کد خبر: ۱۲۳۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۲۴ تير ۱۳۹۷
در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مطرح شد؛

90 درصد اعتبار اسناد خزانه فارس جذب شد/ ضرورت صرفه‌جویی در دستگاه‌های اجرایی/ مدیران فارس در نظام چانه‌زنی و لابی‌ها از دریافت اعتبارات بیشتر عقب نمانند!

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: نظام چانه‌زنی، ارتباطات و لابی‌ها در توزیع اعتبارات شکل گرفته هر چند با این موضوع موافق نیستیم اما مدیران فارس باید تلاش بیشتری برای جذب اعتبارات داشته باشند.

90 درصد اعتبار اسناد خزانه فارس جذب شد/ ضرورت صرفه‌جویی در دستگاه‌های اجرایی/ مدیران فارس در نظام چانه‌زنی و لابی‌ها از دریافت اعتبارات بیشتر عقب نمانند!به گزارش شیرازه، اسماعیل تبادار، استاندار فارس در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان فارس با بیان اینکه مشکلاتی در رابطه با جذب اعتبار اسناد خزانه وجود داشت که با همکاری دستگاه‌های اجرایی 90 درصد این اسناد تاکنون جذب شده است، اظهار داشت: امید است ظرف مدت باقی‌مانده که مجال قانونی جذب این اعتبارات است 10 درصد باقی‌مانده نیز جذب شود زیرا ریال به ریال این اعتبارات برای استان فارس مهم است.

وی بیان کرد: در سال گذشته جزو استان‌های موفق در واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی بودیم و امسال نیز لازم است با راه‌اندازی کارگروه‌های ویژه در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاونت عمرانی استانداری فارس و با همکاری دستگاه‌های اجرایی از ظرفیت ماده 27 قانون بودجه 97 که مربوط به واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی است نهایت بهره را ببریم.

تبادار با تاکید بر اینکه در فراهم کردن زمینه لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باید نهایت تلاش را داشته باشیم زیرا امروز هیچ ضرورتی بالاتر از فراهم کردن زمینه اشتغال و تولید نیست، افزود: با تذکراتی که مکرر در جلسات داده می‌شد یک مدت دوستان همت کردند و پاسخ استعلامات را سریع می‌دادند اما جدیدا گزارش‌هایی در مورد کوتاهی کردن مدیران در پاسخ سریع به استعلامات و طولانی شدن پروسه سرمایه‌گذاری به من رسیده است که باید این مشکل هر چه سریع‌تر حل شود.

مقام ارشد دولت در فارس با تصریح اینکه قرار بود سازمان برنامه و بودجه گزارشی را در این خصوص ارائه کند که باید در اولین جلسه مطرح شود، گفت: ما دنبال بازخواست نیستیم اما لازم است بدانیم چه دلیل یا دلایلی باعث شده تا پاسخ یک دستگاه به بخش خصوصی ماه‌ها به طول بینجامد.

استاندار فارس لزوم بررسی و احصاء روند انجام امور و مشخص شدن کاستی‌های موجود با هدف رفع نقطه‌ی دارای مشکل را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید بدانیم که آیا مشکل در یک دستگاه وجود دارد یا مبتلا به‌تمام دستگاه‌ها است.

وی با اشاره به مصوبات شورای برنامه‌ریزی استان فارس در خصوص اجرای پروژه‌های مختلف توسط بخش خصوصی، گفت: باید بدانیم که مصوب شدن این طرح‌ها چه میزان زمان برده و اگر زمان طولانی است باید در مسیر کوتاه شدن آن تلاش کنیم.

استاندار فارس ایجاد اشتغال را مهمترین هدف دانست که همه‌ی دستگاه‌ها و مدیران باید آن را مد نظر قرار دهند و گفت: باید فرآیندهای اخذ مجوز مورد بررسی قرار گیرد.

تبادار با تصریح اینکه تمام زحمات مدیران اداره‌ها و سازمان‌های دولتی در راستای ایجاد اشتغال را مد نظر داشته و دارد، گفت: اگر مشکلی وجود دارد از آن سخت گلایه‌مندیم؛ باید تمام موانع با استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود رفع شود.

هزینه‌کرد 75 درصدی اعتبارات در حوزه اجرایی!/ مدیران صرفه‌جویی کنند

محمدرضا رضایی، نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار داشت: در حال حاضر دولت فربه و سنگین شده است و بالای 75 درصد از اعتبارات در حوزه جاری کشور هزینه می‌شود به طوری که 300 هزار میلیارد تومان درآمد داریم و 275 هزار میلیارد تومان از آن برای هزینه‌های جاری مصرف می‌شود و با مقدار باقی مانده نمی‌توان همه پروژه‌ها را اجرا کرد.

تنها 6درصد اعتبارات عمرانی مورد نیاز کشور تخصیص می‌یابد

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی ما درگیر جنگ اقتصادی هستیم و باید مدیران دستگاه‌های اجرایی صرفه‌جویی را مدنظر داشته باشند، افزود: ما خودمان منتقد تخصیص اعتبارات عمرانی هستیم و رویکرد تخصیص اعتبارات عمرانی باید تغییر کند اعتبارات عمرانی مورد نیاز کشور 500 هزار میلیارد تومان است اما تنها 30 هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن تعیین شده است.

واگذرای پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی نیازمند شهامت مدیران و شفاف‌سازی

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی موفق عمل نکردیم، خاطرنشان کرد: حداقل در استان فارس باید نهایت بهره را از این تبصره قانونی ببریم و پروژه‌های حوزه آب، راه، فرودگاه، ورزش و غیره به بخش خصوصی واگذار کنیم البته برای این کار شهامت مدیران لازم است و باید با شفاف‌سازی شرایط را برای تحقق این امر فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه نحوه تخصیص اعتبارات در کشور براساس یک ضابطه و برنامه مشخص نیست و شب عید همه مدیران و وزرا در سازمان برنامه‌ و بودجه صف کشیده‌اند، گفت: نظام چانه‌زنی، ارتباطات و لابی‌ها در توزیع اعتبارات شکل گرفته است هر چند با این موضوع موافق نیستیم اما در این شرایط مدیران فارس باید تلاش بیشتری برای جذب اعتبارات داشته باشند و اختلاف اعتبارات در استان‌ها در واقع ناشی از عملکرد مدیران است.

اعتبارات هزینه‌ای فارس در بودجه 97 بیش از 602 میلیارد تومان است

ساسان تاجگردون، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه تا سال گذشته اعتبارات هزینه‌ای در قالب دو بخش حقوق و مزایا و بخش سایر ابلاغ می‌شد اما امسال هر دو این اعتبارات در یک ردیف ابلاغ شده است، اظهار داشت: بر این اساس کل اعتبارات هزینه‌ای سال 97 استان فارس 602 میلیارد و 827 میلیون تومان بوده است.

وی با بیان اینکه برای تامین حقوق و مزایای کارمندان رسمی، پیمانی و قراردادی دستگاه‌های اجرایی با کمترین کسری 421 میلیارد و 847 میلیون تومان اعتبار هزینه‌ای در سال 97 در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: برای تامین بخشی از مطالبات بازنشستگان سال‌های 95 و 94، ایجاد تعادل دستگاه‌های اجرایی، خدمات سرمایه‌گذاری و کسری حقوق و مزایا 40 میلیارد و 379 میلیون ریال تعیین شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس با بیان اینکه براساس بند «ح» قانون 9 بودجه 97 معادل یک میلیارد و 658 میلیون تومان برای امور پژوهشی و توسعه فناوری در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: براساس بند «ک» تبصره 12 قانون بودجه 97 برای تقویت نهاد خانواده و جایگاه بانوان 300 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

ضرورت صرفه‌جویی در دستگاه‌های اجرایی

وی با تاکید بر اینکه کمبود منابع مربوط به کل کشور است، گفت: این اعتبارات بالطبع جوابگوی نیازهای دستگاه‌های اجرایی نیست به همین دلیل صرفه‌جویی در نظام بودجه هزینه‌‌ای دستگاه‌های اجرایی استان لازم است.

تاجگردون با بیان اینکه اعتبار 3 درصد نفت و گاز 3 میلیارد و 200 میلیون تومان بوده که کلیه شهرستان‌ها به جز شهرستان آباده و استهبان از این اعتبار سهم دارند، افزود: در سال 96 سهم اعتبارات 3 درصد نفت و گاز با وجود الزام دولت به تخصیص صد در صدی 46.6 درصد محقق شد.

وی با بیان اینکه از محل نقدینگی سال 97 در قالب تنخواه‌گردان سهم عدم تخصیص سال گذشته به استان‌ها ابلاغ شد، افزود: مبلغ عدم تخصیص نفت و گاز فارس 198 میلیارد تومان بوده که این مبلغ در سال 97 تا سقف مبلغ 183 اعلام و در قالب تنخواه به استان ابلاغ شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس عنوان کرد: بر مبنای ردیف اعتباری در قانون بودجه 97 سهم مذکور که برابر 183 میلیارد تومان است که 99 میلیارد تومان از آن توسط جناب نوبخت به استان فارس ابلاغ شد و در حال حاضر نقدینگی وصول شده این اعتبار بالغ بر 27 میلیارد و 400 میلیون تومان است.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان