کد خبر: ۱۲۳۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۰۷ تير ۱۳۹۷

آباده نخستین شهر ملی صنایع دستی فارس می شود

شمارش معکوس برای ثبت ملی شهر آباده به عنوان شهر منبت درحالی آغاز شده که شهر ملایر هم در این رقابت حرفی برای گفتن دارد .
به گزارش شیرازه، منبت یکی از هنرهای دست ساز است که از هزار و500 سال قبل در ایران رواج داشته است. در این هنر که از چوب استفاده می شود، نقش ها به صورت نقش برجسته بر روی زمینه چوب قرار می گیرند.

این هنر اصیل ایرانی در حال حاضر مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری قرار دارد . با توجه به اصالت و قدمت همچنین حفاظت از هنرهای دست ساز طرحی در سازمان میراث فرهنگی کشور در حال اجراست که هدفش احیا و توسعه این هنرهاست، طرحی که به واسطه آن شهرهایی که خاستگاه هنرهای صنایع دستی خاصی هستند در فهرست ملی و جهانی قرار می گیرند به طوری که در حال حاضر نزدیک به 6 شهر ایران این نشان را دریافت کرده اند.

در این میان به دلیل این که خاستگاه برخی از چند هنر دست ساز و صنایع دستی ایران فارس است قرار است به محض تکمیل شدن پرونده ها تثبت ملی و جهانی شهرهای این استان آغاز شود به طوری که هم اکنون پرونده شهر آباده به عنوان شهر ملی منبت روی میز کارشناسان ثبت قرار گرفته و به گفته حیدرعلی زاهدیان نژاد معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي فارس، پرونده شهر جهاني منبت تكميل شده وطبق برنامه ریزی ها این پرونده روز دوشنبه هفته آینده در شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع دستی مورد بررسی قرار می گیرد.

به گفته معاون اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس، ثبت شهرهاي جهاني در حوزه صنايع دستي مطابق يك برنامه زمان بندي شده در سراسر كشور مي باشد.

وی ادامه داد: منبت شهر آباده گواهینامه سازمان بین المللی مالکیت فکری (وایپو) و نشان جغرافیا را دریافت کرد که این نشان، راه را برای ملی و جهانی شدن شهر آباده به عنوان شهر منبت کوتاه می کند.

به گفته زاهدیان نژاد، اکنون منبت آباده در فهرست آثار ملی میراث ناملموس و معنوی ایران به نام این منطقه به ثبت رسیده است.

به گفته وی، انتخاب شهرهای جهانی، بهانه و فرصت خوبی برای تعامل با کشورهای دیگر و داد و ستد با آن هاست.

زاهدیان نژاد ادامه داد: با ثبت آباده به عنوان شهر منبت، این شهر نخستین شهر صنایع دستی در استان فارس خواهد بود.

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی فارس در ادامه این گفت و گو به رقابت شهر ملایر در رابطه با کسب عنوان شهر منبت نیز گفت: خاستگاه هنر منبت در ایران شهر آباده است و به زودی هم این شهر در فهرست ملی و جهانی قرار می گیرد اما برای ثبت یک شهر در این فهرست ها محدودیتی نیست و امکان این که شهرهایی در ایران این عنوان را کسب کنند هم وجود دارد.

زاهدیان نژاد همچنین افزود: فرآیند ثبت ملی شهرهای صنایع دستی طولانی است و ما تمامی تلاشمان را برای ثبت شهرهای فارس در این فهرست می کنیم .
نظرات بینندگان