کد خبر: ۱۲۳۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۱۲ تير ۱۳۹۷
اظهارات رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز درخصوص انرژی برق:

اوج مصرف برق از ساعت 11 الی 18 است/ تغییر ساعت کاری ادارات جهت کاهش مصرف برق

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز گفت: در سال های اخیر پیک بار مصرف از شب به روز تغییر یافته و ساعات اوج مصرف از 11 تا 18 است.
به گزارش شیرازه، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی این پارلمان شهری که در شامگاه دوشنبه ( 10 تیر ) برگزار شد، به موضوع برق و صرفه جویی در مصرف انرژی برق پرداخت.

نواب قائدی گفت: سال هاست که موضوع بهینه سازی مصرف انرژی نُقل محافل و نشست های علمی، پژوهشی، سمینارها، کنگره ها و جلسات مختلف اداری است اما چیزی که در واقعیت شاهد آن بوده ایم افزایش مصرف بی رویه انرژی، پایین رفتن سطح آب های زیرزمینی و خلق رکورد جهانی در مصارف انرژی بوده است.

وی محدودیت منابع انرژی به دلیل تجدیدناپذیر بودن آن، استفاده بی رویه از انرژی های فسیلی و افزایش آلودگی زیست محیطی، رشد جمعیت و نیاز به تقاضای بیشتر انرژی، رشد بالای مصرف انرژی به دلیل الگوی ناصحیح مصرف انرژی، عدم وجود سیستم بازیافت انرژی، وجود صنایع و كارخانجات فرسوده، متكی بودن اقتصاد ملی به درآمدهای نفتی و افزایش گازهای گلخانه ای و باران های اسیدی را از مهمترین دلایل ضرورت صرفه جویی در مصرف انرژی و مدیریت مصرف عنوان کرد.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی با اظهار اینکه مديريت مصرف به معناي مصرف نكردن نيست، بلکه به معنای درست مصرف کردن و استفاده منطقی از انرژی است، بیان کرد: استفاده بهینه از انرژی، نه تنها متضمن استمرار حیات و توسعه پایدار جامعه است بلكه منجر به بقاء انرژی خواهد بود.

قائدی با تاکید برضرورت تدوین و اجرای الگوی مصرف بهینه انرژی در همه بخش ها و ترویج فرهنگ استفاده درست از انرژی، افزود: لازم است در راستای بهینه سازی مصرف انرژی علاوه بر آموزش و ارتقای فرهنگ مصرف شهروندان اقدامات فنی و مهندسی از جمله مميزي انرژي، مديريت بار در صنايع، مديريت مصرف انرژي، بهبود سیستم حمل و نقل و ارتقای کیفی وسايل نقليه، گسترش تکنولوژی و روش هاي نوین در صنعت ساختمان، توسعه صنايع بازيافت و اجرای استاندارد برچسب انرژي صورت گیرد.

رئیس کمیسیون، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز با اعلام اینکه حدود 40 درصد از مصرف انرژی مربوط به ساختمان ها (شامل مصارف خانگی، عمومی و تجاری) است، بیان کرد: بیشترین درصد مصرف انرژی در ساختمان ها را برق شامل می شود، لذا توجه ویژه به حوزه صنعت ساختمان، استفاده از تکنولوژی های نوین در ساختمان ها جهت کاهش مصرف انرژی، هوشمندسازی ساختمان ها و نیز اصلاح فرهنگ الگوی مصرف می تواند از مهمترین راهکارها در این زمینه باشد.

وی افزود: شهرداری باید به عنوان متولی ساخت و ساز شهری نقش مؤثری در مراحل صدور پروانه ساختمانی و اجرا، ساز و کار لازم جهت رعایت اصول فنی و بهداشتی و مخصوصا مبحث 19 مقررات ملی ساختمان را در کلیه ساختمان ها پیش بینی کند.

قائدی اظهار داشت: با توجه به اینکه حدود 80 درصد مشترکین برق را مشترکین خانگی تشکیل می دهند و از طرف دیگر در استان فارس بیش از 30 درصد مصرف مربوط به مشترکین خانگی است، نهادینه شدن مدیریت مصرف در این بخش جامعه کمک شایانی به اقتصاد ملی، صنعت برق و اقتصاد خانواده دارد.

عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه با توجه به خشکسالی های اخیر، انرژی تولیدی واحدهای برق_آبی در سال 97 نسبت به سال 96 حدود 60 درصد کاهش یافته است، اعلام کرد: رشد مصرف انرژی برق کشور در سال 96 به حدود 7 درصد رسیده است که در یک دهه گذشته بی سابقه بوده است و آمارهای سال 97 نیز نشان از افزایش روزافزون رشد مصرف انرژی نسبت به مدت مشابه سال 96 می باشد.

وی افزود: در سال های اخیر پیک بار مصرف از شب به روز تغییر یافته و ساعات اوج مصرف از 11 تا 18 است.

رئیس کمیسیون، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز با اظهار اینکه با اصلاح الگوی مصرف می توانیم شاهد گذر از پیک بار و کاهش خاموشی باشیم، گفت: تهیه بسته های تشویقی از قبیل تراکم تشویقی و کاهش عوارض برای افرادی که اقدام به تامین برق با استفاده از نصب سلول های خورشیدی در پشت بام خود می کنند از پیشنهاداتی است که در این راستا می توان به شهروندان ارائه داد.

تغییر ساعت کاری ادارات، همکاری کشاورزان با شرکت برق جهت اجرای طرح فهام و در دستور کار قرار گرفتن طرح جامع نورپردازی و روشنایی اماکن شهری با محوریت مصرف بهینه برق توسط شورا و شهرداری شیراز از دیگر پیشنهادات این عضو شورای شهر بود که برای کاهش مصرف برق عنوان کرد.

نظرات بینندگان