کد خبر: ۱۲۳۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۳ تير ۱۳۹۷
تکذیب اظهارات عضو شورای شهر شیراز:

سد تنگ سرخ همچنان ارزیابی زیست محیطی ندارد

معاون سازمان محیط زیست در گفتگو با شیرازه اظهار داشت: تا زمانی که نیاز زیستی تالاب بطور کامل مشخص و شیوه تامین حقابه و نیاز زیستی تالاب نیز بطور کامل توسط وزارت نیرو ارائه نشود، سازمان محیط زیست با این طرح موافقت نخواهد کرد.
سد تنگ سرخ همچنان ارزیابی زیست محیطی ندارد
به گزارش شیرازه، هفته گذشته نوذر امامی عضو شورای شهر شیراز در جلسه علنی شورا اعلام کرد که بر اساس دستور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور مجوز اجرای سد تنگ سرخ صادر شده و بر اساس موافقت نامه سازمان آب منطقه‌ای استان فارس، استاندار و شهردار شیراز، فاز اجرایی سد آغاز شده است.

در همین راستا خبرنگار شیرازه، صحت و سقم خبر موافقت و صدور مجوز اجرای سد تنگ سرخ توسط رئیس سازمان محیط زیست کشور را از معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست جویا شد.

حمید ظهرابی با بیان اینکه پذیرفته شدن یا نشدن اجرای سد تنگ سرخ به مطالعات ارزیابی و اثرات زیست محیطی بستگی دارد، گفت: اگر بتوانند در ارزیابی اثرات زیست محیطی طوری طرح را ارائه بدهند که ماحصل نتیجه اش اطمینان به تخصیص کامل حقابه تالاب مهارلو باشد طبیعتا دلیلی برای مخالفت نخواهیم داشت.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون به نتیجه ای رسیده اید یا نه، پاسخ منفی داد و تاکید داشت: تا زمانی که نیاز زیستی تالاب بطور کامل مشخص و شیوه تامین حقابه و نیاز زیستی تالاب نیز بطور کامل توسط وزارت نیرو ارائه نشود، سازمان محیط زیست با این طرح موافقت نخواهد کرد.


سعید محمودی با بیان اینکه آنها روی کاغذ و در ارزیابی اولیه طرح سهمیه آب برای دریاچه مهارلو تعیین می کنند اما بعد از بهره برداری هیچ آبی وجود ندارد که به مهارلو بدهند، گفته بود: همین مقدار جزئی آب هم به مهارلو نخواهد رسید؛ در طرح و پیش بینی مردم را فریب می دهند.

این مسئول وعده هایی که درخصوص سدتنگ سرخ داده می شود را فریب صرف عنوان کرد که مسئولان و مجریان طرح ها هنگام اجرای طرح های سدسازی از جمله سد درودزن و سد تنگ سرخ همچون دیگر وعده ها برای تعیین حقابه تالاب ها از جمله تالاب بختگان و دریاچه مهارلو داده اند.

با توجه به سخنان مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس مشکل اساسی برای حقابه ها، نبود آب عنوان شده که اساسا مطالبه در این خصوص بی نتیجه خواهد بود.

محمودی همچنین با تاکید بر اینکه در حال حاضر سد تنگ سرخ ارزیابی زیست محیطی ندارد و رایزنی ها از سوی مجریان و مسئولان این سد برای اخذ ارزیابی در حال انجام است، گفته بود: حتی اگر کارگاه سد هم فعال باشد و ادامه ساخت سد پیگیری شود تخلف صورت گرفته است.

نظرات بینندگان