کد خبر: ۱۲۳۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۲۶ تير ۱۳۹۷

آتش سوزی ارتفاعات جنگلی فیروزآباد مهار شد/کمک بالگردهای امداد و سپاه در جابجایی نیرو و مهار آتش/ میزان خسارت مشخص نیست

آتش‌سوزی ارتفاعات خرقه شهرستان فیروزآباد پس از گذشت سه روز با همکاری نیروهای امدادی و اهالی منطقه بطور کامل مهار شد.
آتش سوزی ارتفاعات جنگلی شهرستان فیروزآباد مهار شدبه گزارش شیرازه، آتش‌سوزی ارتفاعات خرقه شهرستان فیروزآباد پس از گذشت سه روز  با همکاری نیروهای امدادی تیپ ۳۷ زرهی شیراز ،نیروهای ارتش،بسیج،،سازمان جهاد کشاورزی ،محیط زیست ، مدیریت بحران ، فرمانداری،دهیاری ، نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستانها ،نیروهای امدادی سازمانهای هلال احمر و آتش نشانی و نیزدامداران و مرتعداران روستاهای همجوار بطور کامل مهار شد.

مهرزاد بوستانی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: این آتش سوزی از عصر روز جمعه به صورت محدود آغاز و در ساعات ابتدایی روز شنبه ۲۳ تیرماه در ارتفاعات کوه‌های «برز» در ۳۵ کیلومتری شهرستان فیروز آباد گسترش یافت که به علت صعب العبور بودن منطقه و پراکندگی آتش سوزی نیروهای اعزامی موفق به مهار آن نشدند.

بوستانی گفت: پس اطلاع از وقوع آتش سوزی در منطقه، با همکاری مردم، تعدادی از اهالی روستاهای اطراف، عملیات اطفاء حریق در روز نخست آغاز و نیروهای منابع طبیعی با کمک مردم بلافاصله آن را خاموش می کنند.

وی افزود: وزش شدید باد در ارتفاعات موجب شد که آتش دوباره شعله ور شود و با توجه به خشک بودن پوشش گیاهی منطقه بر سرعت پیشروی حریق بیفزاید.

بوستانی گفت: با گسترش سطح آتش سوزی در پهنه های وسیعتری در نهایت با همکاری نیروهای مردمی و امدادی متشکل از اکیپهای منابع طبیعی از شهرستانهای شیراز،فیروزآباد، فراشبند، قیرکارزین و کوار پس از گذشت سه روز سرانجام در ساعت۱۱ صبح دیروز بطور کامل مهار شد.

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری فارس با اشاره به حضور و تلاش موثر تمامی نیروهای امدادی منابع طبیعی و نیز نقش موثر نیروهای ارتش، بسیج و نیروهای مردمی سازمانها و تشکل ها در کنترل و مهار به موقع این آتش سوزی گفت:در این عملیات بالگردهایی متعلق به هلال احمر و شرکت هلیکوپتری ایران و هوانیروز سپاه نیز برای جابجایی وحضور به موقع نیروهای امدادی در منطقه مستقر شدند که این امر در جابجایی نیروها و مهار آتش نقش بسزایی داشت.

وی با بیان اینکه کوهستانی و صعب العبور بودن منطقه و نیز افزایش حرارت هوا وخشک بودن پوشش علفی باعث گسترش سریع آتش در منطقه شد اظهار داشت:در ارتفاعات میزان وزش باد  سبب شد در مناطقی بعد از خاموش شدن ،مجددا آتش شعله ور شود.

بوستانی ضمن تاکید بر احتمال مجدد آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی و آمادگی مجموعه منابع طبیعی استان برای مهار آن تصریح کرد: در حال حاضر نیروهای  منابع طبیعی تا کسب اطمینان کامل از مهار صدرصد آتش،همچنان در محل مستقر هستند.

وی ضمن اشاره به پیشگیری از حریق در اراضی جنگلی استان از مردم خواست تا از روشن کردن آتش در عرصه های جنگلی خودداری نمایند و در صورت مشاهده هرگونه آتش سوزی در این عرصه ها مراتب را به شماره ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی گزارش نمایند.

مدیر کل منابع طبیعی فارس همچنین با اشاره به آسیبهای وارد شده به عرصه های جنگلی در این منطقه گفت: در حال حاضر تیم پایش در حال برآورد میزان و مساحت خسارت وارده در منطقه مستقر هستند.

این منطقه دارای پوشش جنگلی و مرتعی غنی بوده و درختانی از جمله بنه، بادام کوهی،کیکم ،کیالک، وارژن، پوشش گیاهی غالب منطقه است.

شهرستان فیروزآباد در فاصله ۹۵ کیلومتری شهرستان شیراز قرار دارد و دارای ۲۲۳ هزار  هکتار عرصه جنگلی است.

نظرات بینندگان