کد خبر: ۱۲۳۵۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۷ - ۲۲ تير ۱۳۹۷
سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در فارس:

آحاد ملت در مراقبت از انقلاب اسلامی مسئولند

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در استان فارس گفت: آحاد مردم ایران با وجود شورای نگهبان در حفظ و حراست و نگهبانی از انقلاب اسلامی ایران مسئولیت دارند.
به گزارش شیرازه، حسن جوکار  سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در استان فارس پیش از خطبه های نماز جمعه شیراز در جمع پرشور نمازگزاران به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان در26 تیرماه سال ۱۳۵۹ اظهار کرد: توجه به کلمه شورای نگهبان این نکته عقلی را به ذهن متبادر می کند که هر داشته و سرمایه ای اعم از مادی، معنوی، فردی و اجتماعی در جامعه انسانی به حراست، نگهبانی و پاسبانی نیاز دارد.

وی با تصریح اینکه این نکته، عقلی، فرادینی و فرامذهبی و در کل جامعه انسانی از دیروز تاکنون وجود دارد، خاطرنشان کرد: هرکس سرمایه ای دارد باید برای محافظت و مراقبت از آن تلاش کند.

جوکار به چند نمونه از موارد تاریخی مراقبت یا عدم مراقبت از سرمایه های انسان ها برگرفته از آیات قرآن اشاره کرد و افزود: در قرآن کریم ۷۰۰ آیه در مورد قوم بنی اسرائیل بیان شده است؛ زمانی که قوم بنی اسرائیل مورد ظلم قرار گرفتند توسط حضرت موسی نجات یافتند و به مقام متعالی و قابل‌قبولی رسیدند.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان فارس با بیان اینکه قوم بنی اسرائیل صاحب داشته ها و سرمایه های بسیاری شدند و در این زمان تمام این سرمایه ها را به واسطه امدادهای الهی به دست آوردند، عنوان کرد: این قوم به موسی گفتند ما به تو ایمان نمی آوریم مگر اینکه خدا را با چشم ببینیم، هر چند آنها همه آثار و برکات خدا را دیده بودند.

وی با اشاره به اینکه قوم بنی اسرائیل از لحاظ اقتصادی در وضعیت بسیار خوبی قرار گرفتند و خدا نعمت های فراوانی را برای آنها فرستاد، بیان کرد: معارضین و معاندین موسی در برابر این قوم قرار گرفتند و آنها را تحریک کردند به طوری که قوم بنی اسرائیل از وضعیتی که داشتند ابراز خستگی کردند و از او خواستند تا مرزها را باز کند و انواع نعمت ها وارد شود.

جوکار با بیان اینکه خداوند گفت آزادی شما داشته بزرگی است و هر وقت که بخواهید می توانید از سرزمین خود هجرت کنید، عنوان کرد: آنها بر خواسته خود اصرار ورزیدند و موسی مرزها را گشود و بنی اسرائیل سکونت و خواری را بر آزادی ترجیح دادند و نتوانستند از داشته هایشان مراقبت کنند.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی  بر انتخابات شورای نگهبان در استان فارس اظهار کرد: نمونه قرآنی دیگر در این رابطه حضرت یوسف علیه السلام است که یک آینده درخشان در مقابل ایشان ترسیم شده بود و معارضین او که برادرانش بودند با توطئه او را در چاه انداختند اما حضرت یوسف (ع) با تدبیر و صبر این گردنه سخت زندگی را پشت سر گذاشت و پس از آن زیبایی مادی و ظاهری او مورد هجوم زلیخا قرار گرفت که باز هم با توکل بر خدا از آن مراقبت کرد و پیروز میدان شد.

جوکار همچنین به تلاش های ۲۳ ساله پیامبر گرامی اسلام در بسط و گسترش دین مبین اسلام و تحمل جنگ های بسیار زیاد اشاره کرد و گفت: تا زمانی که پیامبر حضور داشتند مسلمین از داشته ها و سرمایه های خود مراقبت کردند اما بلافاصله پس از پیامبر در سقیفه، معارضین قد علم کردند به نحوی که حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام را خانه نشین کردند.

وی با بیان اینکه در عصر امام صادق علیه السلام نیز تشکیلاتی عقیدتی، سیاسی و نظامی توسط آن حضرت آماده شد تا بتواند قدرت را از دست بنی امیه بگیرند و حکومت علوی تشکیل دهند، خاطرنشان کرد: بنی عباس به محض اطلاع یافتن از چنین تشکیلاتی تمام زحمات آن حضرت را به هدر دادند.

وی تاکید کرد: وقتی کلمه شورای نگهبان را می شنوید متوجه باشید مسئولین، نخبگان و اندیشمندان با این پیشینه که وقتی زحمات ۱۵ ساله ملت ایران با تقدیم ۶۰ هزار شهید و یکصد هزار جانباز از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ به ثمر نشست در سال ۱۳۵۸ در تدوین قانون اساسی شورایی به نام شورای نگهبان تعیین کردند.


سرپرست دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات  شورای نگهبان در استان فارس عنوان کرد: ۱۱ اصل قانون اساسی مربوط به شورای نگهبان است که ۹ اصل به طور مستقیم و ۲ است به صورت غیرمستقیم به وظایف و حدود اختیارات این شورا اشاره می کند.

جوکار با بیان اینکه سرمایه بزرگ "انقلاب اسلامی" که در سال ۵۷ به ثمر نشست و دست رد به سینه شرق و غرب زد و توانست استقلال سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیره را برای ملت ایران حاصل کند نیاز به مراقبت دارد، تصریح کرد: در قانون اساسی ۸۰ میلیون ایرانی نگهبانی از انقلاب را به شورای نگهبان تفویض کردند.

وی افزود: این شورا متشکل از شش نفر حقوقدان و شش نفر فقیه به صورت  غیر مستقیم توسط شما مردم انتخاب می شوند.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شورای نگهبان در استان فارس با طرح این پرسش که آیا با وجود شورای نگهبان از مردم سلب مسئولیت می‌شود؟ بیان کرد: آحاد جامعه موظفند از این دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی محافظت و مراقبت کنند.

جوکار با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن از مردم سلب مسئولیت نمی شود، عنوان کرد: هرچند تاکید بر آن است که امانت را باید به اهل آن سپرد اما با این وجود تک تک مردم نسبت به محافظت و مراقبت از نظام جمهوری اسلامی ایران وظیفه دارند و این نکته حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه این نظام در ۴۰ سالگی خود در سال بلوغ و پختگی است، افزود: شما مردم در این چهل سال به خوبی از انقلاب اسلامی به عنوان دستاوردی ارزنده و مهم مراقبت و محافظت کرده اید.

سرپرست  دفتر نظارت و بازرسی  بر انتخابات شورای نگهبان در استان فارس با بیان اینکه اگر تاریخ را نخوانیم و فراموش کنیم به قضاوت های عوامانه مبتلا خواهیم شد، خاطرنشان کرد: در صورتی که در برابر آن قضاوت عالمانه وجود دارد، همانند رفتاری که مقام معظم رهبری نسبت به انقلاب انجام می دهند و در تمام حوزه های فرهنگی، سیاسی و غیره وضعیت کشورمان را از دیروز تاکنون بررسی و مقایسه می‌کنند و این قضاوتی عالمانه است که ما هم باید عالمانه قضاوت کنیم.

جوکار تاکید کرد: در این قضاوت عالمانه متوجه خواهیم شد که در تیرماه ۱۳۶۰ چه اتفاقاتی افتاد و انقلاب اسلامی ایران از چه گردنه هایی عبور کرد به طوری که امروز کشتی استکبار را در غرب آسیا به گل نشانده ایم به نحوی که مجبور است تمام توانش را برای از بین بردن ما به کار گیرد.


وی با تاکید بر اینکه چنانچه دیروز مواظبت کردید باید در تمام حوزه‌ها این مواظبت و مراقبت ادامه یابد هرچند در برخی موارد دقت لازم صورت نگرفته است، اظهار کرد: در حوزه نظامی با توجه به اینکه در دوران دفاع مقدس به سیم خاردار محتاج بودیم و تمام دنیا مخالف ما بودند امروز به قدرت بازدارندگی رسیده ایم اما در حوزه اقتصاد آن مواظبت و پاسداری لازم را انجام نداده ایم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سال ۹۸ سال انتخابات مجلس شورای اسلامی است مسئولیت شما مردم بر مواظبت بیشتر است تا انسان هایی بر مسند قدرت قرار گیرند که حاکمیت دینی نظام جمهوری اسلامی ایران را پذیرفته باشند.

جوکار تصریح کرد: وقتی می‌بینید از نظام آموزش و پرورش که بایستی نیروی انسانی در تراز جمهوری اسلامی ایران تربیت کند سند ۲۰۳۰ بیرون می آید این یعنی که به خوبی مراقبت نکرده ایم تا حدی که در این زمینه مقام معظم رهبری شخصاً ورود می کنند.


وی با بیان اینکه شورای نگهبان در استان فارس ۱۳ هزار نفر نیروی مردمی دارد، گفت: مردم هستند که باید مراقبت کنند چه کسی به مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان رهبری ورود پیدا کند و مردم عزیز ما هرگونه اطلاعاتی که نسبت به افراد دارند و در احراز صلاحیت داوطلبین به خادمان آنها در شورای نگهبان کمک می کند اگر این اطلاعات را ارائه ندهند مسئولند.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شورای نگهبان در استان فارس بیان کرد: ما دست نیاز به سوی شما دراز می کنیم تا در این زمینه ما را یاری کنید.

جوکار عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران براساس سه رکن اساسی مردم متعهد و بصیر، مکتب اسلام و رهبری شکل گرفته است که اگر یکی از اینها دچار مشکل شود نظام فرو می‌ریزد.

وی تاکید کرد: دفاع ملی از ولی فقیه با کارآمد نشان دادن نظام باعث می شود مجموعه انقلاب به سرمنزل مقصود برسد و در این میان مردم نقش بسیار مهمی بر عهده دارند.
نظرات بینندگان