کد خبر: ۱۲۳۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۱۸ تير ۱۳۹۷
در جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی فارس مطرح شد؛

پیش‌بینی بارندگی جنوب کشور تا 80سال آینده/ وجود 60میلیون مترمعکب آب زیرزمینی در شیراز/ تاکنون از پساب‌ها استفاده‌ای نشده است

جوان‌فکر، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: 60میلیون مترمعکب آب زیرزمینی در شیراز بدون استفاده است و برخلاف اعلام آمادگی سرمایه‌گذار خارجی هنوز نتوانسته‌ایم از لحاظ قانونی مالکیت آن را ثابت کنیم.

به گزارش شیرازه، مشاور استاندار در حوزه مدیریت بحران آب در جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی فارس که با حضور اعضا و فعالان این بخش برگزار شد به تشریح مفاهیمی چون خشکسالی و ترسالی، تغییر اقلیم، برداشت از آب‌های زیرزمینی و ریزش ابرها در کشورهای همسایه پرداخت و گفت: برای مقابله با خشکسالی نخستین عامل فرهنگسازی بین مردم و برخی از مسئولان است چراکه بسیاری از این مفاهیم از سالیان گذشته وجود داشته و ادامه دارد.

دکتر عزت الله رئیسی اردکانی با بیان اینکه بررسی آمار 100 ساله شیراز نشان می‌دهد که هر 11 تا 12 سال خشک سالی کاملا طبیعی و تکرار پذیر است، افزود: از سال 1386 تا 1395 در شیراز خشک سالی داشتیم که متوسط بارندگی 250 میلی متر بوده و این نشان از این موضوع دارد که این پدیده در گذشته تکرار شده و یک سیکل معمولی است.

رئیسی با اشاره به مفهوم تغییر اقلیم افزود: تغییر اقلیم یعنی تغییر آب و هوا برای یک دوره طولانی یعنی بیش از 20 و 30 سال بنابراین یک دوره 12 تا 13 ساله را یک پدیده طبیعی می‌دانند.

وی بیان کرد: تغییر اقلیم ناشی از کربن دی اکسید است که به علت استفاده زیاد از سوخت فسیلی از روال عادی خارج شده و شدت گرفته است که برای مقابله با آن ما باید بارندگی را برای آینده پیش بینی و درجه حرارت را بررسی کنیم که این دو پارامتر از طریق ژنرال سن پوزیشن مدل که وظیفه آن شبیه سازی کل توده های هوا در تمامی جوامع است انجام می شود.

رئیسی با بیان اینکه مرکز ibcc گزینه های مختلف را بعد از شبیه سازی ارائه می دهد، گفت: این مرکز مدل gcm برای 250 در 250 کیلومتر درجه حرارت و میزان بارندگی را تا سال 2100 پیش بینی کرده است اما چون برخی از گزینه های این مرکز برای وضعیت ایران کاربرد نداشت ما 14 ایستگاه در جنوب کشور مورد بررسی قرار دادیم و برای تمام ایستگاه ها تا سال 2095 بارندگی و درجه حرارت را محاسبه کردیم.

وی با اشاره به بررسی وضعیت دوره ترسالی و خشک سالی بیان کرد: این مسئله برای 90 سال آینده یک مقداری افزایش پیدا می کند.

رئیسی درباره راهکار مقابله با شرایط کنونی گفت: در برنامه ریزی منابع آب باید کاهش بارندگی را به صورت طولانی مدت برنامه ریزی کنیم، نه برای 2یا 3 سال آینده.

وی افزود: خشک سالی به دلیل تغییر اقلیم، تکرار دوره خشک سالی و برداشت بیش از اندازه از آب تجدید پذیر است و واقعیت اکنون جامعه برداشت اضافه از منابع آب می باشد.

دعوا بر سر مالکیت 60میلیون مترمعکب آب زیرزمینی در شیراز آن را بلااستفاده گذاشته

دکتر محمود جوان عضو هیات علمی دانشگاه شیراز نیز با اشاره به اینکه منابع زیادی در شیراز است که هیچ استفاده ای از آن نشده است، گفت: تاکنون از پسابی که بسیار با ارزش است نتوانستیم استفاده کنیم. مقدار زیادی آب زیر زمین در نقاط مختلف شهر وجود دارد که حدود 60 میلیون متر مکعب آب می شود اما از این آب، با وجود زمین های متعلق به شهرداری هیچ استفاده ای نمی شود.

وی با بیان اینکه این آب متعلق به شهر است و در مواردی چون فضای سبز باید استفاده شود، افزود: سرمایه‌گذار خارجی هم برای این آب علاقه خود را نشان دادند و برای مذاکره اینجا آمدند اما هنوز از نظر قانونی ما نتوانسته‌ایم ثابت کنیم که متعلق به چه کسی است.

جوان بیان کرد: سازمان آب و وزارت نیرو خود را مسئول می دانند و از طرف دیگر شهرداری و اداره آبفا هم نسبت به این آب ادعای مالکیت دارند.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان