کد خبر: ۱۲۳۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۱۰ تير ۱۳۹۷
رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با شیرازه:

دولت برنامه‌ای برای هدایت نقدینگی ندارد/ تصمیمات اشتباه برخی مسئولان از تحریم‌ها بدتر است/ برای حل مشکلات اقتصادی باید نمایندگان مجلس متحد شوند/تاکید بر لزوم ترمیم تیم اقتصادی دولت

رضایی کوچی گفت: ازهم گسیختگی، عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت و عدم اشراف به مسائل اقتصادی باعث شده گاهی احساس ‌شود برخی تصمیم ها برای به هم ریختن کشور گرفته شده است!

لزوم ترمیم تیم اقتصادی دولت/ تصمیمات اشتباه برخی مسئولان از تحریم‌ها بدتر است/ برای حل مشکلات اقتصادی باید نمایندگان مجلس متحد شوند

به گزارش شیرازه، تصمیمات اشتباه بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت و ناتوانی آنان از مهار گرانی‌ها، افزایش تصاعدی نرخ ارز و سکه و تاثیر آن بر تمام اجناس و کالاها در بازار موجب بی‌ثباتی و آشفتگی شدید اقتصادی شده که اقشار مختلف مردم به ویژه دهک‌های اقتصادی پایین جامعه بار سنگین آن را به دوش می‌کشند.

وضعیت اقتصادی کنونی سوالات و ابهاماتی در ذهن مردم ایجاد کرده است که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با احضار دولتمردان به دنبال پاسخ و راه‌حلی برای آن می‌باشند؛ حضور معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه غیرعلنی مجلس در هفته گذشته و ارسال نامه 187 نفر از نمایندگان مجلس خطاب به رئیس‌جمهور برای ترمیم هرچه سریع‌تر تیم اقتصادی دولت در این راستا بوده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار شیرازه درخصوص مهمترین علل گرانی‌های افسارگسیخته اخیر این شرایط را قابل پیش‌بینی عنوان و اظهار کرد: در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و تدبیر، برنامه‌ریزی و پیش‌بینی دولت خیلی موثر است اما به نظر می‌رسد‌ دولت درست پیش‌بینی نکرده بود.

محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به جنگ روانی رسانه‌های خارجی درخصوص وضعیت اقتصادی تصریح کرد: فشارهای بیرونی همیشه بوده به ویژه در زمان جنگ و همیشه هم خواهد بود اما نقش مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی درست دولت در این زمینه خیلی مهم است که ما نتوانسته‌ایم این جنگ روانی را مدیریت کنیم.

برخی مدیران کنونی روحیه جهادی ندارند

وی ضمن تأکید بر اینکه مدیران باید در شرایط سخت و جنگ اقتصادی ایستادگی و مقاومت کنند و از روحیه جهادی و انقلابی برخوردار باشند، اظهار تأسف کرد که برخی مدیران کنونی روحیه جهادی ندارند و کارها به قضا و قدر و گذر زمان واگذار شده است!

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با اعتقاد به اینکه کشور ایران با توجه به ظرفیت ها و قابلیت هایی که دارد حتی شرایط سخت تر از این را هم می تواند پشت سر بگذارد بر توجه به توانمندی‌های داخلی تاکید و اظهار کرد: بین ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در دست مردم است که نتوانستیم برای آن برنامه‌ریزی درستی انجام دهیم و این سرمایه عظیم یک روز به سمت زمین، یک روز به سمت سکه یا ارز می رود و باعث می شود یک موج گرانی در کشور به وجود بیاید چراکه وقتی قیمت ارز و سکه افزایش می یابد به دنبال آن قیمت بقیه کالاها هم تحت تاثیر قرار می گیرد.

بانک مرکزی و دولت برنامه‌ای برای هدایت نقدینگی مردم به سمت اقتصاد ندارند

رضایی کوچی با تصریح اینکه بانک مرکزی و دولت هیچ برنامه‌ای برای هدایت نقدینگی مردم به سمت حوزه اقتصاد ندارند، تاکید کرد: اگر درست برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کنیم و نقدینگی را به سمت زیرساخت‌های اقتصادی، پروژه های مهم کشور و راه اندازی واحدهای تولیدی پیش ببریم می توان از این موج گرانی جلوگیری و ایجاد اشتغال کرد اما متاسفانه تدبیر و برنامه ریزی درستی انجام نشده است.

وی با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس در هفته گذشته با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برای بررسی مشکلات اقتصادی کشور گفت: همه نمایندگان مجلس از دولت خواستار آن شدند که به جد موضوع گرانی را در دستور کار خود قرار داده و با جدیت قیمت ها را کنترل کند.

امیدواریم دولت به وعده‌هایی که می‌دهد عمل کند

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا مجلس زمانی را برای اقدام عاجل دولت در نظر گرفته است، گفت: زمان مشخصی مقرر نشد و دولتمردان معتقدند نمی توان برای مهار گرانی ها زمان دقیقی مشخص کرد اما قول داده اند که قیمت ها را کنترل کنند.

رضایی کوچی اظهار امیدواری کرد که دولت نه مثل شرایط موجود و گذشته بلکه با عزم جدی به وعده هایی که می دهد عمل کند تا بیش از این به مردم فشار اقتصادی وارد نشود.

وی درخصوص طرح سوال از رئیس‌جمهور نیز اینچنین پاسخ داد که اگر اجازه می دادند سوال از رئیس‌جمهور در مجلس مطرح شده بود و مسائل اقتصادی مطرح می‌شد در پیشگیری از شرایط کنونی حتما تاثیر زیادی داشت.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه من امضایم برای سوال از رئیس‌جمهور را پس نگرفتم و ایستادگی کردم، اظهار تاسف کرد که سوال را از حد نصاب انداختند و گفت: اراده مجلس به عنوان جایگاه نظارتی که دارد خیلی مهم است و نباید هنگام سوال از رئیس جمهور درخصوص دغدغه های مردم معامله ای صورت گیرد چراکه مردم صاحب اصلی کشور هستند نه مسئولان.

رضایی کوچی تأکید کرد: فشارهای اقتصادی با تدبیر و مدیریت قابل رفع است؛ اگر در مجلس با حضور رئیس جمهور مسائل مطرح می‌شد همفکری انجام می گرفت و ابهامات رفع می‌شد و اگر جایی نیاز به همراهی و کمک مجلس باشد، هر حمایتی بخواهند مجلس انجام می‌دهد.

لزوم ترمیم تیم اقتصادی دولت

وی با اشاره به تشکیل کمیته ای از کارشناسان اقتصادی برای بررسی وضعیت اقتصادی تصریح کرد: گاهی برنامه منسجمی پیش‌بینی می‌شود، برنامه‌ریزی‌ها نیز دقیق و صحیح است‌ اما افرادی که برای مسئولیت‌ها انتخاب می شوند که کار مهمی را انجام دهند در این حد و اندازه نیستند؛ به نظر می‌رسد در تیم اقتصادی دولت نیز برخی قابلیت رسیدگی به شرایط موجود را ندارند و باید افراد توانمندتری را انتخاب می کنیم که بتوانیم این شرایط سخت را پشت سر بگذاریم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه دولت باید افراد ناکارآمد را از کابینه حذف کند، تصریح کرد: در تیم اقتصادی دولت بسیاری از مسئولان اقتصادی با هم هماهنگ نیستند و گاهی حتی حرف‌های متضاد با یکدیگر بیان می کنند که باعث می‌شود اتحاد شکل نگیرد و به اهدافی که مدنظر است نرسند.

گاهی تصمیمات اشتباه برخی مسئولان اقتصادی از تحریم‌ها نیز بدتر است

رضایی کوچی با اشاره به ازهم گسیختگی و عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت و عدم اشراف به مسائل اقتصادی گفت: گاهی احساس می‌شود برخی تصمیم ها برای به هم ریختن کشور گرفته شده است یعنی آنقدر عملکردها بد و خطاها واضح، آشکار و شفاف است که هرکسی که حداقل اطلاعاتی از مسائل اقتصادی داشته باشد، می داند نباید این تصمیمات را گرفت و این سیاست‌گذاری اشتباه است.

وی تصریح کرد: اوضاع آشفته اقتصادی به عدم کارایی مدیران پیر، خسته، بی انگیزه و بعضا فاسدی باز می گردد که مملکت را اینگونه به سرش می آورند اما می‌گویند بخاطر جو روانی و تحریم‌های آمریکاست که باید به این‌ها گفت بعضی از رفتارهای شما از رفتار آمریکایی ها بدتر است، کاری که شما می کنید از کار دشمن هم بدتر است. دشمن تعریف و مشخص شده و بیرون هستند اما شما در قالب دوست ضربه سنگین تر از دشمن به کشور وارد می کنید.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اکثر نمایندگان در حوزه های انتخابیه تحت فشار هستند و مشکلات مردم را می بینند، گفت: نیاز است انسجامی بین نمایندگان شکل بگیرد که با تدبیر درست، دولت را به سمتی ببرد که بتواند مسائل اقتصادی را خوب مدیریت کند و فشار را از مردم بردارد.

بنابراین گزارش تا کنون در مجلس دهم شورای اسلامی دوبار سوال از رئیس‌جمهور در مجلس مطرح شده اما متاسفانه عده‌ای از نمایندگان با پس گرفتن امضای خود آن را از حد نصاب انداختند و جلسات استیضاح برخی وزرا با اختلاف رای بسیار کم به تغییرات مثبتی منجر نشد که به نظر می‌رسد این اقدامات از سوی نمایندگان مجلس در پاسخگو نبودن کابینه دولت نسبت به مشکلات بی‌تاثیر نیست.

هرچند نهاد قانونگذاری در ایران اختیار آن را دارد که با استفاده از اهرم و ابزارهای قانونی خود از جمله، سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص نسبت به اصلاحات مورد نیاز اقدام کند اما به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس در اتخاذ یک تصمیم مشخص درخصوص ترمیم کابینه و یا طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور به یک نتیجه واحد نرسیده‌اند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان