کد خبر: ۱۲۳۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۰۵ تير ۱۳۹۷

هشدار نسبت به حبابی شدن بازار بورس

درصورتی‌که هجوم مردم به بازار سرمایه همراه با افزایش عرضه سهام جدید توسط دولت نباشد، این استقبال می‌تواند افزایش سریع قیمت سهام و حبابی شدن قیمت‌ها را به دنبال داشته باشد.
به گزارش شیرازه، مشکلات این روزهای کشور و جابه‌جایی حجم بالای نقدینگی بین بانک‌ها و بازارهای ارز و بورس و به‌تبع آن افزایش قیمت سکه و ارز ازیک‌طرف و نگرانی بخش قابل‌توجهی از مردم نسبت به عدم اطمینان به حفظ قیمت ارز و سکه در این سطح و عدم امکان جذب بیشتر نقدینگی توسط این دو بخش، باعث شده تا بازار بورس برای سرمایه‌گذاران جذابیت ویژه‌ای داشته باشد.

انتخاب درست بخش قابل‌توجهی از مردم در هدایت نقدینگی‌های خود به بازار سرمایه همراه با تشویق دلسوزان کشور و دولتمردان زمینه را برای رشد سریع شاخص قیمت بازار سرمایه فراهم کرده است.

اگرچه این استقبال مردمی از بورس را باید به فال نیک گرفت و جذب نقدینگی در این بخش راه مناسب و مطمئن هم‌راستا کردن منافع شخصی و منافع جمعی است، ولی باید مردم را به مخاطرات هجوم وسیع و گسترده به این بازار و الزاماتی که دولتمردان برای حفظ سرمایه‌های مردمی باید بدان عمل کنند نیز توجه داشت.

درصورتی‌که هجوم مردم به بازار سرمایه همراه با افزایش عرضه سهام جدید توسط دولت نباشد، این استقبال می‌تواند افزایش سریع قیمت سهام و حبابی شدن قیمت‌ها را به دنبال داشته باشد.

درگذشته نیز مواردی را شاهد بوده‌ایم که دولت در این شرایط نه‌تنها وارد نشده و مردم را از مخاطرات ترکیدن حبابِ قیمت آگاه نکرده است، بلکه خود نیز بر این حباب دمیده و افزایش قیمت سهام را ناشی از اعتماد مردم به سیاست‌های اقتصادی دولت دانسته است.

مردم و دولت‌مردان باید توجه داشته باشند که ترکیدن حبابِ قیمت سهام بیش از آنکه به خریداران جزء سهام زیان و ضرر هنگفت وارد آورد، اعتماد مردم را به بازار سرمایه از بین خواهد برد. اگرچه ممکن است با افزایش حبابِ قیمت در کوتاه‌مدت، بخش بیشتری از نقدینگی را از بازار جمع‌آوری کنند ولی در بلندمدت ترکیدن حبابِ قیمت سبب فراری دادن سرمایه‌های بیشتری از بازار بورس خواهد شد.

در این راستا به‌منظور اجتناب از حبابی شدن قیمت سهام، به سازمان خصوصی‌سازی پیشنهاد می‌گردد به‌موقع ورود پیداکرده و هم‌زمان با افزایش تقاضا برای خرید سهام، نسبت به افزایش عرضه سهام جدید نیز اقدام کند.

جعفر قادری؛ دکتری اقتصاد و عضو هیئت‌مدیره هلدینگ انرژی تدبیر

فارس
نظرات بینندگان