کد خبر: ۱۲۳۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۰۷ تير ۱۳۹۷

مبارزه با مگس میوه مدیترانه در فارس

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس از آغاز مبارزه با مگس میوه مدیترانه در استان خبر داد.
به گزارش شیرازه، عزیزاله امیری گفت: تله گذاری آفت مگس میوه مدیترانه از ابتدای تیر ماه آغاز شده است و پیش بینی می‌شود، امسال بیش از ۲ هزار هکتار باغ‌های شهر و حومه شیراز با همکاری ستاد آبادگری باغ‌های قصرالدشت شهرداری شیراز انجام شود.

وی تصریح کرد: در فارس علاوه بر شهرستان شیراز، بیش از  هزار هکتار از باغ‌های شهرستان‌های کازرون، سپیدان و ممسنی به این آفت آلوده است که تله‌گذاری می‌شود.

امیری با اشاره به اینکه این آفت دی  ۱۳۸۶ در باغ‌های میوه شیراز مشاهده شد، گفت : مگس میوه مدیترانه‌ای با نام علمی Ceratitis capitata که به نام‌های مگس میوه یا مگس مرکبات ، مهم‌ترین و مخرب‌ترین گونه مگس میوه در دنیا است.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه مگس میوه مدیترانه‌ای جثه‌ای حدود نیم سانتی متر دارد، گفت : این مگس، زیان آورترین گونه از مگس میوه است که به بیش از ۳۵۰ گونه گیاهی خسارت می‌زند.

وی افزود: میزبان‌های این آفت انواع درختان میوه هسته دار، میوه دانه دار و میوه‌های گرمسیری و انواع محصولات جالیزی و صیفی است.

امیری، گفت : این آفت توانایی انتقال و انتشار وسیع به علت قدرت پرواز بالا تا حدود ۲۰ کیلومتر در شرایط مساعد را دارا است و همچنین امکان انتقال شفیره مگس با خاک آلوده و لارو آن با میوه آلوده وجود دارد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان