کد خبر: ۱۲۳۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۰۹ تير ۱۳۹۷

خلأ گردشگری مدرن در سرزمین فرصت‌های صنعت توریسم

استان فارس با دارا بودن ۳۰ درصد از ظرفیت گردشگری کشور به عنوان «سرزمین فرصت‌ها» در صنعت توریسم معرفی شده اما این استان اتکای خود را بر گردشگری تاریخی و اکوتوریسم گذاشته و از سرمایه‌گذاری در گردشگری مدرن غافل شده است.
به گزارش شیرازه، بازار گردشگری در جهان انواع و اقسام متفاوتی دارد و و کشورها می‌‌کوشند با ایجاد تنوع در جاذبه‌ها، سهم بیش‌تری از بازار توریسم به دست آورند. با این حال ایران بیش‌ترین اتکای خود را بر گردشگری تاریخی و اکوتوریسم قرار داده که در آنها نیز به ورطه تکرار افتاده است. گردشگری مدرن، از جمله انواع گردشگری است که در ایران کمتر به آن توجه و در آن سرمایه‌گذاری می‌شود.

در این میان استان فارس یکی از مهم‌ترین استان‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود و به گفته احمدرضا نقیب‌زاده، فعال حوزه گردشگری استان فارس این استان با دارا بودن 30 درصد از ظرفیت گردشگری کشور به عنوان "سرزمین فرصت‌ها" در صنعت توریسم معرفی شده است.

استان فارس بیش از 3 هزار اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور دارد و چندین اثر تاریخی این استان ثبت جهانی شده است. آثاری مانند تخت جمشید، پاسارگاد، باغ ارم، آرامگاه حافظ و سعدی و ارگ کریم‌خان، بازار وکیل و غیره شهره جهانی دارند و سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی را جذب می‌کنند.

همه کارشناسان اقتصادی بر این اعتقادند که گردشگری مزیت برتر استان فارس است، موقعیت قرارگیری استان فارس در کشور، آب و هوای مطلوب و داشتن جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی مهر تاییدی بر نظر کارشناسان است بنابرین تمرکز سرمایه‌گذاری در این حوزه منجر به پویایی اقتصاد و توسعه فارس می‌شود و معضل بیکاری را در این استان برطرف می‌کند.

امروزه در کشورهای مختلف جهان، جاذبه­‌های گردشگری جدیدی ساخته شده‌­اند که این جاذبه‌­ها اغلب مصنوعی و ساخته دست بشر بوده و دارای سبک مدرن هستند. این جاذبه­‌‌های جدید می­‌توانند یک مکان مسکونی برای زندگی، یک سالن تئاتر یا موسیقی، یک پارک جنگلی یا هر چیز دیگر باشد. حال جای این سوال پیش می‌آید که با وجود رشد شتابنده تکنولوژی در جهان، تنوع سلایق، نیاز گردشگران به امکانات مدرن اکتفا کردن به همین جاذبه‌های تاریخی و طبیعت بکر برای جذب گردشگر در فارس و کلانشهر شیراز کافی است؟  

مهدی علی‌پور، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی شیراز، گفته است: در صنعت گردشگری استان نیاز به خلاقیت و ایجاد جاذبه‌های جدید داریم و برای رونق سرمایه‌گذاری و صنعت گردشگری در فارس باید در کنار اماکن تاریخی و فرهنگی ایجاد جاذبه‌های جدید همراه با خلاقیت و جذابیت مورد توجه قرار گیرد.

وی معتقد است که استان فارس جاذبه‌ها، فرصت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری فراوانی دارد که اگر جاذبه‌های جدید گردشگری در کنار آنها قرار گیرد وضعیت این صنعت در استان متحول می‌شود.

فریما روزی‌طلب، دانشجوی دانشگاه شیراز می‌گوید: در دنیای مدرن امروز توریست‌هایی وجود دارند که آثار تاریخی برای آنها جذابیت چندانی ندارد و به یک بار بازدید از اماکن تاریخی اکتفا می‌کنند بنابراین در شهرهای تاریخی برای جذب توریست‌های بیشتر باید مکان‌های مدرن نیز ساخته شود.

سمیه آورند یکی از شهروندان شیرازی ایجاد فضاهای مدرن و خلاقانه را یکی از نیازهای شهر شیراز می‌داند و می‌گوید: بعد از دیدن فضای باغ کتاب تهران یکی از حسرت‌هایم این است که چرا در شهر شیراز همچنین باغ خلاقانه‌ای ایجاد نشده است.

آقای عزیزی که لیدر گردشگران است نیز معتقد است که بسیاری از گردشگران داخلی علاقه‌مند به تفریحات جدید و هیجان‌انگیز مثل تونل باد، بانجی جامبینگ و غیره هستند بنابراین باید فضاهای این چنینی در شهر شیراز نیز ایجاد شود.

زهره کاظمی که تحصیل‌کرده رشته تاریخ و ایرانشناسی است، می‌گوید: شیراز و اصفهان از نظر گردشگری سنتی و تاریخی موقعیتی تقریبا مشابه دارند اما در شهر اصفهان با وجود این همه بنای تاریخی فضاهای گردشگری جدید مثل تونل اکواریوم، باغ پرندگان و غیره ساخته شده است اما در شیراز جای چنین خلاقیت‌ها خالی است.

مریم قنبری، یکی دیگر از شهروندان شیراز می‌گوید: شهر شیراز مکان‌های تاریخی زیادی دارد اما این مکان‌ها بیشتر برای بزرگترها جذابیت دارند و کودکان نیاز به فضاها و پارک‌های مدرن دارند که در کنار بازی و تفریح خلاقیت و استعداد آنها نیز شکوفا شود بنابراین ایجاد یک پارک مدرن و خلاقانه که جنبه آموزشی نیز داشته باشد برای شهر شیراز لازم است.

آقای یزدانی، یکی دیگر از شهروندان نیز معتقد است ایجاد یک پارک اختصاصی کودک با حضور مربی‌های آموزش دیده برای شهر شیراز لازم است زیرا این چنین فضاهایی خلاقیت و استعداد کودکان را در قالب تفریح و سرگرمی شکوفا می‌کند.

زهرا قنبری، یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: خیلی از کشورهای جهان با ساختن فضاهای مدرن و خلاقانه زمینه جذب توریست را فراهم کردند و سالانه درآمد بسیاری از این محل کسب می‌کنند، ساختن مکان‌هایی که در آن از معماری مدرن استفاده شده یا تلفیقی از مدرنیته و سنت هستند به جذب گردشگر در شهر شیراز کمک زیادی می‌کند.

تجربه کشورهایی مانند دبی که با ایجاد فضاهای مدرن، هتل‌های پیشرفته، پارک‌های خلاقانه و غیره سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌‌کنند و حتی استقبال گردشگران داخلی از مکان‌هایی مانند پارک کتاب، پارک ژوراسیک و پل طبیعت تهران، تونل آکواریوم اصفهان، پارک دلفین‌های کیش و المان‌ها و زیباسازی مدرن شهرهای مختلف کشور نشان‌دهنده ظرفیت این فضاها برای جذب گردشگر داخلی و خارجی است.

بنابراین در کلانشهر شیراز و استان پرظرفیت فارس در کنار تلاش برای حفظ، نگهداری و مرمت فضاهای تاریخی، فرهنگی  و طبیعی باید به ایجاد فضاهای خلاقانه و مدرن نیز توجه شود.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان