کد خبر: ۱۲۳۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۱۲ تير ۱۳۹۷

نشانه‌های کمبود ویتامین C در بدن

ویتامین C نوعی ویتامین حلال در آب است که بدن برای عملکرد روزانه ی خود به آن نیاز دارد این ماده در بدن انباشته نمی شود،
به گزارش شیرازه، اغلب مردم تصور می کنند مرکبات تنها منبع ویتامین سی هستند اما بسیاری از دیگر میوه ها و سبزیجات هم حاوی این ویتامین هستند، مثل توت فرنگی، کیوی، کلم بروکلی، سیب زمینی، فلفل دلمه ای، گل کلم و پاپایا. یک فنجان کلم بروکلی یا توت فرنگی حاوی ۸۵ میلی گرم ویتامین سی است، در حالی یک پرتغال کوچک تنها ۵۰ میلی گرم ویتامین سی دارد.

زنان بالغ روزانه به حداقل ۷۵ میلی گرم ویتامین سی نیاز دارند و این میزان برای مردان بالغ حداقل ۹۰ میلی گرم است. اما طبق بعضی تحقیقات میزان مطلوب آن روزانه بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم است.

ویتامین سی ماده ای ضروری برای رشد و ترمیم بافت سراسر بدن است. این ویتامین به تولید کلاژن کمک می کند، ماده ای که بدن از آن در ساخت پوست، عروق خونی، غضروف، رباط ها و تاندون استفاده می کند. به علاوه، این ویتامین برای ترمیم زخم ها، جذب آهن و حفظ سلامتی استخوان ها لازم است. ویتامین سی آنتی اکسیدانی قوی است که به کاهش آسیب های ناشی از رادیکل های آزاد و جلوگیری از پیشرفت بیماری هایی مثل سرطان و بیماری قلبی کمک می کند.

کمبود شدید ویتامین سی مشکلی جدی است که قرن ها گاهی از آن تحت عنوان بیماری کشنده ی کمبود ویتامین سی یاد می شد اما این بیماری امروزه کمتر دیده می شود. طبق تحقیقات حالا میزان ویتامین سی در بدن بسیاری از افراد کم است و حتی این مسأله هم می تواند سلامت شما را به خطر اندازد.

در ادامه به ۱۱ نشانه ی کمبود ویتامین سی در بدن می پردازیم.

۱- خونریزی و التهاب لثه ها

بخشی از لثه ها از ماده ی کلاژن ساخته می شود، به همین دلیل لثه ها نسبت به کمبود ویتامین سی حساس تر هستند. در این حالت خونریزی لثه ها بیشتر می شود و از طرفی دیگر با توجه به نقش ویتامین سی در درمان زخم ها، لثه ها دیرتر ترمیم می شوند. التهاب لثه ها هم به دلیل آن است که ویتامین سی به عنوان یک آنتی اکسیدان به جلوگیری از التهابات بدنی کمک می کند.

۲- خونریزی مکرر بینی

وقتی عروق خونی کوچک داخل بینی دچار پارگی می شوند خون دماغ می شویم، بنابراین خونریزی مکرر بینی نشانه ی ضعف عروق خونی آن است. از آنجایی که دیواره ی عروق خونی با ماده ی کلاژن مستحکم می شود، کمبود ویتامین سی باعث تضعیف و پارگی این عروق و خونریزی مکرر بینی می شود.

۳- خشکی موها و موخوره

سلامت و درخشندگی موها نشانه ی مناسب بودن رژیم غذایی است. اما وقتی موها خشک و دچار موخوره می شوند، ممکن است دچار کمبود ویتامین سی باشید. استحکام و سلامت موها به ماده ی کلاژن بستگی دارد بنابراین کمبود ویتامین سی موها را ضعیف و شکننده می کند.

۴- پایین بودن سرعت ترمیم زخم ها

بخشی از مکانیزم ترمیم بدن به ویتامین سی وابسته است، در واقع دستگاه ایمنی بدن برای ترمیم زخم ها و مقابله با عفونت به ویتامین سی نیاز دارد. این ویتامین به تولید کلاژن کمک می کند، ماده ای که نقش مهمی در استحکام بافتی که روی زخم تشکیل می شود دارد.

۵- کمبود آهن

بدن ما دو نوع آهن را جذب می کند: هِم و نانهِم. آهن هِم معمولا منابع حیوانی دارد و به راحتی جذب می شود، اما آهن نانهِم منابع گیاهی دارد (مثل اسفناج، کلم کیل، کلم بروکلی و غیره) و به سختی جذب می شود. ویتامین سی به بدن کمک می کند آهن نانهِم را بهتر جذب کند. این ویتامین شاخص مهمی برای وضعیت آهن بدن است و به همین دلیل است که اغلب کمبود آهن با کمبود ویتامین سی همراه است.

۶- پوست خشک، قرمز یا چروک خورده

ماده ی کلاژن باعث انعطاف پذیری و چروک نخوردن پوست می شود. بنابراین مصرف ویتامین سی به نرمی و انعطاف پذیری پوست کمک می کند. به علاوه، این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان، آسیب پوستی ناشی از پرتوهای فرابنفش و در نتبجه خطر آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

۷- کبودی مکرر پوست

پوست زمانی کبود می شود که عروق خونی کوچک زیر سطح پوست دچار پارگی می شوند. اگر پوست تان به سادگی کبود می شود، این مسأله می تواند نشانه ی ضعف دیواره ی عروق خونی باشد. بخش عمده ی دیواره ی این عروق از ماده ی کلاژن ساخته می شود.

۸- عفونت های مکرر

ویتامین سی به تولید گلبول های سفید خون کمک می کند. این گلبول ها بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند و به باکتری ها و ویروس ها حمله می برند. به علاوه این ویتامین، به عنوان یک آنتی اکسیدان به حفظ سلامتی سلول های ایمنی کمک می کند و به این ترتیب این سلول ها بهتر می توانند با عفونت ها مقابله کنند. ابتلای مکرر به عفونت های زخمی یا عفونت های شایعی مثل آنفولانزا، عفونت ادراری یا گلودرد اترپتوکوکی نشان دهنده ی ضعف سیستم ایمنی بدن است.

۹- احساس خستگی و نوسانات خلقی

احساس خستگی نشانه ی بسیاری از بیماری ها و انواع کمبود مواد مغذی است، اما وقتی این مسأله با نشانه های دیگری همراه باشد احتمالا دچار کمبود ویتامین سی هستید. این ویتامین نقش مهمی در تولید انرژی بدن و ثبات خلقی دارد. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین سی روحیه را بالا می برد، خستگی را کم می کند، انرژی را زیاد می کند و احساس افسردگی را کاهش می دهد.

۱۰- افزایش وزن

وقتی خستگی ناشی از کمبود ویتامین ادامه پیدا می کند، این مسأله نشان دهنده ی آن است که روند تولید انرژی در بدن شما کاهش یافته و فرآیند سوخت و ساز مختل شده است. کاهش سرعت سوخت وساز بدن باعث افزایش وزن می شود. به علاوه ، تحقیقات نشان داده است که کمبود ویتامین سی در جریان خون با افزایش چربی بدن و چاقی مرتبط است، در حالی که مصرف این ویتامین فرآیند چربی سوزی را افزایش می دهد و کاهش یا ثابت نگهداشتن وزن را آسان تر می کند.

۱۱- متورم و دردناک شدن مفصل ها

از آنجایی که بخش عمده ی غضروف مفصل ها از ماده ی کلاژن ساخته شده، کمبود ویتامین منجر به کاهش این لایه ی میانی استخوان ها و دردناک شدن مفصل ها می شود. این مسأله باعث التهاب و متورم شدن مفصل ها شده و به دلیل کمبود ویتامین، بدن شما توانایی کمتری در واکنش به این التهاب دارد.

منبع:روز یاتو
نظرات بینندگان