کد خبر: ۱۲۳۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۱۴ تير ۱۳۹۷
نائب رئیس صنف تولید کنندگان پوشاک فارس:

گرانی مواد اولیه در ایران باعث گرانی پوشاک داخلی است/ تعطیلی 50 درصد از تولیدی های استان/ آموزش و پرورش به دنبال درآمدزایی از لباس فرم مدارس

نائب رئیس صنف تولیدی پوشاک فارس در گفت و گو با شیرازه گفت: درحال حاضر صنف تولید پوشاک با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند که رکود، لابی گری ادارات و مشکل بیمه کارگران از مهمترین آنها به شمار می رود.
گرانی مواد اولیه در ایران باعث گرانی پوشاک داخلی است/ تعطیلی 50 درصد از تولیدی های استان/ آموزش و پرورش به دنبال درآمدزایی از لباس فرم مدارسبه گزارش شیرازه، محمد جعفر خادمی نائب رئیس صنف تولیدی پوشاک فارس در گفت و گو با خبرنگار شیرازه گفت: درحال حاضر صنف تولید پوشاک با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند که رکود، لابی گری ادارات و مشکل بیمه کارگران از مهمترین آنها به شمار می رود.

وی افزود: آموزش و پرورش که به عنوان کارفرمای تولیدکنندگان به حساب می آید، متأسفانه امروز در موضوع لباس فرم مدارس به دنبال مسائل انتفاعی خودشان هستند و برخی نواحی علناً به ما هم اعلام کرده اند که به دنبال درآمدزایی از جانب ما هستند.

خادمی در ادامه اظهار داشت: این لابی گری ها باعث شده تا تولید کنندگانی که واقعاً به کار نیاز دارند و برای امرار معاش خود و کارگرانشان به مشکل برخورده اند در حال حاضر بیکار باشند، و یک عده دیگر هم بدلیل سفارشات زیاد فرصت تولید نداشته باشند.

نائب رئیس صنف تولیدی پوشاک با اشاره به بازار نامناسب این قشر در استان فارس، اضافه کرد: تولیدی ها با رکود بی سابقه ای روبرو شده اند و اکثراً درحال تعدیل نیرو هستند. من خودم 27 کارگر داشتم که به دلیل همین مشکلات، الان فقط 4 نفر از آنها را توانسته ام نگه دارم و بقیه را ترخیص کرده ام.

وی افزود: درحال حاضر بازار عرضه برای محصولات ما نیست و متاسفانه پوشاک های چینی و قاچاق بازار را قبضه کرده اند و چرخ تولیدی ها با سفارشات ادارات، مدارس و مانند اینها می چرخد.

خادمی در پاسخ به سؤال خبرنگار شیرازه درباره علت گرانی پوشاک های ایرانی نسبت به مشابه خارجی آن، گفت: این موضوع درست است و علت آن گرانی مواد اولیه می باشد. فرض کنید یک پارچه ایرانی برای یک دست کت و شلوار کمتر از 150 هزار تومان نیست، که با دستمزد و لایه های داخلی اش نزدیک 600 هزار تومان برای مشتری تمام می شود. خُب الان یک دست کت و شلوار چینی در بازار نهایتاً 200 تومان است. قطعاً اولین چیزی که برای مشتری مهم است، قیمت کالاست.

نائب رئیس صنف تولیدی پوشاک درباره وضعیت فعلی تولید کنندگان در سطح استان تأکید کرد: متاسفانه بیش از 50 درصد تولیدی های استان تعطیل شده اند و مسئولان باید توجه ویژه ای به این صنف داشته باشند تا جلوی تعطیلی 100 درصدی تولیدی ها گرفته شود.

وی اظهار داشت: مسئولان باید به سراغ تولیدی ها بروند و ببینند مشکل کجاست؟ اگر مشکل مالی بود، اگر مشکل ابزار بود، اگر مشکل مواد اولیه بود، اگر مشکل کمبود پارچه مرغوب تولید داخل بود، اگر مشکل گمرک ارز برای ورود مواد اولیه مرغوب بود و یا هر مشکل دیگری وجود داشت آن را برطرف کنند تا چرخ این صنعت در استان بچرخد.

خادمی اضافه کرد: حدوداً 10 سال است که با مشکل مواجه شده ایم و سفارش جدّی در سطح استان نداریم. قبلاً از سراسر استان سفارشات متنوع داشتیم. الان نهایتاً با چند اداره و مدرسه اموراتمان را می گذارنیم و بازار استان را یا کالاهای چینی و تولیدات دیگر استان ها قبضه کرده است.

وی بیان داشت: یکی از علت های گرایش فروشندگان پوشاک استان فارس به تولیدی های تهران و دیگر استان ها، فرصتی است که جهت پرداخت هزینه هت در اختیار فروشندگان می گذارند، و متاسفانه تولیدی های فارس به دلیل عدم وجود سرمایه کافی، قدرت رقابت با آنها را ندارند.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۷
1
علت اصلی گرانی لباس ایرانی دستمزد است
در آمد نا خالص ملی مردم پاکستان چین بنگلادش هند باعث ارزانی مزد کار گر در این کشورهاست فلذا امکان رقابت کم است از طرفی آنها در دوخت دقت و ظرافت بیشتری دارند