کد خبر: ۱۲۳۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۱۸ تير ۱۳۹۷
نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس:

در زمان خشکسالی با بحران غفلت مواجه بودیم/ گره خوردن معیشت مردم با کشاورزی عامل بحرانی شدن وضعیت منابع آبی است

حمیدیان گفت: دخالت سیاست‌گذاران در حوزه آب، گره زدن معیشت مردم به کشاورزی و تکه‌تکه کردن زمین‌های کشاورزی باعث بحرانی‌تر شدن وضعیت منابع آب شده است.

در زمان خشکسالی با بحران غفلت مواجه بودیم/ گره خوردن معیشت مردم با کشاورزی عامل بحرانی شدن وضعیت منابع آبی استبه گزارش شیرازه، نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در جلسه کمیسیون کشاورزی این اتاق که با حضور اعضا و فعالان این بخش در استان برگزار شد، گفت: باید تفکیک اساسی بین کمبود آب به عنوان عارضه طبیعی و بحران خشکسالی به عنوان مصیبتی که ایجاد شده؛ قائل شویم و اگر این تفکیک ایجاد شود بسیاری از مسائل روشن می‌گردد.

محمدصادق حمیدیان بیان کرد: تغییر اقلیم در یک روند بلند مدت ایجاد می شود اما خشکسالی و اثراتش در کوتاه مدت بروز می‌یابد و می توان در مقابله با آن تمهیدات ملموسی انجام داد.

وی با بیان اینکه آنچه در حوزه تغییر اقلیم به وجود می‌آید نتیجه مسایل مختلفی است، افزود: تصمیم‌گیری‌های جزیره ‌ای در دستگاه‌ها، عدم وجود برنامه متقن و ارجح دادن مسائل شخصی بر منافع ملی در حوزه‌های مختلف دیده می‌شود.

حمیدیان اظهار داشت: متاسفانه بسیار شاهد هستیم که افراد ناآگاه مطالبی را در جامعه به ویژه فضای مجازی منتشر می‌کنند که مسیر را منحرف می‌کند اما چیزی که هیچ گاه نسبت به آن اعتراض نشده، سوءاستفاده و بد استفاده کردن از منابع آبی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی فارس در تشریح این موضوع ادامه داد: بد استفاده کردن از منابع شامل سوء استفاده از منابع آب، اضافه برداشت، آلوده کردن منابع آبی و عدم توجه به مسائل زندگی موجب شده که ما دچار بحران شویم و توسعه پایدار به تعویق بیفتد که متاسفانه با پا فشاری بر اتفاقات به سمت تعمیق بحران می‌رویم.

وی عنوان داشت: در زمان بحران خشکسالی ما به بحران بدتری به نام بحران غفلت مواجه بودیم همچنین دخالت سیاست گذاران در حوزه آب، گره زدن معیشت مردم به کشاورزی و تکه تکه کردن زمین های کشاورزی باعث بحرانیتر شدن وضعیت منابع آب و خاک کشور و استان شده است.

حمیدیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث حائز اهمیت کیفیت آب تصریح کرد: کیفیت آب یکی از موارد مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد و ما در کمیسیون کشاورزی نیز به این بحث خواهیم پرداخت.

وی افزود: در خصوص کیفیت آب ورودی دریاچه مهارلو سالهای متمادی جلسات و مسایلی مطرح شده است که در حوزه شورای شهر وشهرداری شیراز پرونده ها در این مورد به صورت منقطع و خاص بررسی می شود و توالی و سلسله وار بودن آن مورد توجه قرار نمی گیرد.

حمیدیان بیان کرد: می طلبد که شورای شهر و شهرداری شیراز بر اساس اطلاعات موجود در گذشته در زمینه کیفیت آب جمع بندی کند و ادامه مسیر را مبتنی بر آن اطلاعات انجام دهد.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان