کد خبر: ۱۲۳۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۴ - ۲۷ تير ۱۳۹۷
فرماندار شیراز خبر داد:

ساخت و ساز غیراصولی عامل ریزش کوه در شیراز/ با متخلفان برخورد قانونی می‌شود

عالیشوندی گفت: عدم رعایت اصول فنی و ایمنی موجب ریزش و رانش کوه در بلوار جمهوری شیراز شده است که با متخلفان برخورد قضایی می‌شود.

ساخت و ساز غیراصولی عامل ریزش کوه در شیراز/ با متخلفان برخورد قانونی می‌شودبه گزارش شیرازه، حیدر عالیشوندی فرماندار شیراز در خصوص ریزش و رانش کوه در بلوار جمهوری شیراز گفت: با توجه به بازدید میدانی در ساعت اولیه وقوع ، عدم رعایت اصول فنی و ایمنی کاملا محسوس بوده که ابتدا با هماهنگی با ستاد مدیریت بحران استانداری نسبت به شناسایی و مستند نگاری ابتدایی سریعا در خصوص ایمن سازی و ایجاد حریم حفاظتی اقدام شد.

وی افزود: با بازدید صورت گرفته و اظهار نظر کارشناسانه توسط متخصصین سازمان نظام مهندسی ساختمان و اساتید دانشگاه شیراز جزئیات ریزش کوه بررسی گردید. گزارش مدیر کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی درعلل وقوع بدست آمد که ضمن دستور دادستان دادگاه انقلاب اسلامی و تاکید بر تسریع در عملیات ایمن سازی و رفع خطر مقررشد شعبه و قاضی ویژه در دادسرا جهت بررسی موضوع و برخورد با متخلفان تشکیل گردد.

رئیس شورای تامین شهرستان شیراز گفت : شهرداری را مکلف نموده ایم نسبت به تخلیه ساختمانهای در معرض خطر و ایمن سازی محدوده اقدام و جهت جلوگیری از گسترش حادثه آب و برق و گاز ساختمانهای در معرض خطر را تا رفع خطر قطع نمایند .

فرماندار شیراز اظهار کرد: شهرستان شیراز با جمعیتی حدود دو میلیون نفر، که 40 درصد جمعیت استان را در بردارد و به طبع آن بخش عظیمی از مسایل و مشکلات بحرانی دراین شهرستان روی خواهد داد. به همین دلیل است که مدیریت بحران در کلان شهرها باید همیشه آماده باش باشند و در مواقع ضروری از تمام امکانات حداقلی خود با مدیریت صحیح استفاده نمایند . آتش سوزی در کوهستانها و مناطق حفاظت شده و کوهها و اتفاقات درون شهری به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی در سال جاری زیاد بوده و تا کنون 60عملیات اطفاء حریق توسط تیم مدیریت بحران شهرستان صورت گرفته است که موفقیت درآنها مستلزم مدیریت جامع شهری است و دستگاههای مربوطه باید به همت و همکاری سازمانهای زیست محیطی و مردمی و جهادی در زمان واقعه به کمک مردم بشتابند .

عدم رعایت اصول فنی در ساخت و ساز عامل ریزش کوه در شیراز

فرهاد امیدوار، معاون امور فنی و عمرانی فرمانداری شیراز نیز ضمن بازدید میدانی در ابتدای وقوع حادثه و بازدیدهای فنی همراه با متخصصین امر گفت: هر گونه فعالیت و عملیات خاکی وسیع یا حساس نیازمند مطالعات ژئوتکنیکی و مورفولوژیکی و زمین شناسی می باشد که قطع به یقین برداشت پنجه خاک در مخروط افکنه ها زمینه لغزش را فراهم خواهد کرد. اگر لایه های زیرین مخروط افکنه ها از خاک های ریز دانه به خصوص شیست و مارن بوده و دارای رطوبت هم باشند این مخروط افکنه ها تحت تاثیر وزن خود دچار لغزش شده و با توجه به برهم خوردن شیب شیروانی ها می تواند خطر آفرین گردد. حادثه بوجود آمده عدم رعایت اصول فنی را بطور واضح و آشکار نمایان نموده و در صدد هستیم با بررسی موضوع در چند روز اخیر علل عدم نظارت دقیق در خصوص لزوم رعایت مسایل فنی و ایمنی را بررسی و اطلاع رسانی نمائیم.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان