کد خبر: ۱۲۳۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۴ تير ۱۳۹۷

چشم انتظاری تاریخ در ممسنی؛ پروژه موزه‌ ۱۰ ساله شد

موزه ممسنی از سال ۸۷ - ۸۸ آغاز شده و پس از گذشت تقریبا ۱۰ سال هنوز تکمیل نشده است.
به گزارش شیرازه، با ثبت محور ساسانی استان فارس در فهرست جهانی توجه به آثار تاریخی و میراث فرهنگی در شهرستان‌های مختلف جلوه بیشتری پیدا کرده و این موضوع تلنگری برای فعالان میراث فرهنگی شده است. 

معطلی 10 ساله برای یک موزه 

شهرستان ممسنی نیز به عنوان یکی از مناطق تاریخی استان فارس از این قاعده مستثنی نبوده و فعالان میراث فرهنگی آن از عدم تکمیل موزه این شهرستان پس از 10 سال گلایه و انتقاد کردند. رئیس اداره میراث فرهنگی ممسنی در ابتدای تیرماه با اشاره به پیشرفت 70 درصدی این پروژه خواهان تکمیل آن شده بود. 

به گفته محمودی "حمایت‌های مالی از سوی سازمان و استان فارس در حال انجام گرفتن بود که اگر محقق می‌شد، ساختمان موزه این شهرستان باید تا اواخر سال 95 به اتمام می‌رسید" اما  عدم اتمام این پروژه سبب ایجاد سوالاتی در ذهن فعالان و دوستداران شده است. 

محمدرضا امین، مدیر فنی موزه‌های استان فارس  با اطمینان و صراحت اعلام می‌کند که ریالی از بودجه‌های این پروژه در جای دیگری هزینه نشده است و هر سالی که اعتباری به پروژه تعلق گرفته در راستای تکمیل پروژه مصرف شده است. 

افتتاح موزه در هفته دولت یا دهه فجر؟

وی پیشرفت پروژه را 53 درصد اعلام می‌کند چراکه محوطه‌سازی پروژه هنوز انجام نشده است. آنگونه که امین می‌گوید: علاوه بر محوطه‌سازی بخشی از گالری‌های پروژه باقی مانده و تلاش میراث فرهنگی بر این است که پروژه برای هفته دولت افتتاح شود. 

داوود ایوبی، فرماندار ممسنی اما معتقد است که این پروژه به هفته دولت نمی‌رسد و ممکن است دهه فجر افتتاح شود. وی پیشرفت پروژه را 82 درصد اعلام می‌کند و با توجه به جلسه‌ای که در هفته اخیر با مدیرکل میراث فرهنگی داشته است، می‌گوید: " بنا شد که بخشی از اعتبارات حدود 230 تا 250 میلیون تومان از شهرستان تامین شود و مابقی را سازمان میراث فرهنگی تقبل کند". 

امین موزه نورآباد ممسنی را جزء موزه‌های محلی تقسیم‌بندی می‌کند که صرفا محلی برای به نمایش گذاشتن آثار تاریخی نیست بلکه یک مجموعه برای عرضه صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی است و محلی نیز برای برپایی نمایشگاه‌های هنری دارد. 

ایوبی نیز با توجه به قدمت شهرستان ممسنی معتقد است که تکمیل موزه می‌تواند هم محلی برای نمایش جلوه‌های مردم‌شناسی مانند آداب و رسوم، لباس و وسایل زندگی باشد و هم آثار تاریخی ممسنی که در موزه‌های شیراز و بخشی در حیاط فرمانداری نگه‌داری می‌شود، به این شهرستان بازگردد. 

تکمیل پروژه موزه گام بزرگ ساماندهی میراث فرهنگی 

به گفته امین نیز با تکمیل موزه آثاری که از شهرستان ممسنی در موزه‌های شیراز است، به این شهر بازمی‌گردد تا بتواند به درستی نورآباد و ممسنی را معرفی کند. 

ایوبی همچنین می‌گوید: تکمیل موزه سبب می‌شود اداره میراث فرهنگی این شهرستان که اکنون در محل استیجاری مستقر است، دارای مکان ثابت شود و ساماندهی به امور میراث فرهنگی با همت بیشتری انجام شود. 

به گفته وی یکی دیگر از اموری که در ممسنی باید پیگیری شود، الحاق برخی از آثار تاریخی این شهرستان به محور ساسانی به عنوان یک اثر جهانی است چراکه این شهرستان آثاری از دوره ساسانی دارد و مصوبه جهانی نیز این اجازه را می‌دهد که آثاری که مجزا هستند به عنوان متعلقات به آثار اصلی الحاق شود. 

در هر صورت هم تکمیل موزه ممسنی که تقریبا 10 سال از شروع آن می‌گذرد و هم الحاق بخشی از آثار این شهرستان به محور ساسانی می‌تواند گردشگرانی را از تمامی نقاط دنیا به این شهر تاریخ بکشاند و زمینه‌ای برای رونق اقتصادی این شهرستان باشد.

منبع: تسنیم

برچسب ها: موزه ، ممسنی ، فارس
نظرات بینندگان