کد خبر: ۱۲۳۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۲۳ تير ۱۳۹۷

اولتیماتوم 10 روزه کی‌روش به پایان رسید

به روزهای پایانی شبه ضرب‌العجل سرمربی تیم ملی رسیده ایم و هنوز دو شرط مهم از شروط کارلوس کی روش عملی نشده است. شروطی که اتفاقا مربوط به مبلغ و مدت زمان قرارداد او نیست.
به گزارش شیرازه حدودا هفت روز پیش سرمربی تیم ملی بدون توافق با مسئولان فدراسیون فوتبال، ایران را به مقصد پرتغال ترک کرد. خروجی که با توجه به عدم تعیین تکلیف او و تیم ملی، نگران کننده به نظر می رسید. سرمربی تیم ملی در آخرین مصاحبه ای که پیش از ترک ایران داشت به نکاتی اشاره کرد که این روزها می توان آنها را مهمترین خواسته های کی روش برای تمدید قرارداد با ایران دانست.


مرد پرتغالی فوتبال ایران برای رسیدگی به خواسته های خود و در نهایت آغاز برنامه های تیم ملی مهلتی تا 10 روز تعیین کرد تا درباره خواسته های او تصمیم گیری شود که به معنای قطع یا ادامه همکاری خواهد بود تا در صورت دوباره نشستن او روی نیمکت تیم ملی، زمان آماده سازی این تیم برای حضور موفق در جام ملت ها بیش از این از دست نرود.


اما شروطی که کی روش برای ادامه همکاری با تیم ملی داشت چه بود و آیا در این باره اتفاق مثبتی افتاده است یا خیر؟ که در این باره می توان گفت خیر، از دو خواسته سرمربی تیم ملی که در زمان خروج از ایران مطرح شد هنوز هیچ یک از آنها پاسخ مثبتی در پی نداشته است و یا اگر هم داشته تاکنون رسانه ای نشده تا به قطعی شدن آنها خللی وارد نشود.


با توجه به حرف و حدیث هایی که درباره مدت زمان حضور کی روش در ایران مطرح شده است به نظر می رسد اینکه او تا چه زمانی روی نیمکت تیم ملی خواهد نشست مهمترین چالش او و فدراسیون فوتبال باشد اما مهم ترین چالش های کی روش و شروط عمل نشده او اصلا به این موضوع برنمی گردد.


در هر مذاکره ای، دو بند مدت زمان و مبلغ قرارداد را می توان مهم ترین نکات آن دانست و طبیعتا توافق با کی روش و ادامه همکاری او نیز از این قاعده مستثنی نیست اما پیش از خروج سرمربی تیم ملی از ایران هر آن چیزی که به مدت زمان حضور او و مبلغی که باید برای ادامه همکاری تعهد شود، برمی گشت حل شد و با توجه به اخبار رسیده؛ فدراسیون فوتبال و کی روش با توجه به قرار و مدارهایی که با یکدیگر گذاشتند و مذاکراتی که به انجام رساندند چالشی به نام مدت زمان و مبلغ در راه ادامه همکاری نخواهند داشت.


با این حساب دو شرط دیگر کی روش در راه ادامه همکاری او چالش برانگیز شده است. خواسته هایی که البته هیچگاه تلویحا به عنوان شرط و شروط عنوان نشد اما در آخرین مصاحبه او قبل از خروج از ایران در خلال صحبت هایش مطرح شد و کاملا هم مشخص بود که برای وی اهمیت زیادی دارند. اول، تامین منابع مالی برای برگزاری اردوهای تیم ملی و بازی های تدارکاتی و دوم، به جریان افتادن پرونده معافیت 7 بازیکن تیم ملی.


درباره موضوع معافیت 7 بازیکن ملی پوش، سرمربی تیم ملی پیش از خروج از ایران گفت: بعد از صعود به جام جهانی در خرداد 96 به من قول دادند که مشکل سربازی بازیکنانی که در تیم ملی سرباز هستند حل می شود ولی تا این لحظه هیچ کس نمی داند که این مشکل حل خواهد شد یا خیر. اگر فکر می کنید من آمادگی مربیگری تیمی را دارم که یک ماه قبل از جام ملت ها دوباره بخواهد آن اتفاقی که در جام ملت های قبلی بیفتد و چهار یا پنج بازیکن مجبور به رفتن به سربازی شوند، من مربی مناسبی نخواهم بود.


مهمترین اتفاقی که در این باره تاکنون افتاد درخواست وزیر ورزش از سازمان نظام وظیفه عمومی بود که طی آن سلطانی فر از مسئولان مربوطه خواسته بود تا با قرار معافیت 7 بازیکن تیم ملی موافقت شود اما امروز رئیس اداره نیروی انسانی نظام وظیفه عمومی پاسخی به خواسته وزیر داد که تا حدی آب پاکی را روی دست او ریخته باشد. سردار کمالی در این باره گفت تنها برای قهرمانی جهان می توان درخواست معافیت کرد و به این ترتیب خواسته وزیر برای این اتفاق کاملا غیرقانونی است.


با این حساب هنوز به این خواسته کی روش (که به آن کاملا رو و رسانه ای پرداخته شد) جواب مثبتی داده نشده است. البته با توجه به قرار و مدارهای نانوشته ای که در اصول مدیریتی بالا وجود دارد زمانی که شخص مهمی همچون وزیر ورزش دست به قلم می شود و خواسته خود را کاملا صریح و رک و البته رسانه ای بیان می کند مشخص است نسبت به انجام شدن آن اطمینانی دارد. به این ترتیب هرچند سردار کمالی امروز مسئولان ورزش را از انجام این خواسته وزیر (کی روش) ناامید کرد اما می توان با توجه به آنچه در بالا عنوان شد هنوز می توان امیدوار بود تا 7 بازیکن تیم ملی به کارت معافیت از خدمت سربازی دست پیدا کنند.

اما آخرین خواسته ای که هنوز درباره آن خبری در دست نیست تامین منابع مالی برای برگزاری بی دردسر اردوهای تدارکاتی و بازی های دوستانه مورد نظر سرمربی تیم ملی است. کی روش پیش از این نیز در این باره نیز گفت: احتیاج به حمایت مالی پیشاپیش داریم تا بتوانیم مذاکرات لازم برای اردوها و بازیهای دوستانه را انجام دهیم. خیلی ها ما را به تمسخر کشیدند، خیلی ها من را مورد تمسخر قرار دادند، خیلی ها آقای تاج را به سخره کشیدند، خیلی ها بازیکنان را مورد تمسخر قرار دادند و بسیاری ما را وقتی مقابل توگو و سیرالئون بازی کردیم، تحقیر کردند. درست است؟ الان زمانی است که شما اول حمایتهای مالی لازم را نشان دهید تا بتوانیم با تیم های بزرگ مذاکرات مان را انجام دهیم و خواهید دید با حمایتهای مالی لازم ما با تیم های به مراتب بهتری بازی خواهیم کرد.


با توجه به حساسیت سرمربی تیم ملی به انجام بازی های تدارکاتی و برپایی اردوها، این خواسته کی روش را می توان مهمترین شرط دانست. خواسته ای که احتمالا به مانند هشت سال اخیر همچنان مهم ترین چالش بین کی روش و مسئولان ورزش کشور باشد. البته درصد کمی نیز می توان امیدوار بود که مسئولان فدراسیون به صورت چراغ خاموش به دنبال حل این خواسته هستند هرچند هنوز در این باره چیزی مطرح نشده و اتفاقا سکوت یک پارچه ای در پی گرفته شده است.


هر آنچه که هست مسئولان فدراسیون فوتبال در روزهای پایانی شبه ضرب العجل سرمربی تیم ملی حضور دارند اما در این باره هنوز عنوان نکرده اند به چه جمع بندی رسیده اند. اینکه آیا به مانند سال های اخیر هر آنچه پیش آید خوش آید!؟ یا خیر، این بار بازی ها و اردوهای برنامه ریزی شده ای برای موفقیت در جام ملت ها پیش بینی شده است. در طرف دیگر با توجه به اخلاقی که از کی روش سراغ داریم او در روزهای پایانی مورد نظر خود آخرین حرف هایش را به زبان خواهد آورد و البته در این باره مردم را شاهد خواهد گرفت و به آنها خواهد گفت اگر پس از جام ملت ها خوشحال نشدند او مقصر نخواهد بود.


برچسب ها: شیرازه ، ورزشی ، اخبار
نظرات بینندگان