کد خبر: ۱۲۳۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۲۷ تير ۱۳۹۷

دنیای "بلاک‌چین" به زبان ساده

در دنیای بلاک‌چین، اطلاعات در طول زنجیره‌ای از تعداد بسیار زیادی رایانه شخصی ذخیره می‌شود به طوریکه هیچکس نقش واسطه را در آن بازی نمی‌کند...
به گزارش شیرازه، در آینده‌ای نزدیک بلاکچین زوایای مختلف زندگی ما را تحت تأثیر قرار خواهد داد؛ از خدمات بانکی گرفته تا امنیت ارتباطات و صنعت بهداشت و درمان یا حتی حمل‌ونقل شهری و بسیاری از صنایع دیگر که حتی تصورش را هم نمی‌کنیم با استفاده از این فناوری، چهره متفاوتی به خود خواهند گرفت.

اما برای اینکه متوجه شویم بلاک‌چین چگونه جهان را تغییر می‌دهد، ابتدا باید بدانیم که چگونه کار می‌کند.

آیا تا به حال به بسته‌های مواد غذایی که می‌خرید، نگاه کرده‌اید؟ چه تضمینی وجود دارد که اطلاعات نوشته شده روی این بسته‌بندیها واقعیت داشته باشد؟ چگونه می‌توانید مطمئن شوید فردی را که در یک وب‌سایت کاریابی دیده‌اید، واقعا یک مدیرعامل 35 ساله است؟

عدم قطعیت و بی‌اعتمادی دو مشکل بزرگ دنیای امروز ما هستند و البته دلایل خوبی هم برای آنها وجود دارد؛ برای آنکه مطمئن شوید قهوه‌ای که می‌خرید به یک کشاورز در اتیوپی کمک می‌کند یا اینکه طرف مقابل قرارداد شما همان کسی است که ادعا می‌کند، به سیستمی با امنیت بسیار بالا نیاز دارید که پرونده‌ها در آن ذخیره شده باشند و حقایق توسط شاهدان بسیاری تأیید شوند به طوریکه راه تقلب و جعل کاملا بسته باشد.

بلاک‌چین به زبان ساده

سیستمی که ویژگیهای آن را ذکر کردیم، بلاک‌چین نام دارد و هیچ شخص یا شرکتی مالک آن نیست؛ در عوض اطلاعات در طول زنجیره‌ای از تعداد بسیار زیادی رایانه شخصی ذخیره می‌شود به طوریکه هیچکس نقش واسطه را در آن بازی نمی‌کند.

به بیان ساده، اطلاعات در آن توزیع شده و غیرمتمرکز هستند و هیچکس نمی‌تواند آنها را تغییر دهد یا جعل کند؛ با این حال هر کسی می‌تواند از این سیستم استفاده کند و در اداره آن سهیم باشد زیرا اطلاعات از طریق رمزنگاری محافظت می‌شوند.

بلاک‌چین یک لیست در حال رشد از هر تراکنشی است که به صورت دائمی تأیید و روی بلوکها ثبت شده‌اند و به ترتیب زمانی به یکدیگر متصل هستند؛ برای اغلب کاربران، زیبایی بلاک‌چین در ناشناخته بودن آن است.

همانطور که بیشتر ما نمی‌دانیم تکنولوژیهای نسلهای چهارم و پنجم ارتباطی چگونه کار می‌کند یا سیلیکون چه پروسه‌ای را برای تولید واحدهای پردازش مرکزی طی می‌کند اما همچنان هر روز از گوشیهای هوشمندمان استفاده می‌کنیم.

به همین ترتیب بلاکچین یک «پشت صحنه» کامل و بی‌عیب و نقص برای بسیاری از فناوریهای در حال تغییر است و بر شیوه آموزش، مدیریت، مصرف، حکومت و برقراری ارتباطات تأثیر خواهد گذاشت.

باورهای شایع و نادرست درباره بلاک‌چین

ژانویه امسال، کمپانی اسکوئر اعلام کرد همه کاربرانی که از اپلیکیشن پرداختی این شرکت استفاده می‌کنند، می‌توانند تبادلات خود را با بیت‌کوین انجام دهند.

این تصمیم نه تنها نقطه عطفی در بازار رمز ارزها بود بلکه نشان می‌داد شرکتهای بزرگ فین‌تک جهان، خود را برای ورود به عرصه پولهای رمزنگاری شده آماده می‌کنند؛ باوجود نوسانات شدید ارزش بیت‌کوین، عرصه فناوری بلاک‌چین، دفتر کل توزیع شده پشت رمز ارزها، همچنان با استقبال روزافزونی مواجه است.

با این حال سردرگمیها و باورهای درست و غلط زیادی درباره ماهیت بیت‌کوین و بلاک‌چین وجود دارد؛ به همین دلیل بازده عضو شورای فناوری فوربس برخی از رایج‌ترین تصورات غلط مردم را در این زمینه به اشتراک گذاشته‌اند.

از آنجا که بیت‌کوین محبوبیت بیشتری نسبت به فناوری ریشه‌ای خود یعنی بلاک‌چین دارد، بسیاری از مردم آن دو را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند؛ اما پیش از هر چیز بگذارید تفاوت بیت‌کوین و بلاکچین را مشخص کنیم.

بلاک‌چین امکان ثبت و رکورد تبادلات تقطه به نقطه را در یک دفتر کل توزیع شده در سراسر شبکه فراهم می‌کند؛ از طرف دیگر بیت‌کوین یک ارز رمزنگاری شده است که می‌تواند به طور مستقیم و بدون دخالت هیچ شخص ثالثی بین دو نفر مبادله شود.

ارزهای رمزنگاری شده تنها برنامه کاربردی بلاک‌چین

بلاک‌چین و رمز ارزها (کریپتو کارنسی‌ها) کنار یکدیگر عالی عمل می‌کنند اما به‌تنهایی نیز کاربردهای خودشان را دارند؛ مخصوصا بلاک‌چین که به هیچ‌وجه نمی‌توان کارایی‌اش را در یکی دو برنامه خلاصه کرد؛ هر صنعت با کسب‌وکاری می‌تواند از تکنولوژی ثبت غیرمتمرکز اطلاعات استفاده کند.

اطلاعات فعالیتهای بلاک‌چین برای عموم قابل دسترس نیست

یکی از متداولترین تصورات غلطی که درباره بلاک‌چین وجود دارد، عدم عمومیت این فناوری است.

واقعیت این است که اغلب فعالیتهای بلاک‌چین نسبتا قابل پیگیری است؛ به علاوه هیچ راز مخفی و جوانب مطالعاتی پنهانی درباره با فعالیتهای آن وجود ندارد.

معاملات رمزنگاری شده ناشناس هستند

بسیاری از مردم اسیر این فرضیه نادرست هستند که تمامی تراکنشهای بیت‌کوین و سایر رمز ارزها از هویتی ناشناس برخوردارند اما بیت‌کوین یک دفتر کل عمومی است که میزان ارزش ارسال شده از یک شخص را به شخص دیگر ثبت می‌کند.

بسیاری از سازمانهای دولتی، ارزهای دیجیتال مشهور را با هدف تکمیل نقشه‌برداری از «آدرس مالک» مورد بهره‌برداری قرار داده‌اند.

بلاک‌چین همه جزئیات تبادلات کسب‌وکار را تغییر خواهد داد

فعالان دنیای کسب‌وکار فکر می‌کنند فناوری بلاک‌چین شیوه ثبت و مدیریت معاملات و تراکنشهای کسب‌وکار را تغییر می‌دهد اما واقعیت چیست؟

بلاک‌چین در مقایسه با متدهای فعلی، پروسه پیچیده‌تری را برای تأیید تبادلات طی می‌کند؛ اگر با تبادلاتی سروکار داشته باشیم که مستلزم تأیید امن و غیرقابل تغییر سوابق و اطلاعات هستند، استفاده از بلاک‌چین رویکرد منطقی و مطمئنی است.

در غیر این صورت هیچ لزومی ندارد که کسب‌وکارها همه جزئیات کار خود را به بلاک‌چین منتقل کنند.

نوسانات ارزهای دیجیتال نشانگر بی‌ثباتی بلاک‌چین است

یکی دیگر از فرضیات غلط مردم، ارتباط نوسانات ارزهای رمزنگاری شده و اعتبار بلاک‌چین است؛ واقعیت این است که کاربردها و پتانسیلهای بلندمدت بلاک‌چین بسیار فراتر از ارزهای رمزنگاری شده است.

در واقع مثل اغلب تکنولوژیهای ساختارشکن، نخستین کاربردهای بلاک‌چین بیش از حد بزرگنمایی شده‌اند و ارزش دیگر تأثیرات وسیع این فناوری هنوز ناشناخته مانده است.

مجرمان و جنایتکاران بیشترین استفاده را از رمز ارزها می‌برند

 بی‌تردید تمرکززدایی و ناشناس بودن، ویژگیهای مطلوبی برای خلافکاران به شمار می‌روند اما بلاک‌چین ویژگیها و مزایای فوق‌العاده‌ای نیز برای شهروندان قانون‌مداری دارد که به لحاظ اقتصادی و سیاسی در محیط بی‌ثباتی به سر می‌برند؛ به عنوان مثال اگر به علت فساد سیستم بانکداری نمی‌توانید به بانکهای محلی اعتماد کنید یا در کشوری زندگی می‌کنید که دوران بی‌ثبات و متزلزلی را می‌گذراند، بلاک‌چین گزینه بسیار خوبی برای حفظ پول شما محسوب می‌شود.

بلاک‌چین فقط یک مکانیسم ذخیره‌سازی است

حتی برخی از کارشناسان کسب‌وکار نیز فکر می‌کنند بلاک‌چین صرفا مکانیسمی برای ذخیره‌سازی داده‌هاست در حالیکه برترین مزیتهای این فناوری در زمان تبادلات مشخص می‌شود.

همانطور که می‌دانید هر تبادل حداقل دو طرف را شامل می‌شود؛ دهنده و گیرنده.

بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال تنها برای فعالان تکنولوژی و خدمات مالی کارایی دارند

در حال حاضر طیف وسیع و متنوعی از شرکتها به فناوری بلاک‌چین روی آورده‌اند؛ کمپانی اسکوئر تیز تلاش می‌کند پروسه‌های به‌کارگیری ارزهای دیجیتال را برای مردم تسهیل کند.

علت اصلی عدم رجوع عامه مردم به بلاک‌چین، ناآگاهی و ترس از ناشناخته است؛ به همین دلیل اقدامات اسکوئر و سایر تلاشهایی که در راستای تسهیل عملکرد و آگاهی‌بخشی به مردم صورت می‌گیرد، به رفع این فرضیه غلط کمک خواهد کرد.

توکنها همان سکه‌های دیجیتال هستند

در حوزه بلاک‌چین ما با دو اصطلاح «توکن» و عرضه اولیه سکه (ICO) برخورد می‌کنیم که فرآیند نوین تأمین سرمایه شرکتها را شکل می‌دهند.

در حالیکه سکه‌ها به سادگی ارزش پولی را ذخیره می‌کنند، توکنها می‌توانند در سطوحی وسیعتر، ارزش اموال و داراییها املاک و مستغلات، مالکیت معنوی)، لوازم و درآمد را ذخیره کنند؛ به علاوه توکنها برای خرید اقلام و اجناس یا نمایش میزان وفاداری به برند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ارزهای دیجیتال ماهیت کاملا متفاوتی نسبت به سایر ارزها دارند

بسیاری از مردم از «هایپ» موجود در بازار ارزهای رمزنگاری شده وحشت دارند؛ اما پیش از هر اقدامی باید از خودمان بپرسیم که ویژگی، اساس و بنیاد یک ارز چیست؟

ارز در واقع واحد اندازه‌گیری، سنجش و وسیله تبادل ارزش است.

ما باید بدانیم چه دارایی یا سرمایه‌ای ستون و بنیاد یک ارز رمزنگاری شده جدید است و چه ویژگی و کیفیتی به آن هویت و ارزش می‌بخشد؛ آیا قراردادهای هوشمند به شیوه‌ای نوشته شده‌اند که ارزش آتی این داراییها را تضمین کنند؟

به این ترتیب می‌توانیم چشم‌انداز بهتری به همه ارزهای تبادلاتی، اعم از دیجیتال و سنتی، داشته باشیم.

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان