کد خبر: ۱۲۳۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۴ - ۲۲ تير ۱۳۹۷

خسارت‌های جبران‌ناپذیر قطع برق برای مردم جنوب در دمای 50 درجه

با شروع فصل تابستان و با اوج گرفتن گرما در برخی نقاط کشور به‌خصوص مناطق گرم و خشک جنوب (شهرستان‌های لامرد و مُهر) مصرف برق نیز بالا رفته تا آنجا که در ساعات پیک مصرف شاهد قطعی برق هستیم که خود مشکلاتی بسیاری برای شهروندان به دنبال داشته است.

به گزارش شیرازه، با شروع فصل تابستان و با اوج گرفتن گرما در برخی نقاط کشور به‌خصوص مناطق گرم و خشک جنوب (شهرستان‌های لامرد و مُهر) مصرف برق نیز بالا رفته تا آنجا که در ساعات پیک مصرف شاهد قطعی برق هستیم که خود مشکلاتی بسیاری برای شهروندان به دنبال داشته است.

تحمل گرمای طاقت‌فرسای تابستان در جنوب کشور ازیک‌طرف و مصرف بی‌رویه آب و برق از سوی هم‌وطنان از طرفی تبعاتی را به دنبال دارد که در همه‌جا موردبحث قرارگرفته است و مصرف بیش‌ازحد آب و برق و عدم رعایت الگوی مصرف در بین همشهریان خسارات جبران‌ناپذیری بر دستگاه‌های خدمات رسان متحمل شده‌اند که این روزها در بیشتر مناطق شاهد قطع برق در بیشتر ساعات روز هستیم.


شاید این روش برای جبران مافات به نظر مناسب باشد اما قطع برق خسارت‌هایی به دنبال داشته است که گاها می‌بینیم برخی از همشهریان نسبت به قطعی برق اعتراض کرده و از مسئولان درخواست ارائه راهکار مناسب دارند.


قطعی برق در مواردی چون پخت نان در نانوایی‌ها یا پخت شیرینی در قنادی‌ها موجب فاسدشدن خمیرمایه نان و شیرینی براثر گرمای شدید فاسد شده و به این شکل مردم متضرر می‌شوند.


به نظر می‌آید مسئولان باید تدابیر لازم در راستای اعمال مصرف آب و برق شهروندان و آموزش‌های لازم جهت رعایت الگوی مصرف در ساعات اوج و برنامه‌ریزی جهت اعلام قبلی دستگاه‌ها مبنی بر قطع آب و برق به‌موقع از متضرر شدن همه‌جوره مردم و جلوگیری از خطرات ناشی را اتخاذ کنند.


این در حالی است که وزیر نیرو گفته است: امسال سالی گرم و کم‌آبی را شاهد هستیم و تغییرات آب و هوایی از دلایل جدی این موضوع است و ما می‌توانیم با اصلاح الگوی مصرف سبب کاهش مشکلاتی ازجمله خاموشی و کم‌آبی شویم که متأسفانه شیوه مصرف با توجه به وضعیت آب و هوایی در سطح کشور مناسب نیست.


وزیر نیرو افزوده است: ظرفیت تولید برق در سطح کشور و در بهترین حالت 52 هزار مگاوات است که در روزهای اخیر و با گرم‌تر شدن هوا این مصرف بین 56 هزارتا 58 هزار مگاوات افزایش پیداکرده است و هرروز در حدود 4 تا 6 هزار مگاوات کمبود برق در سطح کشور داریم که مدیریت این موضوع کار بسیار سختی نبوده و مردم می‌توانند با کاهش مصرف از به وجود آمدن مشکلاتی ازجمله کم‌آبی و خاموشی جلوگیری کنند.


با توجه به اظهارات وزیر نیرو در رابطه با مصرف برق و خاموشی‌های اجباری در سطح کشور می‌طلبد مردم نیز با رعایت الگوی مصرف هم در جهت مصرف بهینه ذخایر گام بردارند هم از خاموشی‌های مکرر براثر مصرف بی‌رویه جلوگیری کنند.


اما بااینکه مسئولین در شهرهای جنوبی کشور که دمای هوای 50 درجه را تحمل می‌کنند و در ساعات 10 تا 17 برق نداشته باشند و برق شهروندان را قطع کنند یک سیاست غلط و اشتباه است که می‌طلبد مسئولین راهکارهای متناسب‌تری را پیشه کنند و این در حال است که مشاهده‌شده است به دلیل افت ولتاژ و قطعی برق، بسیاری از وسایل برقی شهروندان مانند کولر و یخچال و... سوخته است وکسی پاسخگوی آن‌ها نیست و امروز باوجود تورم و رشد دلار و قیمت سر سماور کالاهای برقی و... تهیه یک دستگاه سردکننده برای خانواده‌های کم‌بضاعت بسیار سخت و دشوار است آن‌هم در دورانی که بسیاری از قشر ضعیف حتی برای مایحتاج ضروری خود و نان شب خود مانده‌اند.


هرچند که سید محسن علوی، نماینده مردم لامرد و مُهر در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی سه‌شنبه (۱۲ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر کتبی خود به وزیر نیرو در خصوص قطع پی‌درپی برق و افزایش بی‌رویه قبض برق در شهرستان‌های لامرد و مُهر را تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس کرد و در صحن علنی قرائت شد اما گویا نه وزیر نیرو و نه هیچ مسئولی دیگر صحبت‌های علوی نماینده مردم شهرستان لامرد و مُهر را نمی‌شنود.


لازم به ذکر است که حسین شبانی نژاد فرماندار لامرد هم با توجه به افزایش گرما در این مناطق در نامه‌ای از مدیرعامل توزیع برق فارس خواسته بود که برنامه قطعی برق شهرستان لامرد را حذف کند که صحبت‌های این فرماندار هم بر روی زمین‌مانده و کسی حاضر به شنیدن صدای مسئولین این دو شهرستان نیست.


در پایان باید گفت که انتظار می‌رفت سید محمد موسوی فرماندار شهرستان مُهر نیز در این خصوص اقدامی انجام می‌داد و این تذکرات و مکاتبات فقط جهت رفع تکلیف نباشد.


*مسلم باقر زاده


برچسب ها: خسارت ، برق ، جنوب
نظرات بینندگان