کد خبر: ۱۲۳۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۶ - ۱۲ تير ۱۳۹۷
در جلسه علنی شورای شهر شیراز مطرح شد:

جلسه غیرعلنی شورا با طرح سوال از شهردار شیراز گذشت/ اوقاف با چه مجوزی ارزش افزوده دریافت می کند

رئیس شورای شهر شیراز گفت: جلسه غیرعلنی شورا با طرح سوال از شهردار شیراز گذشت؛ از شهردار درخواست شد که عملکرد شهرداری در خصوص حفظ خانه ‌های تاریخی و جلوگیری از تخریب آن‌ها، حفظ باغات قصرالدشت، ممنوعیت هرگونه تغییر کاربری در باغات گروه یک شیراز و غیره را ارائه دهد.
جلسه غیرعلنی شورا با طرح سوال از شهردار شیراز گذشت/ هیچ دستور کاری بدون ثبت و دستور رئیس وارد جلسه نشود/ ساخت مسجد و حسینیه در شهرک سعدی قصه پرغصه ای دارد/ کسب ثروت های نجومی در سایه عدم وجود شفافیت
به گزارش شیرازه، دوشنبه ( 10 تیر) پیش از برگزاری جلسه علنی شورای شهر شیراز جلسه ای بصورت غیرعلنی برگزار شد که اصحاب رسانه در آن جلسه حضور نداشتند.

خبرنگاران موضوع و نتیجه جلسه غیرعلنی شورا را از رئیس این پارلمان شهری جویا شدند؛ سید احمدرضا دستغیب در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه موضوع جلسه غیرعلنی طرح سوال از شهردار شیراز بود، گفت: در این جلسه به صراحت از شهردار درخواست شد که عملکرد شهرداری در خصوص حفظ خانه ‌های تاریخی و جلوگیری از تخریب آن‌ها، حفظ باغات قصرالدشت، ممنوعیت هرگونه تغییر کاربری در باغات گروه یک شیراز، سرعت عمل در انتقال پادگان‌ها به خارج از شهر، بازآفرینی محور زند، سرعت‌ بخشی به انجام پروژه‌های عمرانی، حفظ امنیت شغلی کارکنان شهرداری، ثبات مدیریتی در شهرداری شیراز را ارائه دهد.

رئیس شورای شهر شیراز با اعلام اینکه رویکرد شورا حفظ بافت تاریخی و هویت تاریخی شیراز است، اظهار داشت: مدیریت حرم حضرت شاهچراغ (ع) هم باید این خانه‌های تاریخی را حفظ کند، شورای شهر نیز ضمن تعامل با مدیریت حرم در جهت حفظ بافت تاریخی تلاش خواهد کرد.

دستغیب از بازدید اعضای شورای شهر شیراز از خانه تاریخی و فاخر صدر جهرمی که اطراف آن دچار تخریب شده است در روز پنج شنبه (14 تیر) خبر داد و گفت: متأسفانه آثار تاریخی مورد بی‌توجهی قرار گرفته اند.

وی در ادامه بیان کرد: خود من تمایل دارم خانه پدری ‌ام که در بافت تاریخی شیراز است را خریداری کنم و به ‌عنوان یک میراث معنوی حفظ کنم، امیدوارم مردم شیراز روزی به بافت برگردند و زندگی در آن جریان پیدا کند.

رئیس شورای شهر شیراز در خصوص تغییر کاربری خانه‌ های تاریخی به هتل و رستوران توسط سرمایه‌ گذاران که با مجوز شهرداری شیراز صورت می گیرد، گفت: برخی از این خانه‌ ها به هتل و رستوران و تعدادی هم به موزه تبدیل می‌شوند؛ وقتی مردم ببینند بافت تاریخی آباد شده، برای برگشت به بافت ترغیب می شوند.

دستغیب پاسخ به سوال مطرح شده درباره باغ فدک را به شهردار شیراز محول کرد و با بیان اینکه موضوع باغ فدک در زمان شورای چهارم اتفاق افتاده است، اظهار داشت: تغییر کاربری باغات به کمیسیون ماده 5 مربوط می شود که متاسفانه ما در آن کمیسیون، علاوه بر اینکه حق رای نداریم تنها به عنوان میهمان در جلسات حضور داریم.

رئیس شورای شهر شیراز: هیچ دستور کاری بدون ثبت و دستور رئیس وارد جلسه نشود/ کسب ثروت های نجومی در سایه عدم وجود شفافیت
به گزارش شیرازه، دبیر اول شورای شهر شیراز با قرائت طرح یک فوریتی در خصوص اینکه شهرداری شیراز مکلف است قبل از درخواست و موافقت با تغییر کاربری با کمیسیون های ماده 5 شورای عالی و معمای شهرسازی کمیته معماری و زبربنایی استانداری و کمیته های مربوطه مصوبه های شورای شهر شیراز را اخذ نماید، گفت: این طرح توسط جمعی از اعضا مطرح شده و خطاب به شهردار است.

لیلا دودمان فضای سبز و باغات قصرالدشت را سرمایه مادی، معنوی و بخشی از هویت تاریخی و طبیعی شهر شیراز دانست و گفت: سودجویان و فرصت طلبان تاکنون به انواع مختلف به این سرمایه شهروندان هجوم برده که آثار آن را در امروز و در کاهش غیر قابل تصور این سرمایه و تغییر کاربری ها می بینیم.

وی تصریح کرد: در این مسیر میلیاردها تومان خسارت به شهر و شهرداری وارد شده و عده ای نیز در فضای عدم وجود شفافیت ثروت های نجومی بدست آورده اند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز با اشاره و استناد به بندهای 8 و 14 ماده 80 قانون شوراها که در مقام احصاء شرح وظایف شورا و شهر است، تاکید کرد: این شورا ملکلف است که اقدامات شهرداری در این زمینه و به ویژه پیشنهاد یا موافقت با تغییر کاربری این کاربری ها را مورد نظارت و تصویب قرار دهد.

دودمان بیان کرد: شهرداری شیراز وظیفه دارد قبل از درخواست و موافقت با تغییر کاربری با کمیسیون های ماده 5 شورای عالی و معمای شهرسازی، کمیته معماری و زبربنایی استانداری و کمیته های مربوطه، مصوبه شورای شهر شیراز را اخذ کند.

نایب رئیس شورای شهر شیراز با اعلام اینکه از طرح ذکر شده اطلاعی ندارم، درخواست خود را مبنی بر دریافت نسخه ای از موضوع طرح یک فوریتی مذکور بیان کرد.

رئیس شورای شهر شیراز در پاسخ به تذکر صبوری، اظهار داشت: این دستور ثبت نشده، دستور رئیس نیز ندارد.

سید احمدرضا دستغیب ضمن اظهار بی اطلاعی از این دستورکار و طرح دو فوریتی، تذکر داد که هیچ دستوری بدون ثبت و دستور رئیس وارد جلسه نشود و طرح ذکر شده از دستورکار خارج شود.

اوقاف با چه مجوزی از هر معامله ای جهت واگذاری املاک ارزش افزوده دریافت می کند
به گزارش شیرازه، لایحه واگذاری بخشی از موقوفه نصیر الملک به هیئت امنای مسجد امام حسن مجتبی (ع) مبنی بر اذن در انتفاع، اولین دستورکاری بود که بخش زیادی از زمان جلسه علنی را به خود اختصاص داد، به بحث و بررسی گذاشته شد و مخالفان و موافقان این لایحه نظرات خود را اعلام کردند.

این لایحه، ابتدا در کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت؛ سید عبدالرزاق موسوی در این خصوص گفت: همانگونه که در متن است شهرداری درخواست می کند که این اذن انتفاع داده شود البته به این معنی نیست که حق مالکیت زمین داده شود چرا که مالکیت زمین وقف است.

نائب رئیس شورای شهر شیراز بیان کرد: از ابتدای شروع کار شورای پنجم در خصوص اینگونه واگذاری ها چندین مرتبه تذکر دادم، با یک بررسی می بینیم که بیش از 200 واگذاری به این شکل داشته ایم که حدود 80 درصد آن به نتیجه مورد نظر نرسیده است.

ابراهیم صبوری با اعلام اینکه ساخت مسجد و حسینیه در شهرک سعدی قصه پر غصه ای دارد، اظهار داشت: تاکنون چندین بار برای ساخت حسینیه و مسجد در این منطقه، زمین هایی را  فقط برای اینکه یک پایگاه و مکانی وجود داشته باشد تا همه در آنجا جمع شوند، گرفته اند که نهایتا یک بنای نامناسب و به شدت زشت در آنجا ساخته شده است.

وی با تاکید بر اینکه لازم است شروطی برای واگذاری این زمین ها برای ساخت تعیین شود، گفت: هیئت امنایی که می خواهد این کار را انجام دهد باید تمکن مالی اش را به تایید برساند یعنی در شورا یا شهرداری بررسی شود که اصلا همچون هیئت امنایی توانایی ساخت مسجدی با خصوصیاتی که در نظر است را دارد یا خیر؛ نه اینکه برود اتاقکی بسازد و سالیان سال مردم از داشتن یک بنای خوب و مقدس محروم شوند و نهایتا بروند در یک زمین خاکی نماز بخوانند.

صبوری تصریح کرد: عده ای در گذشته آمدند زمین را از شهردار گرفتند تا مسجد و حسینیه بسازند اما با گذشت حدود سه سال همچنان خبری نیست.

لازم به ذکر است که تکلیف شده 250 متر از این فضا الزاما به مسائل فرهنگی و کتابخانه اختصاص داده شود.

نوذر امامی تصریح کرد: لازم به ذکر است که اوقاف به چه مجوز و ماده قانونی از هر معامله ای در این واگذاری ها که صورت می گیرد 15 درصد ارزش افزوده دریافت می کند.

موسوی اظهار داشت: این واگذاری به لحاظ حقوقی منعی ندارد و تمام ملاحظات آن در نظر گرفته ‌شده است، البته قیدهای پیشنهادی اعضای شورا در این جلسه را می‌ توان به طرح اضافه کرد.

نظرات بینندگان