کد خبر: ۱۲۳۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۴ - ۲۷ تير ۱۳۹۷

عوامل زمینه‌ساز ابتلا به تومورهای سر و گردن

فلوشیپ جراحی سر و گردن با اشاره به اینکه سابقه فامیلی ابتلا به تومورهای تیروئید در اعضای خانواده زنگ خطری برای سایر اعضا است گفت: اینکه لمس هر توده‌ای در گردن حتماً باید مورد پیگیری قرار گیرد.
به گزارش شیرازه، زهرا رحمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در آستانه برگزاری چهارمین سمینار تومورهای سر و گردن اظهار داشت: این سمینار به طور کلی چهار سال است که به طور مداوم برگزار می‌شود و امسال تمرکز بر موضوع تومور گردن است.

وی افزود: معمولاً اکثر تومورهای سر و گردن ناشی از گسترش لنفاوی تومورهای سایر نقاط بدن مانند حنجره، حفره دهان، تیروئید و حلق بوده و در جراحی‌ها مجبوریم غدد لنفاوی گردن را کامل خارج کنیم که این موضوع در سمینار به طور جامع مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد.

دبیر علمی بخش ENT در چهارمین سمینار تومورهای سر و گردن گفت: رادیوتراپی و شیمی درمانی نیز بخشی از درمان این نوع سرطان بوده که این موضوع نیز در سمینار مورد بحث قرار خواهد گرفت.

وی بیان داشت: تومورهای سر و گردن می‌تواند انواع خوش‌خیم، بدخیم و خونریزی دهنده باشد  وعوامل زمینه‌ای ایجاد این تومورها استعمال سیگار، مصرف الکل و وجود برخی از تومورهایی بوده که فرد سابقه اشعه یا اشعه درمانی آن را داشته و ویروس HPV است.

رحمانی با اشاره به اینکه عوامل ژنتیکی نیز می‌تواند در بروز این نوع تومورها موثر باشد، گفت: سابقه فامیلی ابتلا به تومورهای تیروئید زنگ خطری برای تومورهای سر و گردن به شمار می‌رود چرا که در این افراد احتمال بروز تومور بیشتر بوده و باید علائم را جدی گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه لمس هر توده‌ای در گردن به ویژه در افراد بالای 45 سال حتماً باید مورد پیگیری قرار گیرد، گفت: ممکن است تومور سر و گردن علامت دیگری غیر از توده نداشته باشد و این به معنای نبود خطر نیست و هر توده قابل لمس هرچند بدون درد باشد توجه به آن حائز اهمیت است.

رحمانی در پاسخ به اینکه آیا کم کاری یا پرکاری تیروئید می‌تواند زمینه‌ساز تومورهای سر وگردن باشد؟ گفت: تومور ارتباطی به عملکرد تیروئید ندارد و زمینه‌ساز سردگطان سر و گردن نیست.

وی در مورد درمان تومورهای سر گردن گفت: شیمی درمانی، رادیوتراپی و جراحی درمان این تومورها بوده و اگر خیلی بزرگ باشد به سراغ درمان جراحی می‌رویم البته پس از آن نیز ممکن است بسته به شرایط بیمار نیاز به شیمی درمانی و رادیوتراپی  باشد.

منبع: فارس

نظرات بینندگان