کد خبر: ۱۲۳۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۱۷ تير ۱۳۹۷

غنیمت شمردن فرصت برای اثبات غنای فرهنگی فارس/ دفن اجساد در محور ساسانی ممنوع شد

در پی ثبت جهانی محور ساسانی در فارس، جهانی کردن زیرساخت‌ها و اثبات غنای فرهنگی این استان مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد.
به گزارش شیرازه، پیتر از کاخ ساسانی در فیروزآباد خوشش آمده است. به نظرش اینجا روزگاری محلی زیبا برای زندگی و حضور ساسانیان بوده است. در صحبت با او متوجه می‌شوم که توضیح اماکن تاریخی در تابلوهای راهنمای متعدد و به زبان‌های مختلف، مورد توجه بسیاری از جهانگردان علاقمند به فضاهای تاریخی است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس بار دیگر از ثبت جهانی منظر باستانی ساسانی در استان ابراز رضایت می‌کند و می‌گوید: در برگزاری ششمین جلسه کارگروه گردشگری فارس  به ‌ریاست معاون گردشگری و امور زائرین استانداری استان، بررسی راه‌های توسعه گردشگری در محور ساسانی فارس مورد تجزیه و تحلیل قرار داده شد.

غنیمت شمردن فرصت برای اثبات غنای فرهنگی فارس/ دفن اجساد در محور ساسانی ممنوع شد
مصیب امیری می‌افزاید: با ثبت جهانی آثار، باید تلاش بیشتری برای حفظ این جهانی شدن کرد زیرا باید زیرساخت‌های مطلوب برای حضور گردشگران بیش از پیش فراهم شود.

وی اضافه می‌کند: تاکنون 23 پرونده در حوزه میراث تاریخی در کل کشور به ثبت رسیده که 5 پرونده به فارس اختصاص دارد و افتخاری است که باید در جهت توسعه بهینه گردشگری از آن استفاده شود.

تدفین ممنوع
مدیرکل میراث فرهنگی فارس معتقد است: زمانی که یک یا چند اثر به ثبت جهانی برسد، حفاظت از آن نیز جهانی می‌شود و جهان با حساسیت ویژه به این آثار نگاه می‌کند به این ترتیب محور ساسانی ثبت شده ما نیز باید به گونه‌ای توسعه داده شود و زیرساخت گردشگری در آن فراهم باشد که کوچکترین ایرادی به آن گرفته نشود.

امیری با اشاره به مباحث و مواردی که در ثبت محور ساسانی دخیل بود، اعلام می‌کند: بحث حرائم از الزامات ثبت جهانی است و قبرستان آتشکده فیروزآباد یک مشکل اساسی بود که موفق شدیم با همکاری دهیاری و فرمانداری این قبرستان را سامان‌دهی کنیم و اضافات آن همچون نرده‌ها را برداریم.

وی تاکید می‌کند: اکنون که این محور به ثبت رسیده است نیز هیچ‌گونه تدفینی نباید در این قبرستان انجام شود و برای نظارت و حفاظت در این حوزه با فرمانداری هماهنگی لازم انجام شده است.

حساسیت یونسکو به مرمت
امیری با ذکر حساسیت‌های ویژه‌ سازمان یونسکو به مرمت آثار در فهرست ثبت جهانی اظهار می‌کند: برای ثبت جهانی روستای آتشکده یا کاخ اردشیر ارایه پرونده‌های مرمتی به این سازمان لازم بود که با ارایه پرونده مرمت‌های 10 سال اخیر در مورد این سایت تاریخی محقق شد.

وی ادامه می‌دهد: در مرمت‌های شهر گور نیز قسمتی از گنبد بنا در خطر رانش بود که استحکام بخشی شد و با مرمت اصولی، استحکام‌سازی بنا به انجام رسید.

تامین زیرساخت برای ثبت
مدیرکل میراث فرهنگی فارس با اشاره به ایجاد زیر ساخت‌های لازم در این مسیر عنوان می‌کند: سال گذشته در مورد سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه، ایجاد مسیرهای دسترسی، تابلوهای معرفی با نشان یونسکو به زبان انگلیسی و فارسی و غیره اقدامات مطلوبی انجام شد که قابلیت ثبت جهانی آثار را فراهم کرد.

غنیمت شمردن فرصت برای اثبات غنای فرهنگی فارس/ دفن اجساد در محور ساسانی ممنوع شد
وی می‌افزاید: در شهر تاریخی بیشاپور نیز ایجاد یک موزه شاخص، آزمایشگاه، کتابخانه و مرکز خدمات رفاهی ایجاد شده است و برای حفاظت بیشتر، این مجموعه 156 هکتاری به طور کامل محصور شد.

امیری تصریح می‌کند: برای افزایش انگیزه سفر لازم بوده واداره راه و شهرسازی، تابلوهای آثار تحت عنوان اثر جهانی سروستان ، بیشاپور و ... را در مسیر این محور ارزشمند نصب کند.

توسعه فارس با ابعاد جهانی

معاون گردشگری و امور زائرین استاندار فارس نیز ثبت جهانی یک اثر را آرزو و هدف بسیاری از کشورهای جهان عنوان می‌کند و می‌گوید: با این اتفاق خجسته برای فارس، توسعه شهرستان‌ها و استان باید متاثر از این جریان انجام شود.

فروزانی می‌افزاید: به این ترتیب، لاز م است تا برنامه‌ریزی فرمانداران برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و تاریخی بهتر و دقیق‌تر، با توجه به این ثبت جهانی و در ابعاد جهانی انجام ‌پذیرد.

وی تصریح می‌کند: اکنون این فرصت به دست آمده است تا ثابت کنیم غنای فرهنگی ما هنوز زنده است و نفس می‌کشد و برنامه‌هایی در رسانه‌ها تولید کنیم که این توانمندی را به تصویر می‌کشد.
منبع: فارس
نظرات بینندگان