کد خبر: ۱۲۳۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۲۱ تير ۱۳۹۷

انتقاد استاندار فارس به تمرکز معلمان برتر و باتجربه در مناطق محدود/ نظام آموزش و پرورش را باید موزون کنیم

استاندار فارس گفت: نظام آموزش و پرورش را باید موزون کنیم نه اینکه به بهانه نداشتن جا و مکان مناسب در سایر نقاط شهر روز به روز از توازن دورتر شویم.
به گزارش شیرازه، استاندار فارس در نشست شورای آموزش و پرورش فارس بر ضرورت برقراری عدالت آموزشی در تمام نواحی شیراز و شهرستان‌های فارس تاکید کرد و گفت: معلمان برتر و باتجربه نباید در یک منطقه جمع شوند. باید در آموزش و پرورش نگاهی حاکم شود که توزیع عادلانه معناداری در گستره آموزش وپرورش شیراز و شهرستان‌ها دنبال کند.

اسماعیل تبادار تصریح کرد: زمانی که معلمان نخبه و باتجربه در مدارس بالای شهر وعمدتا از میدان امام حسین (ع) به بالا به کار گرفته می‌شوند، خُب طبیعی است که اولیای دانش آموزان با هر فلاکتی خودشان را به آب‌وآتش می‌زنند که فرزندانشان را در این مدارس ثبت‌نام کنند، بنابراین باید به دنبال ایجاد توازن بود و تمام نقاط شهر را یکسان دید. نظام آموزشی باید واحد و یکپارچه باشد.

وی ابراز داشت: در حال حاضر نظامی که شما دنبال می‌کنید بر این است که معلمان خوب در آن طرف شهر جمع می‌شوند خب تقاضا برای آن قسمت بالا می‌رود ما در شورای آموزش و پرورش باید نرم افزار آموزش و پرورش را حلاجی کنیم و مشکلات زیرساختی را حل کنیم. نظام آموزش و پرورش را باید موزون کنیم نه اینکه به بهانه نداشتن جا و مکان مناسب در سایر نقاط شهر روز به روز از توازن دورتر شویم.

تبادار با انتقاد از فضای محدود وغیراستاندارد برخی مدارس به خصوص مدارس غیر دولتی گفت: گاهی به اسم مدرسه خانه‌هایی مانند قفس انتخاب کرده و دانش‌آموز را در آن جای داده‌اند! من خودم مدتی ساکن فرهنگ شهر بودم در همان محله می‌دیدم گاهی خانه‌های کوچکی انتخاب کردند و اسم مدرسه روی آن گذاشتند، گویی یک قفس درست کرده و بچه‌ها را در آن قرار داده‌اند و بر سَر در این خانه‌ها نیز عکس‌های رنگارنگ دانش آموزان را زده‌اند که چندین رتبه برتر کنکور ازاینجا به دانشگاه راه یافته، معلوم نیست در چنین فضایی که حیاطش 50 یا 80 متر بیشتر نیست، چگونه این‌همه عملیات برجسته آموزشی انجام می‌شود!

نباید در مدرسه فضای بازی و تحرک از بچه‌ها گرفته شود

وی با بیان اینکه دغدغه ما ایجاد فضای آموزشی استاندارد برای دانش آموزان است، تصریح کرد: ما بنای مخالفت با مدارس غیر دولتی نداریم اتفاقا حمایت هم می‌کنیم. دقیقا نمی‌دانم چطور به متقاضیان مجوز راه اندازی مدرسه غیر دولتی می‌دهید و قضاوت هم نمی‌کنم اما انتظار بنده این است که برای کسانی که می‌خواهند فضای آموزشی تأسیس کنند، محدودیت زمانی اتخاذ شود تا در یک بازه زمانی دویا نهایتا سه ساله فضای آموزشی استاندارد را ساخته و شروع به فعالیت کنند، ضمن اینکه تمام استانداردهای فضای آموزشی نیز مطابق با ضوابط آموزش‌وپرورش در آن رعایت شود به‌طوری‌که فضای بازی و تحرک از بچه‌ها گرفته نشود.

استاندار فارس خطاب به سرپرست آموزش‌وپرورش فارس گفت: تمام درد بنده این است که شما کاری کنید که متقاضیان تأسیس مدارس، فضای استاندارد بسازند.

تبادار همچنین خواستار اعمال‌نظر کارشناسی دقیق در واگذاری املاک آموزش‌وپرورش شد و افزود: در واگذاری و فروش املاک آموزش‌وپرورش باید این مسئله مشخص شود که آیا این املاک موردنیاز این سازمان هست یا نه و پس‌ازآن اقدام به این کار کرد.باید دقیقا مشخص شود در آینده برای اسکان معلمان یا فعالیت آموزشی با کمبود مواجه نمی شوید؟

وی با انتقاد از عدم سنددار بودن بسیاری از املاک آموزش‌وپرورش استان فارس نیز گفت: بسیار بَد است که از حدود 7 هزار ملک آموزش‌وپرورش تنها حدود 2 هزار ملک آن سنددار است که باید هر چه سریع‌تر این موضوع در دستور کار قرارگرفته و تعیین تکلیف شود.

تبادار برای تعیین تکلیف و سنددار کردن املاک بدون سند آموزش‌وپرورش یک مدت 2 هفته‌ای تعیین کرد و افزود: پس از 2 هفته باید گزارش دهید که چه اقدامی در این خصوص انجام‌شده تا مشکلات احتمالی نیز در این راستا و در کمیسیون ماده 5 حل‌وفصل شود.

استاندار فارس تأکید کرد: بنده روی مسائل آموزش‌وپرورش حساسیت خاصی دارم و حتماً انتظار دارم مصوبات قبلی شورا نیز مورد حلاجی و بررسی قرار گیرد تا بدانیم چه اقداماتی در شورای آموزش‌وپرورش انجام شده است. کدام مصوبات اجرایی شده و کدام محقق نشده؟ و چرا برخی مصوبات هنوز برزمین مانده است.

تبادار تصریح کرد: سال تحصیلی جدید نزدیک است و ایام ثبت نام شروع شده است انتظار داشتم بیشتر درباره موارد مربوط به این فصل در شورای آموزش و پرورش عنوان شود اما مباحث دیگری مطرح شد. من اصرار دارذم حتما حداقل ماهی یکبار این شورا تشکیل شود و موضوعات اولویت دار و موثر مانند آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش در آن مطرح شده و برای تک تک این موضوعات بعد از چند جلسه به راهکار موثروقابل اجرا برسیم نه اینکه یک چیزی مصوب کنیم و همینطوری رها بشود یا دنبال موضوعاتی باشیم که گرد و خاک به پا کند.

هادی پژوهش معاون سیاسی استاندار هم در این جلسه به اهمیت تحرک و ورزش در سلامتی جسمی و روحی دانش آموزان تاکید کردو گفت مکانی که به درد مدرسه دولتی نمی‌خورد و قصد فروش یا اجاره دادن آن را دارید طبیعتا به درد مدرسه غیرانتفاعی هم نمی‌خورد. برای مدارس انتفاعی معمولا دنبال مکان‌های کوچک و کم هزینه در نقاط بالای شهر می‌گردند در صورتی که سلامتی دانش آموزان به خاطر عدم تحرک در این فضاها تهدید می‌شود.
وی تصریح کرد: ما هم از مشکلات مالی بر سر راه متقاضیان مدارس غیر انتفاعی بی خبر نیستیم اما نباید جزیره ای کار شود دو سه نفر متقاضی با هم می‌توانند یک مکان بزرگتر و مناسب‌تر تامین کنند.

کمبود 8 هزار نفری نیروی آموزشی در آموزش‌وپرورش

احمدی سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش استان فارس نیز در این نشست که بیشتر زمان آن صرف تعیین تکلیف املاک آموزش‌وپرورش و سنددار کردن، فروش یا اجاره و واگذاری آن به بخش غیردولتی شد، اظهار داشت: ما یک سری اموال غیرمنقول داریم که باید تبدیل به احسن شود چراکه فضای آموزشی کافی نداریم و برای ساخت و ساز نیاز به نقدینگی داریم. کار کارشناسی دقیق روی این املاک که اکثرا صلحی هستند انجام شده و نیازی به انها نیست اکثرا هم کاربری مسکونی دارند و مناسب فضای آموزشی خصوصا مدارس دولتی نیستند.

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش بیان کرد: امسال 8 هزار نفر کمبود نیرو در آموزش‌وپرورش داریم و2000نفر بازنشسته می‌شوند. یکی از سیاست‌های جدی ما برای رفع مشکل کمبود نیرو کم کردن نیروهای اداری است، ضمن اینکه مدرسه محوری را در اولویت قرار خواهیم داد.
این مقام مسؤول افزود: امسال به دلیل کمبود نیرو مجبور به افزایش نسبت دانش‌آموز به معلم و همچنین افزایش نسبت تعداد معلم به کادر اداری خواهیم بود.

کماندار رییس آموزش و پرورش ناحیه سه هم تاکید کرد: کسی که می‌خواهد سرمایه اش را در بحث آموزش به کار بگیرد که سود و جذابتی ندارد باید بیشتر مراعات حالش را کرد چون دارد ایثار می کند و به کمک دولت می‌آید. متقاضیان مدارس غیردولتی اکثرا به تامین مکان در مناطق 1و 2تمایل دارند مردم هم در هرجا که ساکن باشند بیشتر دوست دارند بچه هایشان در بالاشهر درس بخوانند. اگر تاکید داریم مدارس غیردولتی در فرهنگ شهر و قصردشت به علت نداشتن پارکینگ و فضای متناسب با تعداد دانش آموزان و غیره بسته شود یا به نقاط دیگر منتقل شود، باید مکان پیشنهادی و پشتیبانی هم داشته باشیم.
نظرات بینندگان