کد خبر: ۱۲۳۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۹ - ۰۵ تير ۱۳۹۷
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد در شیراز:

ماندگاری دهه کرامت در محور بودن برنامه های مردمی است

دکتر ارزانی گفت: برای ماندگاری دهه کرامت و برنامه های آن باید مجموعه های مردمی محور فعالیت ها باشند و تمامی دستگاه های دولتی و اجرایی نقش حمایتی داشته باشند.
ماندگاری دهه کرامت در سایه محور بودن برنامه های مردمی استبه گزارش شیرازه، جلسه شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور با حضور اعضای کشوری و استانی به میزبانی شیراز، سومین حرم اهل بیت در سالن شهید آیت الله دستغیب آستان مقدس احمدی و محمدی (علیهما السلام) برگزار شد.

مسئول شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور در خصوص ضرورت تشکیل این شورا توضیح داد: 35 نهاد عضو شورا هستند و در طول این 10 سالی که جلسات شورا برگزار می شود، نتایج فراوانی را داشته است و امروز نیز نمایندگان 20 نهاد حاضر در جلسه برنامه های خوبی را ارائه کردند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حبیب رضا ارزانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئول شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور تاکید کرد: برای ماندگاری دهه کرامت و برنامه های آن باید مجموعه های مردمی محور فعالیت ها باشند و تمامی دستگاه های دولتی و اجرایی نقش حمایتی داشته باشند.

وی با اشاره به میزبانی شیراز از این شورا ابراز داشت: فارس در بین استان های کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است و در زمره پنج استانی به شمار می رود که به هنگام شنیدن نام ایران، به صورت ویژه از آن  یاد می شود و این به جهت پیشینه ادبی و فرهنگی این استان است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شعار اصلی امسال ما در شورای دهه کرامت «خدمت کریمانه» است تصریح کرد این شعار  برگرفته از منویات مقام معظم رهبری است که فرمودند:« بحث آسیب های اجتماعی باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد» همان طور که همه اطلاع دارید طولانی ترین جلسات معظم له به بحث آسیب های اجتماعی اختصاص دارد.

این مقام مسئول با طرح این سئوال که «چگونه می توانیم آسیب های اجتماعی را کاهش دهیم؟»، خاطرنشان کرد: خدمتی که ائمه معصومین (ع) داشتند، خدمت کریمانه بوده است که با آن شناخته می شوند و همیشه به عنوان الگو در همه زمان ها مطرح بوده اند.

مسئول شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور با اشاره به روایاتی از حضرت امام رضا (ع)، تاکید کرد: از این روایت اینگونه می شود در س گرفت که اگر بتوانم خدمتی را برای همسایه و مردم انجام دهم و ندهم، ولایت خدا را قطع کرده ام زیرا خداوند روح و فرح را در رضایتمندی مردم قرار داده اند و نشاط و شادی به همراه دارد.

دکتر ارزانی با بیان اینکه گردشگری مذهبی ظرفیت بیسار عالی است که راه درآمدی هم می تواند باشد، بر توجه به این امر به ویژه در شهر های مذهبی کشور تاکید کرد و افزود: باید تمام تلاش خود را کنیم که بتوانیم شادی و نشاط دینی را در دهه کرامت ترویج دهیم.

وی همچنین توجه به بحث کتاب و کتابخوانی و ترویج آن را مهم ترین بحث در ارتقای فرهنگ دانست و گفت: خدا را شاکریم که برنامه های خوبی در این زمینه برای اجرا در ایام دهه کرامت معرفی شد.


برگزاری بزرگداشت دهه کرامت از اصلی ترین وظایف اوقاف و امور خیریه است


مدیر کل فرهنگی اوقاف کشور با یادآوری این مطلب که بزرگداشت دهه کرامت و روز ملی امامزادگان (ع) از اصلی ترین وظایف اوقاف و امور خیریه است، گفت: روز بزرگداشت امامزادگان (ع)، روزی است که تمام خدام و اصحاب بقاع برنامه های ویژه خواهند داشت. و از همه سازمان ها نهاد ها بسیج و لشکری و کشوری دعوت می شود در برنامه غبارروبی و مراسم بقاع متبرکه شرکت کنند.

حجت الاسلام علی موسوی در جلسه شورای دهه کرامت کشور گفت: تعامل خوبی با اوقاف استان در خصوص دهه کرامت انجام شده است.

وی با اشاره به ویژه برنامه های سالهای قبل توضیح داد: امسال هم بسیاری از برنامهه ای سال گذشته برگزار می شود به عنوان نمونه در روز 28 تیرماه برنامه های ویژه ای برای تجلیل از خادمین امامزادگان (ع) برگزار می شود.

حجت الاسلام موسوی از برگزاری کمپین تبلیغاتی «با سخنانی از امام رضا (ع)» خبر داد و یادآور شد: امسال هم این برنامه در دستور کار است و آماده همکاری با دستگاه ها هستیم.

وی اظهار داشت: سایت های اوقاف نظیر «راسخون»، تولیدات فرهنگی نظیر نمایشگاه، برنامه های صوتی و کتابچه در همه سنین در این پایگاه دسته بندی شده است که در دهه کرامت دردسترس خواهد بود.

حجت الاسلام فخرالدین صابری، نماینده سازمان میراث فرهنگی کشور نیز در شورای دهه کرامت با تاکید بر اینکه برنامه هایی با محوریت خانواده و سبک زندگی اسلامی ایرانی در ایام دهه کرامت برگزار شود، گفت: جشن تکلیف دختران سازمان میراث فرهنگی و معرفی سیره رفتاری حضرت معصومه (س) در عرصه عفاف و حجاب و عبادت، مسابقات کتابخوانی با هدف تعظیم شعائر الهی، پیشنهاد تخفیف 15 درصدی اقامتگاه ها در شهرهای مشهد، قم و شیراز در راستای افزایش زیارت حرم های مطهروتقویت گردشگری زیارتی، پخش صلوات خاصه امام رضا (ع) در طول دهه کرامت در ادارات و نمایش اشیای تاریخی و موزه ای معرفی دوران اسلامی می تواند از جمله برنامه های این ایام باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز نیز  بر لزوم برپایی نمایشگاه آثار تاریخی در جوار حرم امامزادگانی که بنای آن حرم ها در فهرست آثار ملی ثبت شده است، تاکید کرد.

هفته فرهنگ رضوی در ۲۵ کشور جهان همزمان با ایام دهه کرامت برگزار می شود


نماینده آستان قدس رضوی نیز در شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور اعلام کرد: همزمان با ایام دهه کرامت در ۲۵ کشور جهان هفته فرهنگ رضوی با عنوان «ایوان آفاق» برگزار می شود.

حجت الاسلام سید مسعود میریان، نماینده آستان قدس رضوی گفت: پس از انتصاب آیت الله رئیسی از سوی مقام معظم رهبری به تولیت حرم مطهر رضوی سیاستگذاری ویژه و خوبی در هم افزایی فعالیت های استان قدس رقم خورد و متناسب با سیاستگذاری ها، سازمان فرهنگی آستان قدس و در ذیل آن ستاد مناسبت ها تشکیل شده است که در تمام مناسبت ها به ویژه در ایام هه کرامت و دهه اخر ماه صفر برنامه های ویژه ای را پیش بینی می کنند.وی افزود: قرار است در سایه خدمت کریمانه اتفاقی رقم بخورد که در جای جای ایران اسلامی برای شادی مردم در حوزه مسائل اجتماعی و خدمت مومنانه به محرومین باشیم.

 حجت الاسلام میریان گفت: برای ایام دهه کرامت در چهار عرصه برنامه ها تعریف شده است که عرصه اول سازماندهی جشن ها و گرامیداشت هاست که قله و سرآمد همه برنامه ها و جشن ها در روز میلاد امام رضا (ع) است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: عرصه دوم مشهد مقدس است که برنامه های مخصوصی پیش بینی شده است تا فرهنگ عمومی خدمت به زوار در شهر مقدس مشهد از طریق همکاری همه دستگاه های و نهاد های اجرایی شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه عرصه سوم عرصه ملی است، یادآور شد: برنامه «زیر سایه سار خورشید» که در قالب آن کاروان های خدام با اعزام به نقاط مختلف کشور با اجرای دهها برنامه مردمی برگزار می شود و پرچم گردانی و اهدای بسته های تبرکی انجام می شود.

نماینده آستان قدس رضوی در شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور افزود: عرصه چهارم عرصه بین المللی است و در 25 کشور هفته فرهنگ رضوی با عنوان «ایوان آفاق» برگزار می شود.

 حجت الاسلام میریان با اشاره به دیگر برنامه های آستان قدس رضوی در دهه کرامت گفت: توزیع هزاران بسته جهیزیه، اعزام مبلغان، حمایت از کاروان زائر اولی و حمایت از 12 هزار بیمار در سراسر کشور از جمله برنامه هاست.

در ادامه برنامه نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان کشور هم در شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور از انعقاد تفاهم نامه این اتحادیه با حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) برای تقویت برنامه های با موضوع این امامزاده جلیل القدر خبر داد.

همچنین سید جواد رفائی، نماینده بنیاد بین المللی امام رضا (ع) در شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور گفت: جشنواره بین المللی امام رضا (ع) با توجه به قدمت 16 ساله خود، در واقع محور همه فعالیت های با موضوع حضرت امام رضا (ع) است.

وی اعلام کرد: برنامه های فرهنگی و هنری به نام امام رضا (ع) و در قالب 15 جشنواره در استان های کشور برگزار می شود و انتظار داریم در کل کشور و در همه ایام سال برگزار شود.

رفائی خاطرنشان کرد: در ذیل شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت، شورای راهبردی یا حضور آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد در بنیاد بین المللی امام رضا (ع) تشکیل شده است.

نماینده بنیاد بین المللی امام رضا (ع) تصریح کرد: یکی از مباحثی که در بنیاد دنبال آن هستیم این است که از جشنواره زدگی خارج شویم و فضایی ایجاد شود که در برنامه های فرهنگی و هنری به عنوان مرجع پاسخگوی همه کشور باشد.

وی یادآور شد: قرار است در قالب برنامه های جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در بعد تخصصی و علمی برگزار شود که این امر در سال های 98 و 99 اجرایی می شود
نظرات بینندگان