کد خبر: ۱۲۳۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۴ - ۰۹ تير ۱۳۹۷
آیت الله دژکام در نخستین دیدار با اصحاب رسانه شیراز مطرح کرد:

عدالت حلقه گمشده جامعه/ تیترهای رسانه ها باید موجب محبت و همدلی شود نه تفرقه افکنی/ آکتور نیستم

امام جمعه شیراز اظهار داشت: من همین هستم، معلمی که مسئولیت امامت جمعه را بر عهده ام دارم.
عدالت حلقه گمشده جامعه/ تیترهای رسانه ها باید موجب محبت و همدلی شود نه تفرقه افکنی/ آکتور نیستمبه گزارش شیرازه، امام جمعه شیراز شنبه ( 9 تیر ) در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه به اهمیت رسالت خبر رسانی اشاره کرد و ضمن قرائت آیه ای از قرآن کریم « نَبِّئْ عِبادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ»، درخصوص این وظیفه مهم الهی گفت: نبی کسی است که اخبار آسمان را می آورد و به مردم می رساند.

آیت الله دژکام با بیان اینکه قرآن همه نیازهای بشر را در نظر گرفته است، اظهار داشت: اگر قرآن بخوانیم و آن را بفهمیم راهنما و راهگشای ما در مسیری که داریم خواهد بود.

وی در خصوص اینکه نبی رسالت رساندن چه خبری را داشته است، گفت: خدا فرموده به مردم بگو که خدا غفور و رحیم است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس بر پیشی گرفتن رحمت و ایجاد محبت از غضب و جبار بودن در جامعه توسط رسانه تاکید داشت و تصریح کرد: اگر صرفا به جنبه منتقم بودن توجه شود شاهد از هم گسیختگی در جامعه خواهیم بود.

ضرورت سبقت رحمت بر غضب در خبر نویسی
دژکام با اشاره به بیانات امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه هر وقت از رحمت سخن به میان آمد همه منسجم شدند و هر زمانی که از غضب صحبت شد آن جوابی که می خواستم نمی گرفتم، بیان کرد: لازم است تاکید بر مغفرت الهی زیاد باشد که متاسفانه کمتر شاهد این موضوع در رسانه ها هستیم.

وی افزود: سبقت رحمت بر غضب باید به ‌گونه ‌ای در رسانه‌ ها نمایان شود که ملت مورد هجوم بتوانند خود را جمع و جور کنند و متحد شوند.

امام جمعه شیراز با تاکید بر پرداختن به الگوی رسانه‌ای در ساختار نظام اسلامی، اظهار داشت: آنچه که رسانه ها باید بر آن توجه ویژه ای داشته باشند نوع خبررسانی است چرا که رسانه های امروزی مدل و الگوی رفتاری شان را از رسانه هایی می گیرند که در نظام غیراسلامی هستند چون می گوییم آنها جلوتر از ما هستند لذا نگاه ها به آن سمت معطوف می شود و الگوبرداری ها نیز به همین شکل خواهد بود.

دژکام در ادامه با بیان اینکه باید ببینیم ما کجای کار هستیم و لازم است نگاهمان را کمی تغییر دهیم تا بدانیم درباره هر کسی چه بگوییم، افزود: ما نظام مردم سالاری دینی را پذیرفته ایم، نباید توقع داشته باشیم که بر اساس سلایق شخصی گام برداشته شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اظهار اینکه نباید شکل و ساختار را فراموش کنیم چرا که همه ما در یک قالبی به هم قول داده ایم که با هم کار کنیم، گفت: با برخی از جریان های سیاسی قوی که از نظر گفتمانی در مقابل دولت هستند صحبت کرده ام، نگاه آنها نیز این بود که ما باید الگوی تکمیل کننده باشیم نه اینکه بیاییم در راستای به هم ریختگی فضا گام برداریم.

دژکام به اتفاق نظر طیف وسیعی از جریان های سیاسی درباره اتحاد در اصول اشاره کرد و افزود: رقابت به سبک مردم سالارانه در جاهایی غیر از این اصول کلی و بر مبنای دموکراسی باید به گونه ای باشد که خدشه ای در چارچوب و قوانین اصلی وارد نکند.

امام جمعه شیراز به تفاوت دیدگاه الهی و انسان محور با دیدگاه غیر الهی اشاره کرد و گفت: نقش دولت در نظام اسلامی و غیر اسلامی متفاوت است، گویا در این نگاه انسان مدارانه ای که بعد از رنسانس در اروپا پیدا شد دولت جای خدا را هم گرفته است.

وی علت اینکه در جوامع غیر اسلامی جای خدا و دولت عوض شده است را عدم وجود دیدگاه الهی عنوان کرد و افزود: خبرنگار و رسانه ما اگر بخواهد نقش دولت را اینگونه تبیین کند در تضاد با اصولی است که ذکر شد، متاسفانه بخاطر عدم تبیین نقش دولت در نظام اسلامی شاهد این مسئله هستیم.

از هر مسئولی باید به اندازه نقشش توقع داشت
امام جمعه شیراز به تصورات اشتباهی که در جامعه درباره امام جمعه وجود دارد اشاره و اعلام کرد: تصور عموم مردم این است که این شخص رئیس است بنابراین هر چه بخواهد می شود؛ بنده خودم را چنین کسی نمی بینم، ما باید این تصور اشتباه را اصلاح کنیم.

دژکام با بیان اینکه اگر ما خدا پندار شدیم و خیال کردیم یک مسئول همه کاری می تواند انجام دهد و او را با خدا اشتباه گرفتیم توقعات کاذبی ایجاد می شود بگونه ای که نه مردم و نه مسئولان از عده آن بر نخواهند آمد، افزود: برای هر فردی در جامعه نقش، حدود و اختیاراتی تعریف شده که باید در همین چارچوب از او توقع داشت.

نماینده ولی فقیه در استان فارس که در دانشگاه به تدریس اخلاق پزشکی مشغول است، خاطرنشان کرد: 27 سال در دانشگاه معلمی کردم، بعضا شاگردانم از اینکه امام جمعه هستم و بدون محافظ وارد دانشگاه می شوم متعجب می شدند و برایشان قابل باور نبود که امام جمعه ای تدریس کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی رفتارها در جامعه باعث ایجاد فاصله بین مردم و مسئول شده است که باید این القائات برطرف شود، اظهار داشت: اگر ما سر جای خودمان باشیم با مردم خیلی راحت تر تعامل خواهیم کرد و بسیاری از مشکلات موجود رفع خواهد شد.

امام جمعه شیراز با تاکید بر اهمیت اجرای عدالت در جامعه گفت: روز گذشته در خطبه دوم نماز جمعه بر موضوع عدالت اشاره داشتم؛ گمشده ما عدالت است ولی سراغ تقسیمات کشوری و چیزهای دیگر می رویم.

کمک برای ارتقای مدیریت ها/تیترهای رسانه ها باید موجب محبت و همدلی شود نه تفرقه افکنی
دژکام در ادامه با بیان اینکه بیایید به هم کمک کنیم تا مدیریت ها ارتقا پیدا کند، گفت: باید سعی کنیم هر فردی در جای خود قرار بگیرد و نقش خودش را ایفا کند بعد برویم سراغش ببینیم آیا او مسئولیتی که بر عهده داشته را به درستی انجام داده یا نه.

وی تصریح کرد: رسانه ها نگاه کنند ببینند تیترهایی که انتخاب می کنند موجب تفرقه افکنی می شود یا محبت و همدلی در جامعه را ایجاد می کند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس افزود: القای همدلی و وحدت در جامعه به این معنی نیست که افراد گفتمان خودش از نظر سیاسی را کنار بگذارد؛ لازم است مدلی ارائه دهیم که علاوه بر تفاوت در دیدگاه هایی که داریم در مسائل مشترک به همدیگر کمک کنیم.

امام جمعه شیراز خدا محوری، هنر ایجاد اقناع در مدیران، استمرار اطلاع رسانی و زیرکی را از جمله مواردی دانست که لازمه کار اصحاب رسانه است و گفت: خبرنگاران باید به دنبال حرف تازه باشند و کمک بدهند که مطالب تازه به مخاطبان برسد.

دژکام اظهار داشت: رسانه نباید بگوید که شانتاژ ایجاد می کنیم تا طرف مجبور شود جواب دهد چرا که بنده به نوبت خود اگر مصلحت نباشد جواب نمی دهم حتی اگر عزلم کنند چرا که هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد لذا نباید برای هم جوسازی کنیم.

صدق و درستی محور اصلی رسانه/نقش بازی نمی کنم آکتور استخدام نکرده اید
وی محور اصلی رسانه را صدق و درستی دانست و اظهار داشت: زمانی به رسانه اعتماد می شود که احساس راستی نسبت به او وجود داشته باشد.

امام جمعه شیراز اعلام کرد: در بحث روش های جذب مخاطب گاهی اوقات اشتباه می کنیم؛ بعضا می گویند فلان کار را انجام بده تا مورد توجه عامه مردم قرار بگیری، اینکه من بخواهم نقش بازی کنم که مورد توجه قرار بگیرم خیلی زشت است چرا که ادا به درد نمی خورد.

دژکام با بیان اینکه دوستی می گفت فیلمی را که از ورود شما گرفتیم به درد نمی خورد می شود از اول وارد شوید! و بنده هم گفتم شما آکتور استخدام نکرده اید؛ آخوند آمده، اظهار داشت: من همین هستم، معلمی که مسئولیت امامت جمعه را بر عهده ام گذاشته اند و از این نمایش ها در کار ما نبوده است.

نظرات بینندگان