کد خبر: ۱۲۳۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۰۵ تير ۱۳۹۷

سازه های بتنی بی تدبیری بر دوش مردم کربال

مردم بخش کربال خرامه که این روزها شاهد خشک شدن زمین هایشان هستند دیگر مثل گذشته انگیزه و توانی برای احیا زمین های کشاورزی خود را ندارند؛ زمینهایی که روزی پر محصول ترین زمینهای منطقه بوده است.

به گزارش شیرازه رودخانه ای که روزی رود بزرگ کر در آن جریان داشت، سالهاست که سازه های بتنی بی تدبیری بر دوشش سنگینی می کند.آب پشت سد درود زن، سیوند و ملاصدرا که روزی حیات بخش بود امروز و با خساست آسمان مردمانش را به فقر و مهاجرت کشانده و روز به روز شاهد کم شدن جمعیت روستاهای اطراف این مناطق هستیم.

مردم بخش کربال خرامه که این روزها شاهد خشک شدن زمین هایشان هستند دیگر مثل گذشته انگیزه و توانی برای احیا زمین های کشاورزی خود را ندارند؛ زمینهایی که روزی پر محصول ترین زمینهای منطقه بوده است.

سازه های بتنی بی تدبیری بر دوش رودخانه کر و مردم کربال

جهاد کشاورزی مطالعاتی برای تغییر الگوی کشت انجام داد اما این مطالعات به خروجی ارزشمندی منتهی نشد، تنها گیاه گلرنگ نیز که بر اساس آزمون و خطای کشاورزان در این بخش کاشته میشود توجیه اقتصادی ندارد.

یکی از کشاورزان این بخش در گفتگو با خبرنگار شیرازه میگوید: کشاورزی در روستاه ها دیگر جوابگوی مخارج زندگیمان نیست چون آب مناسبی نیست که بتوان در زمین ها استفاده کرد.

وی ادامه داد: مشاغل خانگی در قالب اعتبارات کمیته امداد به مدد جویان تعلق می گیرد که به دلایل محدودیت منابع، پایین بودن سقف و عدم شرایط محیطی مناسب؛ ارزش راه اندازی ندارد.

یکی از جوانهای تحصیل کرده روستایی می گوید: برای نجات اهالی روستا فعالیتهای کوچک اقتصادی با همکاری دستگاه های دولتی می تواند مشکلی را حل کند که امیدواریم مسئولان پیش از اینکه همه اهالی به شهر مهاجرت کنند راه خروج از این بحران را برنامه ریزی کنند.

سازه های بتنی بی تدبیری بر دوش رودخانه کر و مردم کربال

حیدر شیبانی دبیر نظام مهندسی کشاورزی استان و نماینده کشاورزان خرامه در گفتگو با خبرنگار شیرازه با اشاره به وضعیت کشاورزی در کربال گفت: وضعیت کشاورزی در کربال توسط آبهای سطحی سد درودزن انجام میشد که متاسفانه چند سالی بخاطر عدم بارندگی مناسب قطع شده است.

شیبانی خاطر نشان کرد: سه سال است هیچ آبی از سد درود زن رها نشده و مسئولین هم در پاسخ می‌گویند؛ آب شرب شیراز و مرودشت هم دچار مشکل است و فعلا نمیتوانیم آبی به کشاورزان بدهیم.

دبیر نظام مهندسی کشاورزی استان در ادامه با اشاره به راه حل مشکلات این بخش تصریح کرد: تنها راه حل؛  اجرای طرح نکاشت است به این صورت که از طرف دولت هزینه ای برای معیشت کشاورزان بدهند تا آن ها هم هیچ نوع کِشتی را در زمینهایشان انجام ندهند.

شیبانی با بیان اینکه این طرح دوسال پیش به استانداری ارائه شده خاطر نشان کرد: هنوز نتیجه ای نگرفتیم و نتیجه زمانی حاصل می‌شود که استاندار به عنوان پل ارتباطی بین کشاورزان استان و کشور پیگیری کنند تا با همکاری نمایندگان این طرح اجرا شود.

نماینده کشاورزان خرامه در ادامه گفت: متاسفانه با وجود پیگیری های مکرر کشاورزان در این چندسال هنوز برنامه ای برای حل این بحران ارائه نشده و کشاورزان برای کسب در آمدی معیشت خانواده خود به شهر سفر می کنند.

به نظر می رسد با توجه به این که خرامه به عنوان یکی از محروم ترین شهرستان های استان شناخته شده است و مردم بخش هایی از این شهرستان به دلیل گره خوردن معیشتشان به کشاورزی و در پی آن خشکسالی موجود در شرایط بحرانی و تلخ اقتصادی زندگی می کنند، جا دارد تا مسئولان امر از تصمیمات مقطعی اجتناب کنند و راه چاره ای اساسی برای این مردم بیندیشند.

گفتنی است خبرنگار شیرازه  بصورت تلفنی و مکتوب تلاش کرد تا پاسخ فرماندار خرامه به مشکلات مطرح شده را در گزارش منتشر کند که تا لحظه انتشار پاسخی از فرماندار این شهرستان دریافت نشد.

*زهرا جاوید

برچسب ها: بتنی ، بی تدبیری ، درودزن
نظرات بینندگان