کد خبر: ۱۲۳۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۰۶ تير ۱۳۹۷
اخبار ویژه روزنامه‌ها:

قراردادهای یکطرفه و قابل فسخ در دولت مدعی حقوقدانی/ مدت زمان پاسخ به نامه‌های دفتر رئیس جمهور

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
 به گزارش شیرازه،  روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

کیهان


صورت مسئله را عوض نکنید شما گفتید که تحریم‌ها برنمی‌گردد


معاون وزیر خارجه به جای توضیح و عذرخواهی درباره غلط از آب درآمدن پیش‌بینی‌های برجامی مدعی شد برخی از بازگشت تحریم لذت می‌برند!


عباس عراقچی در جشنواره تجلیل و تکریم از کارآفرینان و مدیران اشتغالزا گفت: برجام به دلیل خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی در یک شرایط غیرعادی به سر می‌برد و ما و دیگر اعضای برجام در تلاش هستیم که اگر بشود برجام به مسیر خود ادامه دهد و اگر نشد به وضعیت قبل برجام و حتی فراتر از آن برمی‌گردیم.


عراقچی در ادامه صحبت‌های خود با بیان این‌که حیات جمهوری اسلامی ایران وابسته به برجام نیست، گفت: ما براساس منافع ملی کشور تصمیم می‌گیریم چه در برجام بمانیم و یا از آن خارج شویم.


وی افزود: اگر بازیکنان فوتبال ما در مقابل پرتغال بازی خوبی داشته باشند و بتوانند مقابله کنند و این تیم را تحت فشار قرار دهند و گل بزنند و بر اثر این مقاومت و رفتار در نیمه دوم پرتغال از ادامه بازی صرف‌نظر کند آیا این موضوع تقصیر ماست؟ در برجام نیز همین اتفاق افتاد. ما برجام را طوری تنظیم کردیم که آمریکا نتواند هیچ اقدام حقوقی علیه ایران کند و در همین چارچوب در نیمه دوم گفت ما نیستیم و از آن خارج می‌شویم این نشانه توانمندی ماست.


عراقچی با بیان اینکه متاسفانه برخی مواقع ما خودمان در داخل کشور با برخی از اظهارنظرها و صحبت‌ها به ایجاد فضایی که دشمن علاقه‌مند است که علیه ما ایجاد شود کمک می‌کنیم تصریح کرد: من نمی‌فهمم که چرا برخی از بازگشت تحریم‌ها لذت می‌برند. برخی کاسبان تحریمند که آنها سر جای خود هستند برخی نیز کاسب سیاسی هستند و کیف می‌کنند که تحریم‌های آمریکا برگردد.


این سبک سخن گفتن معاون وزیر خارجه درحالی است که وی و آقای ظریف و مشابهان آنها، بارها در مقابل انتقاد صاحب‌نظران درباره بی‌چفت‌ بودن متن برجام و نسیه بودن وعده‌های طرف غربی درمقابل مطالبه امتیازهای نقد و همچنین اینکه اگر آمریکا زیر تعهدش بزند، چیزی دست ایران را نمی‌گیرد، می‌گفتند «امضای کری تضمین است»، «برای اعتبار آمریکا بد می‌شود که زیر توافق بزند» و «چنین امکانی وجود ندارد»! در حقیقت آنها توافقی بسته بودند که گویا قرار بود برحسب ظاهر فقط براساس سرکار بودن دموکرات‌ها سرپا باشد و جالب اینکه در همان دوره اوباما بارها برجام نقض شد ازجمله با تصویب قانون ممنوعیت صدور ویزا برای شهروندان 38 کشور که به ایران سفر می‌کنند.


درعین حال بنابر اذعان دولتمردان بسیاری، اغلب وعده‌های لغو تحریم عملی نشد چنانکه ظریف گفت بعد از 20 ماه حتی نمی‌توانیم یک حساب بانکی در انگلیس باز کنیم و ...


با این اوصاف باید پرسید چرا به وعده برداشتن تحریم‌ها عمل نکردید؟ و چرا بعد از همه مانورهای تبلیغاتی، حجم سرمایه‌گذاری خارجی در پسابرجام (دولت روحانی) یک میلیارد دلار کمتر از دولت ماقبل برجام بود؟!



گسترش استقبال مردمی از مجازات و مصادره اموال مفسدان اقتصادی


یک سایت حامی دولت، اظهارات رئیس قوه‌ قضائیه و زمینه هشدار به اخلالگران  اقتصادی و  تأکید بر اعدام و مصادره اموال آنها را به نظرسنجی مخاطبان خود گذاشت.


نامه‌نیوز نوشت: رئیس دستگاه قضا صراحتا با سودجویانی که نظم بازار را به هم ریخته‌اند اتمام حجت کرد و گفت که پنبه‌ها را از گوش درآورید، از اعدام تا 20 سال حبس در انتظارتان است. به نظر شما این اقدام یعنی دستگیری و مجازات مفسدان اقتصادی در تنظیم بازار و بهبود وضعیت اقتصادی موثر واقع می‌شود؟ مخاطبان ذیل این نظرسنجی نوشته‌اند:


- درود بر آملی لاریجانی
- این افراد سود جو و فرصت‌طلب تروریست‌های اقتصادی هستند که با سوء استفاده از ضعف مدیریتی حاکم بر تیم اقتصادی و بی‌تفاوتی آنان مخل امنیت کشور شده و بر مردم و نظام ظلم مضاعف می‌نمایند. لازم است با آنها در هر رده و با هر نسبتی به شدت براساس قوانین کشور برخورد قاطع نمود.
* آقایان مسئول مردم از شما همین انتظارها را دارند اگر غیر از این باشید مردم دلگیر خواهند شد.
* مسئله اینه که واقعا این کار رو بکنن و منتهی به سخنرانی نشه.
* این کسایی که این کارها رو می‌کنن یه مشت داعشی صفت هستند که می‌خوان مردم رو بیچاره کنن. باید دو قوه قاطع باشند و با آنها برخورد کنند.
* از داعش هم بدترن اینا.
* توی میدون‌های شهر اعدامشون کنید این داعشی‌ها رو.
* آقا این ادبیات کیهانی رو بزارید کنار.
* اعدام، فقط باید اعدام بشن همین.
- آقای روحانی این هم حمایت قوه قضائیه! لیست‌ها را منتشر کنید.
- حالا اگه این لیست رو منتشر کنن شرطه.
- بسم‌الله دو نفر اعدام کن اگر مملکتمان درست نشد هرچی دلت خواست بگو.
- این پیشنهاد خوبی بوده که کیهان داده و حالا مسئولان دارن استقبال می‌کنن. آفرین بر این کسایی که به فکر مردم هستن.
- من بعید می‌دونم نه کسی دستگیر میشه نه لیستی منتشر می‌شه حالا وایسید ببینید.
- تو رو خدا یه بار هم که شده به این شعارها عمل کنید به خدا مردم حمایت می‌کنن.
- خدا خیرتون بده حرفای خوبیه ولی اگه عمل بشه.
- آقای روحانی آقای آملی مردم با شما هستن بفرمایید زودتر شروع کنید ممنون
ستاره محمدزاده
-از حرف تا عمل فاصله بسیار است.
قطعا اگر 3 مفسد اقتصادی را اعدام می‌کردند چهارمی دیگر پیدا نمی‌شد. قاطعیت در اجرای قانون نداریم و ضعیف عمل می‌کنیم و همیشه صدمه را آحاد ملت می‌خورند.
- همیشه ساز ناراحت می‌زنید. یه نفر هم اومده داره کمک می‌کنه شما همیشه ساز منفی می‌زنید. آقای آملی ما دفاع می‌کنیم از شما.
- آقای روحانی منتظریم‌ها لیست رو منتشر کن دیگه/ چرا منتشر نمی‌کنی می‌خوایم ببینیم چه کسانی خون ما را می‌مکند.
- آقای آملی با شجاعت مقابل این عوضی‌ها ایستادگی کنید.
 


مشکل اقتصادی دولت برنامه و هماهنگی است نه تعداد وزارتخانه‌ها


لایحه اصلاح ساختار دولت در حالی در دستور کار مجلس قرار گرفته که کارشناسان می‌گویند مسئله اصلی دولت، نداشتن ایده برای اداره اقتصاد است.


روزنامه فرهیختگان در این باره تصریح کرد: دقیقا در یک‌سالگی دولت دوازدهم، خبر مهمی از سوی محمود واعظی رئیس دفتر حسن روحانی اعلام شد. قرار است چهره‌های جدیدی به کابینه اضافه شوند؛ اتفاق مهمی که گفته شده در صورت تحقق، بخشی از مشکلات کشور را حل می‌کند.


رئیس دفتر رئیس‌جمهور در سخنان کوتاه خود با اشاره به لایحه اصلاح ساختار دولت و احیای برخی وزارتخانه‌ها گفت تغییرات مدنظر دولت در مجلس مورد بررسی قرار گرفته و قرار است طی روزهای آینده با قانونی شدن این تغییرات «وزارتخانه‌های صنعت، بازرگانی، راه، مسکن، ورزش و سازمان ملی جوانان» تشکیل و «چهره‌های جدید»ی به کابینه اضافه شوند و البته اشاره می‌کند: «امید دارم این چهره‌ها جوان‌تر بوده و با انرژی بیشتری کار کنند.»


همه اینها البته در حالی است که نه‌تنها از ابتدای دولت دوازدهم که از مدت‌ها قبل یعنی همان سال 92 کارشناسان اقتصادی چه موافق و چه مخالفان دولت همگی اذعان به این داشته‌اند که مسیر حرکت اقتصادی دولت که در نقاطی مانند وزارت امور اقتصادی و دارایی یا بانک مرکزی تدوین شده، مسیر علمی و دقیقی نیست و نتیجه قابل‌پذیرشی کسب نخواهد شد.


این کارشناسان علاوه‌بر این انتقاد مدت‌هاست عدم هماهنگی میان تیم اقتصادی دولت را نیز مزید بر علت می‌دانند و معتقدند با این گسستگی و ناهماهنگی حداقل اهداف اقتصادی نیز محقق نخواهد شد.


از پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گرفته تا حسین راغفر و فرشاد مومنی، در اظهارنظرهای متعدد در این سال‌ها منتقد افراد اقتصادی دولت و رفتار آنها بوده‌اند و تاکید می‌کنند که با این ناهماهنگی و سردرگمی، گره‌ کور اقتصاد باز نخواهد شد.


خیلی از کارشناسان در مورد چالش اقتصادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم به مصادیق عینی هم ورود کرده‌اند. مثلا اینکه هیچ کس نمی‌داند محمد نهاوندیان که در دولت دوازدهم معاون اقتصادی روحانی شده، چه مسیری را طی می‌کند، یا مسعود نیلی که گفته می‌شود از مشاوران نزدیک به حسن روحانی است، چه نسخه‌ای برای دولت تجویز کرده است و هر دوی این افراد چه نسبتی با رئیس بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی دارند؟


این پرسش مطرح است که چهره‌های جدیدی که واعظی نوید حضور آنها را در کابینه می‌دهد، قرار است اولا جنس متفاوتی از مدیران کلاسیک – بوروکرات قبلی در دولت باشند یا خیر و ثانیا اینکه قرار است این افراد رویکردهای متفاوتی را از تیم قبلی نشان دهند یا همان سیاست‌های بعضا تاریخ انقضا گذشته را در پی خواهند گرفت؟


اسحاق جهانگیری همین سه ماه پیش و در گفت و گو با سالنامه روزنامه شرق توضیحات مفصلی می‌دهد. او می‌گوید: انصافا آقای واعظی حضور فعال‌تری دارد، فردی اجرایی است و تصمیم‌های جدی‌تری هم می‌گیرد. شاید به همین دلیل است که حضور رئیس‌جمهور در امور اجرایی کشور نسبت به دوره گذشته بیشتر و پررنگ‌تر شده و از این رو دستوراتی که می‌دهند و مکاتباتی که با دستگاه‌ها دارند، نسبت به گذشته زیادتر شده است. شاید یک مورد تفاوت کرده باشد و آن اینکه در دفتر رئیس‌جمهور درباره انتصابات بعد از کابینه تمرکزی شکل گرفته که من تقریبا در جریان آنها نیستم. حالا امروز اتفاقاتی افتاده که ظاهرا باید بیش از گذشته به عمق این اظهارات معاون اول دولت توجه کرد، چراکه دوباره تغییرات دولت نه از زبان رئیس یا سخنگوی دولت و نه حتی از زبان معاون اول بلکه از زبان محمود واعظی مطرح شده و نشانه دیگری آمده که معاون اول یعنی همان فرد اجرایی دولت و رئیس ستاد اقتصادی مقاومتی که قرار بود گره‌گشای مسائل پیچیده این حوزه باشد، در جریان تغییرات تیمی که قرار است به ریاست او فعالیت کنند، قرار ندارد و این می‌تواند یکی دیگر از چالش‌های آتی دولت باشد.




روحانی درست در زمانی که باید کار کند، کار نمی‌کند


یک عضو شورای شهر تهران می‌گوید روحانی نشسته است و کارآمد نیست.


زهرا نژادبهرام عضو ائتلاف امید به روزنامه فرهیختگان گفت: روحانی اصلاح‌طلب نیست. تیمی که با روحانی کار می‌کند حاضر به اصلاح نیست.


او می‌افزاید: روحانی باید در شرایط سخت وارد میدان شود. پا به کار بگذارد و وارد عرصه کار شود. آقای روحانی نشسته است و کارآمد نیست. آن هم در دوره‌ای که این میزان فشار بر ما وارد می‌شود.


عضو شورای شهر می‌گوید اگر روحانی حتی نمی‌خواهد وارد پروسه تغییر وزرا شود و آنها را کنار بگذارد، یک مقام برای این سمت‌ها تعریف کنید. کار کنید، ورود پیدا کنید، درنگ کردن در این لحظه برای دولت آقای روحانی جایز نیست.


وی خاطرنشان کرد: لنگرهایی که به پای روحانی بسته شده، وزرای او هستند.


وی همچنین درباره شورای شهر و شهرداری محمدعلی نجفی گفت: سبک مدیریتی که آقای نجفی داشتند سبک شارپ و پرانرژی نبود. شورای ما فعال بود. و زمانی که رای آورد، شروع به کار کرد. آقای نجفی ویژگی بسیار موثری داشت، من از ایشان دفاع می‌کنم، ولی در خیلی جاها ایشان را نقد می‌کنم. آقای نجفی در خیلی جاها باید حضور می‌داشت که کمتر بود. آقای نجفی باید نسبت به مدیریت نیروهای همکار خود جدیت بیشتری به خرج می‌داد که نداد. آقای نجفی باید تعامل خود را با شورا خیلی بیشتر می‌کرد که نکرد.


وی همچنین می‌گوید دولت بدهی‌هایش به شهرداری را بازپرداخت نمی‌کند.
 


شاهکار عقد قراردادهای یکطرفه و قابل فسخ در دولت مدعی حقوقدانی


در چند هفته گذشته چند شرکت بزرگ خارجی و البته عمدتاً اروپایی مانند شرکت توتال، سیتروئن، رنو، ایرباس و بویینگ و... قراردادهایی را که طی 2 سال اخیر (پس از توافق برجام) با ایران منعقد کرده بودند به شکل یک‌طرفه فسخ کردند.


سایت «الف» ضمن طرح این موضوع نوشت: سؤال این است که این شرکت‌ها چگونه توانستند با یک اقدام خبری و اعلام در رسانه‌های خارجی قراردادهای خود با ایران را به شکل یک‌طرفه فسخ کنند؟


آیا آنها برطبق قرارداد این امکان را داشته‌اند که هر زمان که تشخیص دادند آن را به شکل یک‌طرفه فسخ کنند؟


پاسخ به این سؤال برای مخاطبینی که هر کدام در طول زندگی خود قراردادهایی با مقیاس متفاوت منعقد کرده‌اند و در آن با موضوع حق فسخ طرفین و پرداخت خسارت توسط فسخ‌کننده کاملاً آشنا هستند.

چه بسا قراردادهای بسیاری که به دلیل تعیین خسارت سنگین و حق فسخ برای طرفین پابرجام مانده و تداوم پیدا کرده است.


سؤال این است که آیا در قرارداد با شرکت‌هایی که نامشان در صدر ذکر شد چنین شرایطی وجود داشته است؟


دو احتمال در این مورد وجود دارد؛ احتمال اول؛ در این قراردادها چنین شرایطی به عنوان فسخ یک‌طرفه قرارداد پیش‌بینی نشده است (یعنی حق فسخ و حق خسارت پیش‌بینی نشده است).


با کمال تأسف اگر این فرض درست باشد مسئولان مربوطه باید به افکار عمومی پاسخ دهند که چرا چنین احتمالات عقلایی و ذاتی در قراردادها نادیده گرفته شده است؟ آن را باید ناشی از ذوق‌زدگی مسئولان بدانیم یا بی‌تجربگی آنها؟


احتمال دوم اینکه مسئولین بگویند ما پیش‌بینی همه چیز را کرده بودیم. از تجربیات گذشته درس آموخته و ضمن اینکه تمام راه‌های خروج یک‌طرفه را مسدود کرده بودیم اما برای فسخ‌کننده نیز خسارات سنگینی تعیین شده بود که حالا که قرارداد را رها کرده‌اند ملزم‌اند به ایران بپردازند. اگر چنین است خوب است مسئولین جزئیات ماجرا را به اطلاع مردم برسانند و بگویند اگر خسارتی در بین نیست آیا قصد دارند از این شرکت‌ها به دادگاه‌های بین‌المللی شکایت کنند یا نه؟


هرچند هیچکدام از این شرکت‌هایی که قراردادهایشان با ایران را فسخ کرده‌اند اعلام نمی‌کنند که ما حاضر هستیم خسارت این فسخ را بپردازیم. به همین دلیل احتمال اول در ذهن‌ها تقویت می‌شود.


با اقدام توتال و شاید دیگران معلوم شد که ضمانت پیش‌بینی شده به هیچ وجه بازدارنده نبوده عملاً سرمایه‌گذاری آنها را به خطر نینداخته است و به همین دلیل خیلی سبکبال بار خود را برداشتند و رفتند.


خراسان

تعیین مدت زمان پاسخ به نامه های دفتر رئیس جمهور


بر اساس ابلاغیه یک مقام مسئول در نهاد ریاست جمهوری به دفاتر اعضای کابینه با تشریح ضرورت پیگیری به موقع مکاتبات اداری تاکید شده است ارائه پاسخ نامه های ارجاعی از سوی دفتر رئیس جمهور، دفتر معاون اول رئیس جمهور، کمیسیون های هیئت دولت باید با توجه و دقت در حساسیت موضوع مورد پیگیری قرار گیرد و در خصوص مکاتبات با اولویت های آنی، خیلی فوری و فوری، به ترتیب حداکثر 3، 5 و 7 روز و در موارد عادی 15 روز کاری در نظر گرفته شود.


مدیران دولتی مراقب تعهد مازاد بر بودجه باشند


طبق ابلاغیه روزهای اخیر به تعدادی از سازمان ها و ادارات دولتی، از آن ها خواسته شده با توجه به ممنوعیت ایجاد تعهد مازاد بر منابع اعتباری دستگاه ها، هرگونه بخشنامه، دستورالعمل یا انعقاد قرارداد همچون قراردادهای پشتیبانی، خدمات و نگهداری یا طرح های تحقیقاتی که متضمن بار مالی برای آن دستگاه  هاباشد، تنها در صورتی قابل اجرا و برگزاری مناقصه است که بار مالی ناشی از آن قبلا پیش بینی و تایید شده باشد که نظارت بر این موضوع بر عهده مسئولان ارشد هر اداره و مدیران بخش مالی آن است.
 


ایران


آیت‌الله مکارم: «اف ای تی اف» در تضادّ با قوانین اسلامی است

آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به نامه جمعی از اساتید  که از او خواسته بودند نظرش را درباره FATF  اعلام کند، نوشت: «ناگفته پیداست که چنین قراردادی یک قرارداد استعماری است و هدف تنظیم کنندگان، سلطه بر امضاکنندگان این قرارداد و نفوذ در امور اقتصادی آنهاست و در تضاد با قوانین اسلامی و مخالف منافع مسلم ماست.»

به گزارش فارس، این مرجع تقلید در بخش دیگری از این پاسخ نوشت: «جای تعجب است که چگونه بعضی بدون مراجعه به مجلس و تصویب آن و تأیید از طرف شورای نگهبان اقدام به چنین کار خطرناکی کرده‌اند.»

 هنگامه شهیدی در جزیره کیش دستگیر شد

دادستانی تهران از دستگیری هنگامه شهیدی در جزیره کیش خبر داد. بر اساس پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، متهم مذکور که تحت تعقیب قضایی بوده و توسط مأموران پلیس در حالی که از ماسک برای مخفی ماندن از دید مأمورین استفاده می‌کرد، دستگیر و به زندان معرفی شد.

حضور افرادی برای تهیه فیلم در منزل سیدامامی

وکیل‌مدافع خانواده کاووس سیدامامی درخصوص اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر حضور افرادی در منزل موکلش گفت که این افراد اعلام کردند که برای تهیه فیلم وارد شده‌اند و به وی اجازه ورود به منزل موکلش را نداده‌اند.

آرش کیخسروی در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر  اینکه همزمان با مسابقه فوتبال شب گذشته تیم ملی کشورمان و پرتغال، نیروهایی در منزل موکلش حضور یافته‌اند، اظهار کرد: در پی مراجعه دوشنبه شب به منزل کاووس سیدامامی مشاهده کردم که افرادی آنجا رفته بودند و به من اجازه ورود ندادند که خانم ممبینی (همسر سیدامامی) را ببینم و هر چقدر هم اصرار کردم من به عنوان وکیل این حق را دارم که با موکلم دیدار داشته باشم، نپذیرفتند و گفتند که می‌توانید بروید و از ما شکایت کنید. وی افزود: آنها مجوزی با امضای یک مقام قضایی به همراه داشتند و اعلام کردند که این نامه را برای تهیه فیلمی تحت عنوان «هبوط» دریافت کرده‌اند. کاووس سیدامامی از فعالان محیط زیست بود که در بهمن ماه 96 بازداشت شد و در زندان خودکشی کرد.

ترامپ: پس از پایان توافق هسته‌ای در خاورمیانه پیشرفت داشتیم

رئیس جمهوری امریکا با وحشتناک خواندن برجام، ادعا کرد که پس از خروج از توافق هسته‌ای با ایران به پیشرفت‌هایی در خاورمیانه دست یافته است. به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ در دیدار عبدالله دوم پادشاه اردن افزود: آن توافق یک فاجعه بود و همه چیز از وقتی به آن پایان دادیم، خیلی متفاوت شده است. 


آرمان

دستور برخورد با اخلالگران اقتصادی

رئیس کل دادگستری استان تهران از صدور دستور قضایی برای برخورد با اخلالگران اقتصادی خبر داد. غلامحسین اسماعیلی افزود: تا دوشنبه شب که موضوع را پیگیری کردم پرونده ای برای ما نیامده است اما برابر قانون، نیروی انتظامی در جرایم مشهود حق دارد آنان را دستگیر کند که طبق قاعده این کار انجام شد.

‎رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: حساب اخلال گران نظام اقتصادی از افرادی که تحت تاثیر مسایل اقتصادی معیشتی و گرانی اعتراضاتی دارند کاملا از هم مجزا است. اخلالگران کسانی هستند که بانی و باعث این أخلال و تلاطم در بازار ارز و سکه و خودرو می شوند. وی تصریح کرد: به هیچ عنوان عموم جمعیت دیروز را مصداق اخلالگری در اقتصاد کشور نمی دانیم اما افرادی هستند که اخلال انجام دادند که دستور قضایی برای آنان صادر شد.

اقدام عاجل مسئولان برای مدیریت بازار

آیت‌ا... نوری همدانی با بیان اینکه تفرقه و اختلاف خواسته دشمنان است، یادآور شد: همه باید در راستای تحقق منویات رهبری حرکت کرده و اجازه موج سواری به دشمنان را ندهیم. وی با اشاره به اینکه مردم ناراحت هستند وحق با مردم است، تاکیدکرد: باید مراقب عناصر نفوذی که تلاش می‌کنند خواسته‌های به حق مردم را منحرف کنند، باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید با کسانی که به اقتصاد کشور لطمه می‌زنند در هر سطحی که باشند برخورد شود گفت: باید مسئولان اقدام عاجل برای رفع مشکلات و مدیریت بازار داشته و به داد اقشار ضعیف جامعه برسند. نوری همدانی دو قطبی کردن جامعه را بسیار خطرناک توصیف کرد و افزود: مشخص نیست چرا برخی‌ها اصرار دارند که با حرف‌های بیهوده که ثمره‌ای برای کشور و نظام ندارد جامعه را دو قطبی کنند؛ به جای این حرف‌ها به مردم خدمت کنید.

خواست مطهری از دو وزارتخانه و ناجا

نادر قاضی‌پور یک نماینده مجلس دیروز در اخطاری با استناد به اصل نهم قانون اساسی تاکید کرد: درباره وظایف حاکمیتی از رئیس‌جمهور و وزرا گزارش می‌خواهیم چراکه افراد جامعه به فضای امن نیاز دارند. وی افزود: من به عنوان یک نماینده درباره این جریاناتی که دیروز رخ داد و بازار تعطیل شد باید بگویم که دستور بدهید نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات گزارش بدهند که چه کسانی هستند که این شرایط را به وجود آوردند. وزیر کشور امروز باید گزارش می‌داد که نداده است. مطهری خطاب به قاضی‌پور گفت: اخطار شما مربوط به دستور نبود اما حرفتان درست است. یعنی وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی باید گزارش بدهد.

نامه 70 نماینده مجلس

70 نفر از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای که تقدیم هیات رئیسه شد خواهان حضور روحانی و اعضای کابینه اش در مجلس و پاسخگویی درباره بازار ارز و مشکلات اقتصادی شدند.حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده محلات در مجلس از نامه 70 تن از نمایندگان مجلس به رئیس قوه‌مقننه برای حضور اعضای هیئت‌ دولت و رئیس‌جمهور در پارلمان برای بررسی وضعیت بازار ارز در یکی از جلسات علنی مجلس خبر داد و گفت: این نامه تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شده است. وی افزود: نمایندگانی که این نامه را امضا کردند خواهان پاسخگویی رئیس‌جمهور، تیم اقتصادی دولت و اعضای هیئت دولت برای وضعیت بازار ارز و یافتن راه‌حل‌هایی جهت ساماندهی این بازار هستند.

ظریف: برجام سر جایش و محکم است

وزیر امور خارجه ایران از گفت‌وگوهای سازنده با مقام‌های اروپایی درباره برجام خبر داد. به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در حاشیه حضور در مراسم روز آفریقا در تهران در مورد سرنوشت برجام و مذاکرات ایران با اتحادیه اروپا در ارتباط با حفظ این قرارداد بین‌المللی تصریح کرد: «برجام سرجایش و محکم است.» او با اشاره به روند مذاکرات ایران و دیگر کشورهای باقی مانده در برجام از جمله سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان به سرپرستی اتحادیه اروپا تصریح کرد: «باید ببینیم اعضای برجام و دیگر اعضای جامعه بین‌المللی چقدر آمادگی دارند که اقدامات لازم را برای حفظ این توافق بین‌المللی انجام دهند.» وی تأکید کرد: «تاکنون گفت‌وگوهای خوبی داشته‌ایم و باید ببینیم این گفت‌وگوها تا چه حد به اقدام می‌رسد.»

تعیین مجازات تامین‌کنندگان مالی تروریسم

نمایندگان در نشست علنی سه شنبه ۵ تیرماه مجلس در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، با ماده ۲ این لایحه با ۱۱۵ رأی موافق، ۶۱ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. براساس ماده ۲ لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم؛ ماده ۲- تأمین مالی تروریسم در صورتی که در حکم محاربه یا افساد فی الارض تلقی شود، مرتکب به مجازات آن محکوم می‌شود و در غیر این صورت علاوه بر مصادره وجوه و اموال و در صورت عدم وجود عین اموال معادل ارزش آن به نفع دولت، به مجازات دو تا پنج سال حبس و جزای نقدی معادل دو تا پنج برابر منابع مالی تأمین شده محکوم می شود.

فرماندار اهواز تغییر کرد

استاندار خوزستان گفت: اگرچه از عملکرد سرپرست فرمانداری اهواز رضایت کامل داشته و خواستار ادامه فعالیت وی بودیم اما به دلیل اصرار مدیران ارشد شیلات برای حضور تمام وقت مدیرکل شیلات خوزستان و سرپرست فرمانداری اهواز اقدام به تعیین جایگزینی برای وی در سمت فرمانداری اهواز کردیم. غلامرضا شریعتی افزود: باتوجه به شرایط حساس سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور به ویژه مسائل کارگری، باید فردی باتجربه در این پست قرار می‌گرفت از همین رو و براساس تجربیات مدیریتی جمال عالمی نیسی برای این سمت انتخاب شد.

نظرات بینندگان