کد خبر: ۱۲۳۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۴ - ۰۵ تير ۱۳۹۷
نماینده ولی فقیه در فارس:

باید بازخورد شادی دهه کرامت را از جامعه گرفت

امام جمعه شیراز گفت: برگزاری برنامه های مذهبی برای تثبیت نظام اسلامی و عزت بخشیدن به ملت مسلمان ایران، نقش موثری دارد.
به گزارش شیرازه، شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور با حضور اعضای کشوری و استانی پس از زیارت حرم حضرت احمد ابن موسی(ع) در سالن شهید آیت الله دستغیب آستان مقدس احمدی و محمدی (علیهما السلام) برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در این جلسه تاکید داشت: پیوند جامعه با اهل بیت (ع) باید در دهه کرامت مورد توجه قرار گیرد و برنامه های دهه کرامت چنان هنرمندانه برگزار شود که که مزه آن در جان مردم بنشیند

آیت الله لطف الله دژکام در جلسه شورای دهه کرامت کشور گفت: ما همه در این جلسه جمع شدیم که خدمتی به فکر و اندیشه اسلامی و ولایی داشته باشیم، برگزاری دهه کرامت و حقیقت آن مایه امیدواری برای همه ماست.

وی با اشاره به اینکه این ملت و مملکت در پناه اهل بیت (ع) هستند، اضافه کرد: برگزاری برنامه های مذهبی برای تثبیت نظام اسلامی و عزت بخشیدن به ملت مسلمان ایران، نقش موثری دارد.

 امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه باید دهه کرامت روح حیات را در جامعه بدمد و این خدمت کریمانه راهی برای دمیدن روح حیات به جامعه است، اظهار داشت: بسیار زیبا بحث نشاط و شادی در این برنامه مد نظر قرار گرفته است.

نماینده ولی فقیه در فارس با پرداختن به تفاوت معنایی سرورو، فرح، بهجت در تعابیر قرآنی ابراز داشت: خداوند شادی غافلانه را دوست ندارد و دهه کرامت باید شادی عاقلانه در جامعه شکل بگیرد.

وی تاکید داشت: باید بازخورد شادی دهه کرامت را از جامعه بگیریم نه اینکه به آنان گزارش بدهیم.

آیت الله دژکام با تاکید بر اینکه همراه اهل بیت (ع) بودن باعث نشاط در انسان می شود و زمانی که از آنان جدا می شویم، هیچ نداریم، اضافه کرد: به قول ملاصدرای شیرازی، «جان همه ما انسان ها، اهل بیت (ع) هستند.» در شرایطی که دشمنان ما را به تابستان داغ تهدید کردند امیدواریم دهه کرامت و برکات آن پاسخی به دشمنان باشد.

دهه کرامت زمینه ای مناسب برای همکاری مشترک آستان‌های مقدس


تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) نیز با اشاره به اینکه باید در زمینه اشاعه فرهنگ اهل بیت (ع)، گام برداریم، گفت: دهه کرامت، دهه ای برای نشان دادن ارادت به اهل بیت (ع) است و برگزاری برنامه های دهه کرامت می تواند در عرصه های فرهنگی جامعه نقشی فعال داشته باشد.


آیت الله سید علی اصغر دستغیب ابراز داشت: ولادت حضرت معصومه (س)، گرامیداشت حضرت شاهچراغ (ع) و در پایان آن میلاد سراسر نور حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، مناسبات پر عظمتی است که جایگاه مغتنمی دارد و باید این جایگاه را غنیمت دانست.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با یادآوری این مطلب که باید خود را در معرض نسیم مقدس و برکات اهل بیت (ع)، قرار دهیم، اضافه کرد: دهه کرامت زمینه بسیار خوبی را ایجاد کرده تا آستان های مقدس همکاری های مشترک داشته باشند.

تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) با اشاره به اینکه وحدت حول محور حبل الله از اصول اصلی دین ماست، تاکید کرد: محبت نسبت به خاندان نبوت (ع)، یک اصل مشترک در اسلام است و آنانی که از این محبت مسیر انحرافی رفتند، آنان را نمی توان جز مسلمین دانست و ارتداد آنها قطعی و ثابت است.

 وی با اشاره به اینکه پیوند بقاع متبرکه باید در دستور کار باشد، تاکید کرد: راس هرم این بقاع ولی امر مسلمین است و این همکاری و همراهی با بقاع با یکدیگر باید مورد توجه قرار گیرد.


آیت الله دستغیب با تاکید بر اینکه امین ولایت یکی از القاب مهم حضرت شاهچراغ (ع) است، افزود: همواره باید در راستای گسترش سیره پیشوایان دین و اهل بیت (ع)، گام برداریم.

آیت الله دستغیب با اشاره به موضوع «حرم تا حرم»، خاطر نشان کرد: حتی افرادی که از عراق و سایر کشورهای مسلمان به شیراز می آیند باید با حرم سوم آشنا شوند.

برگزاری جشن های دهه کرامت در بیش از یک هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد فارس

دبیر اجرایی شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت استان فارس نیز در ادامه این جلسه  از برگزاری جشن های دهه کرامت در بیش از یک هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد فارس، خبر داد.

حجت الاسلام حسین امیدی، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان فارس و دبیر اجرایی شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت استان خبر داد: جلسه های  متعددی در دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد، آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) و استانداری برگزار شده و مصوباتی نیز داشته که در قالب صورتجلسه در اختیار دستگاه های عضو قرار می گیرد.

 وی با اشاره به اینکه در این جلسه ها برنامه های مختلفی در قالب هشت کمیته برنامه ریزی و پیشنهاد شده است، اظهار داشت: هفته آینده کمیته ها در محل دبیرخانه کانون های مساجد برگزار می شود.

حجت الاسلام امیدی حضور اعضای خواهر کانون های مساجد شیراز در برنامه پیاده روی بانوان از مقبره ام احمد (س) به سمت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) با عنوان «دختران احمدی» در روز اول ماه ذیقعده مصادف با میلاد حضرت معصومه (س) و اعزام کاروان های پیاده مردمی از کانون های مساجد شهرستان های استان با عنوان «کوچ عاشقانه» را با همکاری آستان مقدس احمدی و محمدی (ع)، همزمان با ششم ذیقعده روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) از اهم برنامه های دهه کرامت اعلام کرد و افزود: جشن های مردمی به مناسبت های میلاد حضرت معصومه (س)، ولادت امام رضا (ع) و بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) در ایام دهه کرامت از اول تا یازدهم ذیقعده، در بیش از یک هزار و 203 کانون فرهنگی و هنری در مساجد استان فارس، برگزار خواهد شد.

وی لقب «امین ولایت» به عنوان بارزترین مشخصه شخصیتی حضرت احمد بن موسی شاهچراغ را محور اصلی برنامه های این دهه دانست و ادامه داد:همچنین  به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) در برنامه های پیش بینی شده تاکید و توجه ویژه داشتیم و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری برنامه هایی همچون برپایی نمایش های آئینی و مسابقات کتابخوانی با موضوع زندگینامه حضرت شاهچراغ (ع)، برگزاری مسابقات هنری در رشته خوشنویسی و هنرهای تجسمی، شب شعر، محافل گرامیداشت و سخنرانی ائمه محترم جماعات کانون های مساجد در بین 2 نماز پیش بینی کرده ایم.

باید نام حضرت شاهچراغ (ع) را در ایران و جهان طنین انداز کنیم

معاون تبلیغات و ارتباطات آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) نیز در این شورا اعلام کرد: لازم است مقدمات برنامه های این دهه را به گونه ای فراهم کنیم که در کنار نام بزرگ امام رضا (ع) و حضرت معصومه (ع)، نام حضرت شاهچراغ (ع) در کشور و جهان طنین انداز شود.

حجت الاسلام احمد سلامی با بیان فضیلت های حضرت احمد بن موسی (ع) گفت: یکی از ویژگی های ایشان شکستن بیعت ها و حریم های اشتباهی بوده که در زمان خود قرار داده شده بود که این بیعت ها باعث به وجود آمده فرقه های مختلف شده بود.ولایت مداری و ولایت پذیری این حضرت باید برای روزگار ما درس بزرگی باشد.

حجت الاسلام حسین امیدی، دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت دهه کرامت استان فارس نیز  ضمن اعلام برنامه های جلسه شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور به میزبانی شیرازابراز داشت: این جلسه با حضور نمایندگان کشوری و استانی 34 دستگاه عضو شورا از جمله آستان قدس رضوی (علیه السلام)، آستانه مقدسه حضرت معصومه (سلام الله علیها)، آستان مقدس احمدی و محمدی (علیهماالسلام)، آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام)، بنیاد بین المللی امام رضا (علیه السلام) و دیگر دستگاه ها و نهاد های مذهبی، فرهنگی و مردمی برگزار می شود. وی تصریح کرد خروجی این شورا  ارائه برنامه های دستگاه های عضو در دهه کرامت سال 1397 خواهد بود.


برای معرفی هر چه بیشتر آستان احمدی و محمدی (ع) نشانه ای از این حرم مطهر در حرم های مطهر رضوی و حضرت معصومه (س) قرار گیرد و صحن یا بابی به نام حضرت شاهچراغ (ع) نامگذاری شود.

صابر سهرابی، دبیر شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت استان فارس نیز در این جلسه با اشاره به تاثیر وجود مبارک حضرت احمد ابن موسی : عزت و شرف بر مردمان فارس همیشگی است و از آن زمان که وجود حضرت احمد بن موسی الکاظم (ع) بر جنبش های ارزشمند ولایت در فارس گفت: منبع نور ولایت در ایران ما بارگاه مقدس حضرت امام موسی الرضا (ع) امام مهربانی هاست که نور ولایتش تا آستان مقدس حضرت معصومه (س) خواهر باشرف و عزت این ۲ برادر بزرگ خواهد بود.

 وی خاطرنشان کرد: از تولد حضرت معصومه (س) تا ولادت امام مهربانی ها دهه کرامت است که ابتدا تا انتهای آن را عشق فراگرفته و فرصتی برای ساختن بستر های مناسب فرهنگی است که نشان تشیع را با افتخار به همراه دارد.سهرابی با بیان اینکه فرهنگ و ارزش های اسلامی و ناب محمدی در فارس با درایت علمای بزرگ نشر یافته است و پیش می رود، خاطرنشان کرد: رسالت دیگر ما در دهه کرامت برپایی جریان هایی است که رسالت حضرت شاهچراغ (ع) را در سومین حرم اهل بیت (ع) به تمامیت ایران عزیز با فرهنگ تعهد و ولایت مداری به نسل امروز اعلام کند.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه همه امور در قالب هنر جاودانه خواهد شد، افزود: با هنر، فرهنگ و ادبیاتی از جنس نور و جنبه های فرهنگی و هنری حال و هوایی دگر خواهد شد و در این روزگار راهی دیگر باید یافت تا رسالت ایران اسلامی را تحقق بخشد.

دبیر شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت استان فارس پیشنهاد کرد: برای معرفی هر چه بیشتر آستان احمدی و محمدی (ع) نشانه ای از این حرم مطهر در حرم های مطهر رضوی و حضرت معصومه (س) قرار گیرد و صحن یا بابی به نام حضرت شاهچراغ (ع) نامگذاری شود.
نظرات بینندگان