کد خبر: ۱۲۳۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۱۷ تير ۱۳۹۷
رئیس کمیسیون حمل‌ و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز:

قول مساعد وزارت کشور برای پرداخت بدهی اتوبوس‌ های جدید

رئیس کمیسیون حمل‌ و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز از تلاش‌ها برای افزوده شدن 185 اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ و نقل عمومی و قول مساعد وزارت کشور برای پرداخت بدهی اتوبوس‌ های جدید خبر داد.
قول مساعد وزارت کشور برای پرداخت بدهی اتوبوس‌های جدید
به گزارش شیرازه، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز گفت: افزوده‌ شدن اتوبوس‌های جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی و درون‌شهری شیراز موردتوجه همه اعضای شورای شهر به‌ویژه کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز است.

نواب قائدی با تشریح آخرین وضعیت اتوبوس‌های خریداری‌ شده در دوران شورای چهارم و بدهی‌های شهرداری شیراز به کارخانه تولید کننده، گفت: با توجه به اینکه شرکت ایران‌خودرو نیز در این زمینه تأخیرهایی داشته، بابت این مورد جریمه چندانی متوجه شهرداری شیراز نمی‌شود. در زمینهٔ افزودن این اتوبوس‌ها به ناوگان حمل‌ونقل عمومی هم طی صحبت‌ها و نامه‌نگاری‌ها با شهردار شیراز، اسکندر پور از اهمیت این موضوع مطلع است و تأکید دارد که این اتوبوس‌ها باید هرچه سریع‌تر به ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری اضافه شوند.

قاندی خاطر نشان کرد: از همین رو شهردار ضمن پیگیری این موضوع، اخیراً نیز در وزارت کشور با معاون عمرانی وزارت کشور مذاکراتی داشته است و وزارت کشور نیز قول‌های مساعدی برای تأمین این نقدینگی داده تا بتوانیم هرچه زودتر بدهی خود را به شرکت ایران‌خودرو دیزل پرداخت کنیم و اتوبوس‌هایمان را تحویل بگیریم.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر افزود: ضرورت این موضوع را به‌شدت احساس می‌کنیم، اما وضعیت مالی شهرداری هم‌اکنون به شکلی است که همه موارد باید به شکل بهینه‌ای کنار هم قرار گیرد.

قائدی در مورد تأخیر در شماره‌گذاری اتوبوس‌های جدید نیز گفت: در مورد پلاک‌گذاری هم به دلیل اینکه ما در این موضوع تنها مشکل نقدینگی داریم، پیش‌بینی می‌کنیم اگر قولی که وزارت کشور به ما داده، عملی شود و بتوانند راهکاری برای پرداخت این مبلغ صورت دهند، کار پلاک‌گذاری اتوبوس‌ها به‌سرعت انجام می‌شود و هیچ مشکل قانونی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز ابراز کرد: اتوبوس‌هایی که باید به ناوگان اضافه کنیم 185 دستگاه است که فعلاً 30 دستگاه آن در شیراز و 155 دستگاه آن در محل کارخانه است.

به گفته وی برنامه‌ریزی برای تقسیم این اتوبوس‌ها در مناطق شهری در دو بخش نوسازی و توسعه انجام می‌شود، در بخش نوسازی این کار بر مبنای میزان عمر اتوبوس و اینکه در کدام خطوط کار می‌کنند، انجام می‌شود. در این بخش شمال و جنوب شهر تفاوتی ندارد و بر اساس عمری که برای فرسودگی ناوگان معین شده، آن اتوبوس تعویض و بخشی از اتوبوس‌های نو به توسعه ناوگان اختصاص داده می‌شود.

قائدی خاطرنشان کرد: طبق طرحی به نام ساماندهی خطوط اتوبوس‌رانی، به‌گونه‌ای که اتوبوس‌ها تغذیه‌کننده خطوط مترو باشند، ناوگان اتوبوس‌های ما منطبق با خطوط ریلی شهر شیراز خواهد شد که در این راستا بخشی از اتوبوس‌های جدید در جهت توسعه ناوگان مذکور مورداستفاده قرار می‌گیرد تا مردم بتوانند به‌صورت مکمل از خدمات مترو هم بهره گیرند. همچنین با ورود این اتوبوس‌ها خطوط جدیدی تعریف می‌شود تا شهروندان را از شهرک‌های اقماری به ایستگاه‌های مترو بیاورند که ساکنان این نقاط هم بتوانند از خطوط مترو استفاده کنند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره طرحی که قرار است بر اساس آن خطوط اتوبوس‌رانی شیراز عمود بر خطوط مترو به کار گرفته شوند، گفت: آن طرح فیدرها است که قرار شده به‌صورت جامع و کامل همه خطوط اتوبوس‌رانی درون‌شهری موردبازنگری قرار بگیرند، اگر آن طرح هم نهایی شود و به مرحله اجرا برسد، برخی از مشکلات حمل‌ونقل عمومی شهر برطرف می‌‌شود؛ البته هم‌اکنون هم یک سری خطوط جدید اتوبوس را از ایستگاه قطار شهری میدان احسان، بلوارهای حسینی‌الهاشمی، آفرینش، غدیر و میدان اول و دوم گلستان تا شهر گلستان شمالی و شهرک فجر سپاه راه‌اندازی کرده‌ایم که برای مردم این شهرک‌ها و قسمت شمال غرب شیراز بسیار مفید است، از سویی در حوزه فرودگاه شیراز از خود این مکان، خطی را به ایستگاه مترو اختصاص داده‌ایم و در راستای آن در حال کار هستیم. در نهایت باید گفت این طرح کامل و جامعی است که همه شهر را مورد پوشش خود قرار می‌دهد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر شیراز درباره آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی در حال اجرا نیز گفت: با وضعیت فعلی که از نظر نقدینگی در مضیقه هستیم، به‌جز بخش‌هایی از عملکردها در این رابطه به‌ویژه پروژه‌هایی که سازمان عمران برای ما انجام می‌دهد، ما رضایت داریم. مثلاً چند شب پیش ما و شهردار از بتن‌ریزی بخشی از سطح سه پروژه تقاطع مطهری ـ امیرکبیر بازدید کردیم و مشاهده کردیم که پیشرفت بسیار خوبی در این پروژه داشته‌ایم. این پروژه در مدت چهار، پنج ماه گذشته حدود 18 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امیدواریم بتوانیم آن در دهه فجر امسال افتتاح کنیم.

وی ادامه داد: درباره سایر پروژه‌ها به‌جز پروژه‌هایی که مشکلات تملکی دارند و به نحوی ازنظر نقدینگی و یا جلب رضایت مالکان بعضاً با کندی کار مواجه هستند، بخشی از پروژه‌های ما به‌خوبی در حال انجام است؛ مانند پروژه رودکی که اکنون در حال اجراست و پیشرفت خوبی دارد. همچنین پروژه تقاطع مهدیه_امیرکبیر که در شورای پنجم کلنگ زنی شده، اکنون به‌خوبی در حال انجام است. سایر پروژه‌های عمرانی مناطق نیز در حال انجام است، اما تنها موردی که مشکل داریم و از آن ناراضی هستیم، پروژه کوهسار مهدی به دلیل مشکلات تملکی متوقف شده است؛ با این حال امیدواریم که مشکلات تملکی آن پروژه نیز حل شود. در تقاطع جوادیه نیز یک فاز آن افتتاح شده و فازهای بعدی هم در حال انجام است و ما پیگیر هستیم تا پروژه را به اتمام برسانیم.

قائدی اضافه کرد: در پروژه جوادیه مشکل تملکی آنچنانی وجود ندارد، در پروژه کوهسار مهدی اما مشکلات تملکی وجود دارد؛ در پروژه کوهسار مهدی اهالی محله منصورآباد قبلاً هم زمین‌های خود را در اختیار شهرداری قرار داده‌اند و مسیر انجام شده، اما متأسفانه پس از گذشت مدت زمان طولانی پول این مردم پرداخت نشده و پروژه متوقف است.
نظرات بینندگان