایران شدند.


اما نکته دیگر درباره عملکرد وابستگان حزب منحله مشارکت است. صفایی فراهانی عضو این حزب منحله در حالی از صحنه‌سازی دیگران برای بدنام کردن سخن می‌گوید که اعضای حزب مشارکت در مجلس و دولت اصلاحات، با اختیار و اراده خودشان، به نقشه‌های براندازانه و ضدانقلابی آمریکا و انگلیس و اسرائیل یاری رساندند و بارها از سوی آنها مورد حمایت رسمی قرار گرفتند که آخرین آن در فتنه و آشوب سال 88 بود. آیا این صحنه‌های بدنامی که در خیانت و وطن‌فروشی نیز، محصول عملکرد حزب منحله توده است؟!


یادآور می‌شود برخی سران نهضت آزادی و حزب مشارکت، طی دو دهه اخیر به تعامل و ارتباط نزدیک با سران احزاب مارکسیستی چپ نظیر فدائیان خلق، توده و حتی سازمان منافقین روی آورده‌اند. از این جهت نیز بدگویی یک عضو حزب منحله مشارکت علیه حزب توده‌ای که اکنون با برخی سران آنها در تعامل هستند، یک طنز بی‌نمک به‌شمار می‌رود.


و بالاخره اینکه برخی اعضای حزب منحله مشارکت، جزو دانشجویان تسخیرکننده لانه جاسوسی و منتشرکنندگان اسناد کشف شده هستند.


نگرانی سایت حامی دولت از بی‌خیالی برخی دولتمردان


یک سایت حامی دولت می‌گوید از بی‌خیالی دولتمردانی چون جهانگیری درباره چالش اقتصادی نگران است.


سایت انتخاب در واکنش به سخنان معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه غیرعلنی مجلس نوشت: جهانگیری در این جلسه همان اظهاراتی را به زبان آورد که طی روزهای گذشته توسط برخی دیگر از اعضای تیم اقتصادی دولت، منجمله نوبخت و نهاوندیان شنیده شده بود.


حسن‌پور عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به حضور تیم اقتصادی دولت در جلسه غیرعلنی برای بررسی گرانی‌های اخیر، گفت: در این جلسه آقای جهانگیری گزارش بسیار مبسوطی در مورد اقدامات انجام شده برای مقابله با گرانی‌ها ارائه و تأکید کرد که جای نگرانی درباره مسائل اقتصادی و وضعیت معیشتی مردم نیست، راهکارهایی برای تأمین مایحتاج مورد نیاز مردم در نظر گرفته شده است.
مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز درباره راهکارهای جهانگیری برای ایجاد ثبات در بازار سکه و ارز عنوان کرد: ایشان اشاره‌ای به راهکار نداشتند اما قبول داشتند که این نقدینگی باید به خوبی هدایت شود.


انتخاب با بیان اینکه «از بی‌خیالی شما نگرانیم!»، می‌افزاید: افاضات معاون اول رئیس جمهور، البته قبل‌تر نیز از زبان دیگر مقامات اقتصادی دولت از جمله نهاوندیان و نوبخت شنیده شده بود. یک اظهار نظر کلی و تأکید بر «عدم نگرانی مردم درباره وضعیت معیشتی»! عجیب است این جملات شگفت‌انگیز از زبان جهانگیری که خود از منتقدان وضعیت مشابه در دوران احمدی‌نژاد بود. او حالا همان جملات را با همان ادبیات تکرار می‌کند! اما آقای جهانگیری! این دلار و آن سکه و قیمت‌های سر به فلک کشیده، جای نگرانی ندارد؟!
حقیقتاً به خاطر این بی‌خیالی شما حیرانیم و هم نگران!


تیم اقتصادی دولت ضعیف است و باید تغییر کند


نماینده عضو فراکسیون امید و از نمایندگان حامی دولت بر لزوم تغییر تیم اقتصادی دولت و دولتمردانی مانند نوبخت، نهاوندیان و کرباسیان تأکید کرد.


سیده حمیده زرآبادی نماینده قزوین در گفت‌وگو با الف و با بیان اینکه متاسفانه تیم اقتصادی دولت یا برنامه ندارند، یا هماهنگ نیستند و یا توانایی اجرای برنامه را ندارند، افزود: این تیم باید تغییر کند.

وی با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس گفت: در این جلسه آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور درخصوص وضعیت اقتصادی کشور و گرانی‌ها صحبت کرد و برخی از نمایندگان هم نظرات خود را ارائه کردند.


وی افزود: متاسفانه دولت تاکنون از ابزارهای خود برای کنترل بازار استفاده نکرد و  تیم اقتصادی دولت ضعیف هستند. منظور از تیم اقتصادی دولت افرادی چون محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سخنگوی دولت، نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، سیف رئیس کل بانک مرکزی و مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد هستند. این تیم یا برنامه ندارند، یا هماهنگ نیستند و یا توانایی اجرای برنامه دولت را ندارند. بنابراین ضرورت دارد این تیم تغییر یابد.


زرآبادی گفت: درست است که در بحث گرانی عواملی چون جو روانی تاثیرگذار است اما متاسفانه دولت هیچ کنترلی بر بازار ندارد.


وی تصریح کرد: اینکه دولت در حال حاضر چه برنامه‌ای برای کنترل بازار دارد، مشخص نیست و دولت باید برنامه خود را اجرا کند تا آثار آن مشخص شود.
 

انتخاب: اقتصاد حبابی دستاورد تیم حبابی دولت است


یک سایت حامی دولت با عصبانیت از آشفته بازار مسکن و سکه و ارز و خودرو نوشت: اقتصاد حبابی، دستاورد تیم حبابی دولت است.


انتخاب در گزارشی می‌نویسد: در روزهایی که قیمت سکه، به صورت غیرمنتظره‌ای افزایش یافته و از مرز دو و نیم میلیون تومان نیز عبور کرده، دولت هنوز هیچ راهکاری را برای این موضوع پیش نکشیده است.


قیمت سکه که در سال 92 در آغاز دولت یازدهم 1/1 میلیون تومان بود و تا سال 95 نیز بارشدی اندک به 1/2 میلیون تومان رسیده بود تا ابتدای سال 97 با رشدی حیرت‌انگیز و باورنکردنی از مرز 2/5 میلیون تومان نیز عبور کرده است.


ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در خصوص اینکه چرا بازار طلا از دلار 4200 تومانی تبعیت نمی‌کند و قیمت سکه طلا بالاتر از ارزش واقعی آن است، گفت: «سکه شرایط خاص خود رادارد. در گذشته نیز شاهد حباب در نرخ سکه بودیم و بانک مرکزی از طریق پیش‌فروش و حراج سکه را به بازار عرضه می‌کردتا حباب از بین برود و با دلار هماهنگ شود.»


این جمله، موجی از گلایه و حتی عصبانیت را در میان مردم به جای گذاشت و بسیاری در شبکه‌های اجتماعی خطاب به سیف نوشتند که «اگر این حباب را از شما بگیرند، چه توجیهی برای عملکرد بد خود خواهید داشت.»


نکته مهم، اصرار عجیب مسئولان دولتی بر وجود «حباب» در بازار و تکرار مکرر آن است. مقام‌های ارشد دولت تاکنون گرانی‌های دلار، خودرو، سکه و مسکن را ناشی از وجود «حباب» در بازار دانسته‌اند. خود سیف هم تأکید کرده است که قیمت سکه «حباب» دارد و براساس ادعای او، برنامه‌های بانک مرکزی برای از بین بردن این حباب است!


بیش از دو ماه از تصمیم دولت برای تثبیت قیمت دلار روی رقم 4200 تومان می‌گذرد؛ موضوعی که با اعلام معاون اول رئیس‌جمهور، رسمیت یافت و گرچه در ابتدا، فضای نسبتاً مساعدی در بازار ایجاد کرد، اما رفته رفته و با بی‌عملی بانک مرکزی، این موضوع به طنزی تبدیل شد که از آن به عنوان «دلار جهانگیری» یاد شد. این سیاست اگرچه از نگاه برخی کارشناسان تنها راهکار کشور بود اما سوء مدیریت دولت باعث شد نتیجه درستی از آن به دست نیاید.


عمده‌ترین بخش سوء مدیریت دولت هم به عدم تأمین نیازهای واقعی مردم و فعالان اقتصادی به ارز باز می‌گشت. طبیعی است وقتی یک فعال اقتصادی یا فردی که به هر دلیلی نیاز مشروعی به ارز دارد نتواند آن را با قیمت اعلام شده توسط دولت تهیه کند، ناخودآگاه به سمت بازار سیاه و دلارهای 7 هزار تومانی خواهد رفت.


اکنون با بغرنج شدن اوضاع سکه باید منتظر ماند و دید آیا دولت، سیاست مشابه سیاست ارزی خود- که به دلیل سوء مدیریت شکست خورده است- را برای آن اعلام خواهد کرد و باید پس از «دلار جهانگیری» منتظر «سکه جهانگیری» هم باشیم؟! باید دیدتیم اقتصادی دولت با عملکرد حباب محورانه خود، چه خواهد کرد؟!


خراسان

اصرار دولت برای پرداخت فوق العاده به برخی کارمندان


در حالی که هیئت وزیران در اسفند سال گذشته با تصویب پیشنهادی، مقرر کرده بود که کارکنان سازمان امور مالیاتی و تعدادی از پزشکان سازمان بهزیستی از فوق العاده ها و امتیازات خاصی در دریافتی های خود برخوردار شوند، این مصوبه طی هفته های گذشته به علت رعایت نکردن برخی مفاد قانونی با ایراد رئیس مجلس مواجه شد اما یک مسئول ارشد اجرایی در روزهای اخیر با ارسال ابلاغیه ای به تعدادی از اعضای کابینه، اعلام کرده با تصمیم جدید کابینه، این فوق العاده ها با رعایت برخی شروط، مجدد اجرایی خواهد شد.


هشدار به مدیرانی که علاقه مند به شرکت‌های دانش بنیان هستند


براساس ابلاغیه جدید یک نهاد مسئول به تعدادی از سازمان ها و شرکت های دولتی، ضمن یادآوری ماده ۲۲قانون الحاق موادی به مقررات مالی دولت مصوب 92 در باره شرایط عضویت مسئولان دارای سمت های آموزشی و پژوهشی در هیئت مدیره شرکت های دانش بنیان خصوصی، هشدار داده شده است کارمندان و مدیرانی که عضو هیئت علمی نباشند یا مسئولیت آن ها، سمت آموزشی و پژوهشی محسوب نشود کماکان تابع قانون ممنوعیت بیش از یک شغل هستند و عضویت موظف یا غیرموظف هیئت مدیره، در این ممنوعیت تاثیری ندارد.


ایران

تبدیل قرار وثیقه «محمد حبیبی» به بازداشت

وکیل مدافع «محمد حبیبی»، معلمی که در تجمعات فرهنگیان در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه بازداشت شده بود، درخصوص آخرین وضعیت موکلش گفت: به قرار بازداشت موکلم اعتراض کردیم اما متأسفانه هنوز نسبت به اعتراض ما رسیدگی صورت نگرفته است. به گزارش ایسنا، حسین تاج افزود: پس از اینکه «محمد حبیبی» به همراه دیگران بازداشت شد، سایرین با قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی آزاد شدند و برای موکلم قرار وثیقه صادر شد، این در حالی است که فرصتی برای تأمین وثیقه به ما داده نشد تا ایشان آزاد شود و قرار وثیقه ایشان به قرار بازداشت تبدیل شد.

گشت‌های محله‌محور به جای ایست و بازرسی‌های بسیج

سردار سالار آبنوش، معاون بسیج گفت: ایست و بازرسی به معنا و مفهومی که قبلاً بود، الان دیگر اصلاً وجود ندارد الا به اقتضا که مسئولان امنیتی نظام تشخیص دهند در یک خطه، در یک معبر، در یک گذرگاه نیاز به کمک بسیج باشد، ما تورهای موردی ایست و بازرسی را برگزار می‌کنیم، مثلاً برای مسائلی از قبیل ورود اشرار، ضد انقلاب و معاندین، مبارزه با حمل سلاح و مهمات غیرمجاز، قاچاق کالا و مواد مخدر و.... به گزارش فارس، وی افزود: با توجه به ثبات امنیت بالای کشور و توانمندی ناجا و اشراف بالا، ایست و بازرسی‌های ما کاهش پیدا کرده و ما به آن معنا ایست و بازرسی‌ها را از دستور کار خود خارج کردیم اما برای اینکه مردم احساس آرامش داشته باشند، گشت‌های محله محور را راه‌اندازی کرده‌ایم.

بررسی سفرهای غیرضروری خارجی

قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه از سفرهای تفریحی و غیرضروری به خارج از کشور جلوگیری شود، به میزان گفت: کمیسیون پنج نفره‌ای از دولت این موضوع را بررسی و ضرورت لازم را تشخیص می‌دهد و اگر ضرورت را تشخیص ندهد، قطعاً اجازه خروج کارمندان  با هزینه دولت را نمی‌دهد.


آرمان

ارسال نامه روحانی به اتحادیه اروپا

رئیس دفتر رئیس جمهور از ارسال نامه رئیس‌جمهور به اتحادیه اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام خبر داد. محمود واعظی در حاشیه مراسم ختم حجت‌الاسلام حسینی و در پاسخ به این سوال که عده‌ای از شایعه ارسال نامه آقای رئیس‌جمهور به سران اتحادیه اروپایی خبر می‌دهند، ضمن تائید این خبر گفت: نامه مذکور بعد از خروج آمریکا از برجام نوشته شده است. وی از اعلام محتوای نامه مذکور خودداری کرد.

بازدید وزیر اطلاعات از فردو و نطنز

حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات به منظور بازدید از تاسیسات هسته‌ای فردو و نطنز به استان های قم و اصفهان سفر کرد. این بازدید طی روزهای دوشنبه و سه شنبه ۴ و ۵ تیرماه جاری انجام می شود. تأسیسات هسته‌ای فردو با نام رسمی مرکز هسته‌ای شهید علی‌محمدی به منظور غنی‌سازی اورانیوم در ۲۵ کیلومتری مسیر قم به تهران ساخته شده‌است. همچنین تاسیسات هسته‌ای نطنز با نام شهید مصطفی احمدی‌روشن در استان اصفهان ایجاد شده است. در این مرکز میزان غنای اورانیوم ۲۳۵ (7دهم درصد) به غنای زیر 5/3 تا ۵ درصد می‌رسد.

نیروهای مسلح آمادگی خود را بالا ببرند

رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش گفت: موظفیم تا پای جان از نظام محافظت کنیم و هر روز بیشتر از گذشته آمادگی‌های خود را بالا ببریم. امیر احمدرضا پوردستان تصریح کرد: امروز باید مراقب حرکت‌های دشمن باشیم. در هر سنگری که هستیم باید تلاش کنیم، قابلیت‌های خود را بالا ببریم. این موضوع صرفا معطوف به شاغلین یا بازنشستگان نیست، بلکه تمام کسانی که به نظام احساس وظیفه و تعهد می‌کنند باید در این سنگر حاضر باشند. اجازه نداریم سنگر را خالی کنیم. امام علی(ع) می‌فرمایند«اگر شما بخوابید، بدانید دشمن نمی‌خوابد» و نیروهای مسلح نیز باید همواره و در هر شرایطی مراقب باشند و آمادگی‌شان را بالا ببرند.

محکومیت سوءقصد به جان رئیس جمهور زیمباوه

سخنگوی وزارت امور خارجه سوءقصد نافرجام به جان رئیس جمهوری زیمبابوه را محکوم کرد. بهرام قاسمی سوء‌قصد نافرجام به جان آقای امرسون منانگاگوا رئیس جمهوری زیمبابوه در یک گردهمایی انتخاباتی را محکوم کرد. قاسمی ضمن آرزوی بهبودی کامل برای مجروحان این حادثه و ابراز همدردی با خانواده های آنها، توسل به خشونت برای پیگیری اغراض سیاسی را مردود دانست و ابراز امیدواری کرد با وحدت، همبستگی و هوشیاری آحاد مردم زیمبابوه، انتخابات سراسری این کشور در آرامش و امنیت برگزار شود.

درخواست تجدیدنظر در احکام قضایی دانشجویان

عضو شورای شهر تهران با اشاره به دیدار اخیرش با دانشجویان معترض به احکام صادره از سوی قوه قضاییه گفت: در این دیدار بیانیه ای به من دادند که آن را امضاء کنم اما از آنجایی که امضاء کنندگان این بیانیه همگی از اساتید بودند و من استاد نیستم از امضای آن خودداری کردم. اما قول دادم که به عنوان نماینده مردم تهران سخن دانشجویان معترض دانشگاه تهران را در صحن علنی شورا مطرح کنم. احمد مسجد جامعی افزود: همه گروه‌های علمی دانشگاهی در این مساله فارغ از جناح بندی های سیاسی واحد شدند و خواستار بازبینی و تجدید نظر در آراء صادره شدند و شورای شهر تهران می‌تواند با اتکاء به چهره رئیسش از قوه قضاییه درخواست بازبینی داشته باشد.

انتقاد نماینده از تعطیلی تابستانی مجلس

یک نماینده مجلس با انتقاد از تعطیلی تابستانی دو هفته‌ای مجلس خواستار بررسی مسائل اقتصادی کشور و گرانی‌ها در مجلس شد. حسینعلی حاجی دلیگانی عنوان کرد: ما دو هفته تعطیلی ایام تابستان را در مجلس داریم، این در حالی است که شرایط خاص اقتصادی بر کشور حاکم است و ما زمانی که دو سه روز به حوزه انتخابیه می‌رویم جوابی برای مردم نداریم. فردی ۳۸ هزار سکه می‌خرد و معلوم نیست بانک مرکزی و دستگاه‌های نظارتی به کجا می‌روند و یا اینکه قیمت یک تن پارچه یکباره ۷ میلیون تومان افزایش می‌یابد. حاجی‌دلیگانی اضافه کرد: لازم است مسئولان را به مجلس فرا بخوانیم البته ما طرح استیضاح وزیر اقتصاد و تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را در دستور کار داریم و آن را پیگیری می‌کنیم.

واکنش دادستان مشهد به نقش یک زن در ارسال پیامک

دادستان عمومی و انقلاب مشهد به اعلام خبر دست‌داشت یک‌ زن در ارسال پیامک تهدیدآمیز به نمایندگان مجلس از سوی معاون سیاسی استاندار خراسان‌رضوی واکنش نشان داد. غلامعلی صادقی اظهار داشت: پرونده عضو شورای شهر مشهد در حال بررسی است و دستگاه قضایی تا مشخص شدن نتیجه نهایی از اعلام جزئیات معذور است. وی افزود: در رابطه با فعالیت غیرمجاز برخی از داروخانه‌های سنتی و شیمیایی که بیشتر داروخانه‌های سنتی بودند پرونده‌هایی تشکیل شده که در انتظار صدور حکم بوده است. دادستان استان خراسان‌رضوی با بیان اینکه بیشترین گروه مصرف‌کننده این داروها کنکوری‌ها و دانشجویان هستند، خاطرنشان کرد: مصرف این داروها مشکلات جسمی و روحی زیادی را برای فرد مصرف‌کننده ایجاد می‌کند و از خانواده‌ها می‌خواهیم که مراقب بیشتری از فرزندانشان داشته باشند تا با چنین مشکلاتی مواجه نشوند.

توضیح درباره تخلیه مکانی در لواسان

سخنگوی نیروی انتظامی در واکنش به اتهامات منتسب به پلیس در ماجرای تخلیه مکانی در لواسان که متعلق به یکی از فرماندهان عالی‌رتبه نظامی بود، توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: تخلیه مکان توسط پلیس، بدون حکم قضایی برخلاف قانون است و پلیس حکمی مبنی بر تخلیه این مکان نداشته است. در توضیح سردار سعید منتطرالمهدی آمده است: «این روزها بحث بر سر تخلیه مکانی در لواسان که در اختیار رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح بوده بالا گرفته است؛ تعداد انگشت شماری از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در این‌باره اظهار نظر کردند؛ اما همچون همیشه برخی کوتاه‌تر از دیوار پلیس، دیواری پیدا نکرده‌اند و باز هم هجمه‌هایشان نوازشگر تن این نیروی خدمتگزار شده است. مدعیان، مدعی هستند پلیس اهمال کاری کرده و اقدام به تخلیه ملک مورد نظر نکرده است؛ ادعایی که حتی ذره‌ای و اندکی واقعیت ندارد. هنگامی که رئیس دادگستری تهران تاکید می‌کند، درباره موضوع فوق هیچ‌دستور قضایی صادر نشده و پرونده‌ای به دادگستری ارجاع داده نشده و به‌تازگی پرونده‌ای به دادگستری رسیده و برای رسیدگی به آن تعیین وقت شده است، پس چگونه پلیس باید اقدام به تخلیه ملک مزبور می‌کرد؟ وقتی هنوز رأیی صادر و حکمی امضا نشده و ابلاغی به نیروی انتظامی صورت نگرفته است؟ پلیس در چارچوب قانون عمل می‌کند.

نظرات بینندگان