کد خبر: ۱۲۳۵۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۲۰ تير ۱۳۹۷
بانوی شیرازی تیم ملی کاراته بانوان در گفتگو با شیرازه؛

میخواهم برای شیراز افتخار کسب کنم/ دختران ورزشکار ایرانی نشان دادند با حجاب هم می توان افتخار آفرید

شیما آل سعدی عضو تیم ملی کاراته جمهوری اسلامی ایران گفت: حضور قدرتمند در المپیک 2020 مهمترین اهداف من تا 4 سال آینده هستند. تمام تلاشم را میکنم تا بهترین افتخارات را برای شهر شیراز به ارمغان بیاورم.
به گزارش شیرازه میخواهم برای شیراز افتخار کسب کنم/ دختران ورزشکار ایرانی نشان دادند با حجاب هم می توان افتخار آفرید شیما آل سعدی بانوی شیرازی تیم ملی کاراته جمهوری اسلامی ایران  متولد 26 مرداد سال 1372 دارای مدرک مهندسی شیمی و یکی از پر افتخارترین بانوان استان فارسی حاضر در تیم ملی می باشد. وی اصالتا شیرازی است و در یکی خانواده ورزشی بدنیا آمده است. آل سعدی چندی پیش با شکست حریفان خود در مسابقات انتخابی تیم ملی، در ترکیب نفرات اعزامی به مسابقات کاراته قهرمانی آسیا در اردن قرار گرفته بود. به همین بهانه گفتگوی کوتاهی را با این بانوی پر افتخار انجام داده ایم.


خانم آل سعدی لطفا از افتخاراتتان بگویید.

کسب مدال برنز لیگ جهانی ترکیه – مدال برنز لیگ جهانی اندونزی – مدال برنز تورنمنت بین المللی امارات بهمراه تیم الاتحاد عراق بعنوان اولین زن لژیونر کاراته ایران – حضور در مسابقات جهانی کاراته اسپانیا – کسب 3 مدال طلای کشوری در مسابقات انتخابی تیم ملی – 2 مدال طلای المپیاد ایرانیان – 2 مدال طلای المپیاد ملی دانشجویی – 5 مدال طلای مسابقات بین المللی کاپ ایران زمین

از چه سنی و چگونه به ورزش کاراته مشغول شدید؟

از سن 9 سالگی در کلاس های تابستانه شرکت کردم. بعد از مدت کوتاهی به تشویق مربیان پایه و اعضای خانواده بخصوص خواهرانم، کاراته را بصورت حرفه ای ادامه دادم.

اولین مربی شما چه کسی بوده است؟

اولین مربی من سرکار خانم سروش نیا بودند و مربی قهرمانی ام هم سرکار خانم لیلا بهرامی هستند و هم اکنون در تیم ملی بزرگسالان جمهوری اسلامی ایران نیز ایشان بعنوان سرمربی مشغول به فعالیت می باشند.

مشوق اصلی شما چه کسی بوده است؟

با توجه به اینکه از کودکی ورزش کاراته را انجام می دادم، خواهرانم خیلی در این زمینه به من انگیزه می دادند و همیشه مشوقان اصلی ام در ورزش کاراته بودند.

در طول دوران تحصیل، ورزش حرفه ای و تمرینات فشرده به درستان لطمه ای نمی زد؟

خیر، با اینکه تمرینات خیلی سخت و فشرده ای در اردوهای مختلف ملی داشتیم، اما من با زمان بندی مناسب برای تمرینات و درس ها، همیشه نمرات خوبی می گرفتم بطوریکه در سال سوم دبیرستان با معدل 20 فارغ التحصیل شدم. اگر برنامه ریزی مناسبی در این زمینه صورت بگیرد میتوان در هر دو موفق بود.

از شما بعنوان یک بانوی ورزشکار حمایت می شود؟

بله، جا دارد از آقای کامیاب مدیرکل ورزش و جوانان فارس تشکر ویژه داشته باشم بخاطر حمایت هایی که از قهرمانان استان فارس انجام می دهند و اینکه موسسه حمایت از قهرمانان را تشکیل داده اند. همچنین با هماهنگی ایشان امکان استفاده از پایگاه قهرمانی استان فارس برای ما مهیا شده تا از این امکانات استفاده نماییم.

آیا فضا برای ورزش بانوان مهیاست؟

بله تا حدودی فضای خوبی برای بانوان در بعد ورزش قهرمانی فراهم شده است. از نظر استفاده و بهره مندی از امکانات ورزشی، بانوان ایرانی همانند اقایان از پایگاه های قهرمانی در سطح کشور، کمپ های مختلف تیم های ملی و دیگر امکانات و سالن های ورزشی هیات ها در سراسر کشور استفاده میکنند.

تنها مشکل ورزش بانوان عدم ورود اسپانسرها به حوزه ورزش قهرمانی هست که باعث میشود از نظر مالی بانوان ایرانی به اندازه کافی تامین نشوند.

برخی معتقد هستند که حجاب دختران ایرانی مانعی است برای پیشرفت در فعالیت های ورزشی؛ نظر شما در این باره چیست؟

خیر، بنظر من این مطلب درستی نیست. البته مشکلاتی در ورزش بانوان وجود دارد که مانع پیشرفت بانوان میشود ولی ربطی به حجاب ندارد و این مشکلات بیشتر به مسائل فنی، زیرساخت ورزشی و تا حدودی مالی برمیگردد تا مسئله حجاب.

خیلی از بانوان ایرانی با پوشش و حجاب به مدال ها و مقام های برتر بین المللی رسیده اند. نمونه بارز آن سرکار خانم ساره جوانمردی هستند که ایشان به عنوان الگوی یک ورزشکار محجبه، همیشه در بعد ورزش قهرمانی موفق بوده اند.

در ورزش کاراته تا چند سال پیش حق حجاب بانوان ایرانی به رسمیت شناخته نمیشد ولی بحمدالله با تلاش های فدراسیون، این مشکل نیز برطرف شد تا بانوان ایرانی بتوانند در مسابقات جهانی شرکت کنند. 

بانوان هم مانند آقایان به راحتی در مسابقات بین المللی شرکت میکنند و حجاب هیچ گونه مانعی برای کسب مقام نبوده است. شما تیم بانوان فوتسال را ببینید. با حجاب کامل قهرمان رقابت های آسیا شدند. نمونه های زیادی از موفقیت با حجاب وجود دارد. پس نمیتوان گفت حجاب مانع پیشرفت بانوان ایرانی میشود.

برنامه شما برای آینده ورزشی تان چیست؟

پیگیری تمرینات سخت و فشرده و حضور در اردوهای تیم ملی جهت بازی های آسیایی اندونزی و همچنین حضور قدرتمند در المپیک 2020 مهمترین اهداف من تا 4 سال آینده هستند. تمام تلاشم را میکنم تا بهترین افتخارات را برای شهر شیراز به ارمغان بیاورم.

بهترین و بدترین خاطره تان در سطح ورزش قهرمانی چیست؟

بدترین خاطره مربوط به سال گذشته است. در سال 96 بدلیل شکستگی دستم، تمامی اردوهای تیم ملی را از دست دادم و در کل سال 96 سال ورزشی خوبی برایم نبود.

بهترین خاطره مربوط به حضورم در اولین مسابقات لیگ جهانی در اسپانیاست. در این تورنمنت بعنوان تیم ملی امید شرکت کرده بودیم و بنده بعنوان اولین تجربه بین المللی و جهانی در مبارزه با رقبای بزرگسال توانستم مقام شایسته ای کسب کنم.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۷
0
احسنت بر تو دختر خوب