کد خبر: ۱۲۳۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۸ - ۱۱ تير ۱۳۹۷
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس خبر داد:

تشکیل بیش از 20 هزار پرونده قاچاق کالا در فارس طی چهار سال گذشته/ زندانی شدن 15 دلال ارز در شیراز

مبشری گفت: از زمان بروز نوسانات ارزی در بازار، نظارت بر بازار بیشتر شده و تعداد 15 دلال ارز دستگیر و در زندان به سر می‌برند.

تشکیل بیش از 20 هزار پرونده قاچاق کالا در فارس طی چهار سال گذشته/ زندانی شدن 15 دلال ارز در شیرازبه گزارش شیرازه، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس در نشست خبری گفت: از زمان لازم الاجرا شدن قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز یعنی از ابتدای سال ۹۳ تاکنون بیش از ۲۰ هزار و ۴۰۰ پرونده قاچاق کالا و ارز در فارس تشکیل شده که از این تعداد 163 فقره هنوز در حال بررسی می‌باشد. بیش از ۳۰۰ فقره از این پرونده ها مهم و بالای ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

علی مبشری با بیان اینکه 8 هزار فقره از کل پرونده های تشکیل شده مربوط به کالاهای سلامت محور بوده است، از حساسیت بالا نسبت به این کالاها خبر داد و گفت: این کالاها علاوه بر وارد کردن زیان اقتصادی در موضوع سلامت نیز جامعه را با مخاطره جدی مواجه می کند.

او با تصریح اینکه طبق آمار موجود هرسال میزان کشفیات کالاهای قاچاق افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: میزان مجازات نقدی پرونده های قاچاق کالا در سال 93 بالغ بر 496 میلیارد ریال، در سال 94 بالغ بر 658 میلیارد ریال، در سال 95 حدود هزار و 22 میلیارد ریال و سال 96 بالغ بر 798 میلیارد ریال بوده و کشفیات نیز 37 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس با بیان اینکه از زمان بروز نوسانات ارزی در بازار علاوه بر نظارت بیشتر بر بازار قانونی مبادلات ارزی در فارس، تعدادی از دلالان ارزی دستگیر شده‌اند و تعدادی صرافی نیز تعطیل شده است، تصریح کرد: میزان ارز مبادله شده توسط این افراد در بازار به صورت دقیق مشخص نیست و باید بررسی شود اما از نظر تعداد ۱۵ دلال ارز زندان هستند و این آمار جدا از پرونده های جزئی است.

مبشری ادامه داد: غیر از بازداشت دلالان ارز تعداد 9 فقره پرونده نیز مربوط به افرادی که اقدام به جابه جایی و خرید و فروش ارز به میزان کمتر از 50 هزار دلار کرده بودند، توسط نیروی انتظامی به تعزیرات ارجاع شد که در تمام موارد، حکم و جرائم قانونی مشخص و اعمال شده است.

او علت کاهش عدد جرائم قاچاقچیان کالا در سال 96 را باز بودن تعدادی از پرونده ها دانست و گفت: در سال 96 شاهد سنگین شدن جرائم نقدی بودیم و اکنون 126 نفر از قاچاقچیان کالا به دلیل ناتوانی در پرداخت جرائم نقدی در زندان هستند.

مبشری با تصریح اینکه اولویت امروز در مبارزه با قاچاق کالا، پیشگیری است، خاطرنشان کرد: امروز در موضوع شرکت هایی که ارز 4200 تومان را برای واردات کالا دریافت کرده اند، یک شرکت فعال در فارس شناسایی شده که بررسی ها در خصوص نحوه عملکرد آن شرکت ادامه دارد.

او با تصریح اینکه فروش بخشی از کالاهای خریداری شده با ارز 4200 تومانی به قیمت ارز 7800 تومانی توسط این شرکت مشخص شده است، گفت: باید تا نهایی شدن بررسی ها برای میزان تخلف این شرکت منتظر ماند.

بنابراین گزارش 12 تیرماه، سالروز صدور فرمان رهبری معظم انقلاب در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال 81 است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان