کد خبر: ۱۲۳۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۲۳ تير ۱۳۹۷

آغاز جمع‌آوری ريسه‌های روشنايی در شيراز/مقابله‌ی قانونی با مشتركان تجاری پرمصرف

مدير دفتر حقوقي توزيع نيروي برق شيراز، گفت: از هفته‌ي گذشته و با توجه به مجوز دادستاني محترم مركز استان فارس، مقابله‌ي قانوني با مشتركان تجاري پرمصرف و ايجاد كنندگان چترنوري و ريسه‌ي روشنايي در كلانشهر شيراز شروع شده است.
آغاز جمع‌آوري ريسه‌هاي روشنايي در شيراز/مقابله‌ي قانوني با مشتركان تجاري پرمصرفبه گزارش شیرازه، سيد امين وردي‌زادگان مدير دفتر حقوقي توزيع نيروي برق شيراز در جمع خبرنگاران گفت: براساس دستورات صادره از سوي معاونين دادستان مركز استان فارس، توزيع برق شيراز اجازه دارد با مشتركين پرمصرف‌ برخورد قانوني كند.

او با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري در خصوص اقتصاد مقاومتي، يكي از راهكارهاي مهم در راه رسيدن به اقتصادي مقاوم را مصرف بهينه‌ي انرژي دانست و گفت: علي‌رغم اقدامات اطلاع‌رساني و آگاهي بخشي انجام شده، متاسفانه بخشي از مشتركان تجاري، جزو پرمصرف‌ترين مشتركان دسته‌بندي مي‌شوند.

وي با بيان اينكه طبق تعاليم ديني و تصريح قانون اساسي جلوگيري از اتلاف و اسراف حقوق و اموال عمومي از وظايف همگاني بخصوص مجموعه هاي خدمات دولتي است، يكي از مصاديق اين موضوع را مصرف زياد و بي‌رويه برق دانست و گفت: مصرف بي‌رويه‌ي انرژي برق قطعا در بخش تجاري باعث افزايش هزينه‌هاي جاري اين اماكن شده و در نتيجه بر افزايش بي دليل قيمت‌ كالا تاثير خواهد داشت.

وردي‌زادگان با تصريح اينكه مردم خصوصا اقشار آسيب‌پذير، اصلي‌ترين گروهي هستند كه متحمل زيان‌هاي ناشي از مصرف زياد و بدون حساب و كتاب انرژي برق در بخش تجاري مي‌شوند، گفت: خوشبختانه و به واسطه‌ي تعامل مطلوب موجود بين شركت توزيع برق شيراز و مسئولان دستگاه قضايي و حساسيت موضوع، معاونان دادستان شيراز دستورات كاملي را در خصوص برخورد قانوني با مشتركان پرمصرف و خصوصاً اماكن تجاري و استفاده كنندگان از لامپ‌هاي پرمصرف صادر كرده‌اند.

او گفت: براساس اين دستورات كه به‌شكل جداگانه صادر و به امضاي معاون محترم دادستان در امور حقوق عامه و معاون محترم دادستان در پيشگيري از جرم رسيده است، توزيع برق شيراز مي‌تواند ضمن انجام اقدامات پيشگيرانه، نسبت به برخورد قانوني با مشتركان پرمصرف برق، اقدام كند.

مدير دفتر حقوقي توزيع برق شيراز گفت: آقاي جمشيد فرهادي، معاون دادستان در امور حقوق عامه، طي دستوري  كه ۲۴ ارديبهشت ماه صادر شده، تاكيد كرده است كه با توجه به اتلاف منابع انرژي، ضايع شدن حقوق عموم مردم در برخورداري مستمر از نعمت برق، تداوم پديده خشكسالي و اثرات آن بر ميزان توليد انرژي برق و تحميل هزينه‌هاي سربار به دولت، لزوم اقدام براي شناسايي و برخورد مشتركان پرمصرف و انجام اقدامات قانوني در خصوص آنان اجتناب ناپذيرمي باشد.

وردي‌زادگان با اشاره به مفاد دستور معاون دادستان شيراز در امور حقوق عامه، گفت: براساس اين حكم ماموران شركت توزيع نيروي برق شيراز مكلف شده‌اند كه بعد از شناسايي متخلفان، نسبت به ارائه اخطار مكتوب اقدام و مهلتي براي اصلاح مصرف تعيين شود و اگر مشترك به اخطار توجهي نكرد، در پايان مهلت تعيين شده، نسبت به قطع انشعاب اقدام كنند.

وي با اشاره به تاكيد معاونان دادستان مركز استان در خصوص اطلاع‌رساني از طريق رسانه‌هاي محلي و صدا و سيما، گفت: آقاي اصغر بلارك، معاون دادستان در پيشگيري از جرم نيز طي دستوري، با اشاره به تاثيرات پديده‌ي خشكسالي بر ميزان توليد و تامين برق و بحراني بودن وضعيت فارس در زمينه خشكسالي، ضرورت صرفه‌جويي در مصرف برق را مورد تاكيد قرار داده است.

وردي‌زادگان گفت: در دستور ياد شده، معاون دادستان در امور پيشگيري از جرم، ضمن تاكيد بر لزوم رعايت صرفه‌جويي در مصرف برق از سوي كسبه، ‌تجار، صنعتگران، اصناف و بازاريان، ماموران اداره برق را موظف كرده است كه بعد از شناسايي متخلفين، كتبا به آنان اخطار دهند و اگر فرد بعد از مهلت قانوني اقدامي براي اصلاح مصرف انجام نداد، راسا براي قطع انشعاب اقدام كنند.

مدير حقوقي توزيع برق شيراز تصريح كرد: اين شركت قبل از آغاز طرح و در نوبت‌هاي متعدد از طريق رسانه‌ي ملي، خبرگزاري‌ها و جرايد، اقدام به اطلاع‌رساني كرده است.

او گفت: در راستاي اجراي دستور دادستاني محترم مركز استان فارس، با تشكيل اكيپ‌هايي نسبت به شناسايي مشتركاني كه اقدام به ايجاد ريسه‌هاي روشنايي و چترهاي نور در مقابل مراكز تجاري كرده يا از وسايل نورپردازي پرمصرف استفاده كنند؛ ابتدا به اين مشتركان تذكر داده خواهد شد.

وردي‌زادگان خاطرنشان كرد: در مرحله‌ي بعد و پس از ۴۸ ساعت، در صورت بي اعتنايي مشترك و اجرايي نشدن اقدام براي بهينه‌سازي انرژي برق، با حضور عوامل نيروي انتظامي و همراهي اصحاب رسانه، اقدام به قطع برق مشترك خواهيم كرد.

بالغ بر ۳۳ درصد از كل برق مصرفي كلانشهر شيراز مربوط به بخش تجاري است

معاون فروش و خدمات مشتركين شركت توزيع برق شيراز نيز گفت:كه طي هفته‌ي گذشته اكيپ‌هاي اين شركت با شناسايي مشتركان پرمصرف در كل گستره شركت، برق بيش از ده  مشترك تجاري را بعد از طي روند قانوني اعلام شده قطع كرده و براي اين دسته از مشتركان برخورد متناسب با تخلف در نظر گرفته و اعمال كرده است.

 حسين صالحي افزود: بالغ بر ۳۳ درصد از كل برق مصرفي كلانشهر شيراز مربوط به بخش تجاري است و  اگر شاخص‌هاي مصرف بهينه‌ي انرژي از سوي مراكز و مشتركين تجاري با دقت مد نظر قرار گيرد بي ترديد امكان كاهش قابل توجه مصرف برق وجود دارد و در اين صورت مي‌توان تامين و توزيع برق مطمئن و پايدار را براي تمام مشتركان و در همه‌ي ساعات شبانه‌روز فراهم كرد.

صالحي گفت: برخي از ريسه‌هاي مورد استفاده توسط مشتركان تجاري، علي‌رغم اينكه لامپ‌هاي كم مصرف در آن استفاده شده، حداقل به ميزان برق مصرفي ۲۰ خانواده، انرژي برق مصرف مي‌كند.

معاون فروش و خدمات انرژي توزيع برق شيراز با بيان اينكه برخي از لامپ‌هاي كم‌مصرف و ال‌اي‌دي، استاندارد نيست، گفت: با تست‌هاي انجام شده توسط كارشناسان اين شركت، غيراستاندارد بودن بعضي از لامپ‌هاي مورد استفاده در ريسه‌هاي روشنايي و تابلوهاي ال‌اي‌دي نصب شده توسط مشتركان تجاري، مشخص شده است.

صالحي عزم شركت توزيع نيروي برق شيراز براي جلوگيري از ادامه‌ي استفاده‌ي بي‌رويه از انرژي‌ برق و تضييع حقوق ساير شهروندان، گفت: به واسطه‌ي مصرف بالاي انرژي برق در ساعت‌هاي پيك بار توسط بخشي كوچك از جامعه، بسياري از مردم طي هفته‌هاي گذشته مجبور به تحمل خاموشي‌هاي ناخواسته شده‌اند.

معاون فروش و خدمات مشتركين توزيع برق شيراز با اشاره به ابراز رضايت مردم از اين اقدام، گفت: اين شركت وظيفه‌ي خدمات رساني با كيفيت و مطلوب به تمام مشتركان و تامين برق پايدار و مطمئن را عهده‌دار است و در اين راستا از هيچ اقدامي دريغ نكرده و نخواهد كرد.

نظرات بینندگان