کد خبر: ۱۲۳۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۲۴ تير ۱۳۹۷

اجرای طرح جامع کاوش های باستان شناسی در محوطه پاسارگاد

مدیر ‌ پایگاه میراث جهانی پارسه پاسارگاد گفت: طرح جامع کاوش های باستان شناسی در محوطه پاسارگاد اجرا می شود.

به گزارش شیرازه، حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی پارسه پاسارگاد  گفت: طرح جامع کاوش های باستان شناسی در محوطه پاسارگاد با هدف مطالعۀ فراگیر آثار باستانی از دوران پیش از تاریخ تا سده های هفتم و هشتم هجری به مدت پنج سال پیش‌بینی شده و مجموعه جهانی پاسارگاد در سال گذشته بارها مورد کاوش‌های باستان‌شناسی قرار گرفته که می‌توان به فصل دوم کاوش برج سنگی و فصل سوم فعالیت‌های باستان‌شناسی و ژئوفیزیک هیات فرانسوی و ایتالیایی‌ها اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه حفاظت از تپه‌های تاریخی و پیش از تاریخی اطراف این محوطه در دستور کار است، بر لزوم حفاظت از آثار سنگی این مجموعه جهانی تاکید کرد و گفت‌: از برنامه‌های اصلی و اولویت‌دار امسال در این مجموعه حفاظت و سرکشی از تپه‌های تاریخی مجموعه است که در منظر فرهنگی منطقه قرار دارند.

وی ادامه داد: فصل سوم کاوش و گمانه زنی تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه جهانی پاسارگاد از این هفته آغاز شده که در جریان این عملیات کاوش یک گروه باستان‌شناس با استقرار در این منطقه تاریخی، کار خود را به سرپرستی علی موسوی آغاز کرده است .

وی اظهار کرد: در این فصل ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه برج سنگی و تپه‌های اطراف پاسارگاد که قدمت‌شان به دوره پیش از تاریخ و تاریخی برمی‌گردد، ازسر گرفته می‌شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی پارسه – پاسارگاد افزود: این کاوش های باستان شناسی از این هفته شروع شده و طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا پایان تیرماه ادامه خواهد داشت.

فدایی اضافه کرد : این برنامه کاوش درواقع تکمیل کننده کاوش های باستان شناسی است که در فصل ها گذشته و توسط هیات ایرانی انجام شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی پارسه – پاسارگاد در بخش دیگری از این گفت و گو به محوطه برزن جنوبی تخت جمشید هم اشاره کرد و افزود: مجوز آواربرداری و کارهای باستان شناسی در این محوطه هخامنشی نیز گرفته شده است .

فدایی بابیان اینکه محوطه حدود ۴۰ سال قبل (اوایل انقلاب‌)کاوش شده است، گفت:در حال حاضر این محوطه وضعیت نابه سامانی دارد و آواربرداری و مطالعات باستان شناسی یک ضرورت به شمار می‌رود که در نظر داریم پس از اتمام این کار برای محوطه مسیرمناسبی تعریف شود تا گردشگران بتوانند از این محل نیز بازدید کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کار گاه تولید مصالح حفاظتی در تخت جمشید هم فعال شده ، افزود: در این کارگاه چندین هزار خشت برای حفاظت از آثار مجموعه تولید شده و به محض اینکه کار آواربرداری به پایان برسد،ساختارهای معماری مجموعه زیر پوشش این حفاظ ها می روند.

مدیر پایگاه میراث جهانی پارسه – پاسارگاد گفت: طبق برنامه ریزی ها این منطقه که از معماری خاص و عظیمی برخوردار است و در نزدیکی صفه تخت جمشید قرار دارد به زودی به مسیر جدید گردشگری در این مجموعه جهانی تبدیل خواهد شد.

فدایی افزود: کمتر گردشگری از این محوطه هخامنشی اطلاع دارد و با ساماندهی و تبدیل آن به جاذبه جدید گردشگری بی شک این قسمت از تخت جمشید هم مورد شناسایی و بازدید قرار می گیرد.

با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مطالعات و پژوهش‌های باستانی در ۲۵ محوطه و اثر تاریخی کشور صادر شده است که براساس این مجوزها در ۱۶ محوطه تاریخی گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم صورت می گیرد.یک مورد از این مجوزها شامل کاوش آموزشی گورستان‌های شرقی و غربی عصر آهن ۲ و ۳ در قره تپه سگزآباد می شود.

مجوز چهاردهمین فصل کاوش باستان شناسی دژ الموت و فصل سوم کاوش باستان شناسی محوطه پاسارگاد نیز از جمله مجوزهای صادر شده در روزهای اخیر است.

برنامه بررسی و باستان شناختی شهرستان خرامه و همچنین منطقه هورامان کردستان ، گمانه زنی به منظور تکمیل تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه چقاپور، گمانه‌زنی به منظور لایه نگاری محوطه سردار بوکان، از مجوزهای دیگری است که پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر کرده است.

از آغاز سال تاکنون افزون بر مجوزهای مورد اشاره، ۵۸ محوطه و اثر تاریخی دیگر مورد بررسی، مطالعات و پژوهش های باستان شناسی قرار گرفته است.

منبع: مهر

نظرات بینندگان