کد خبر: ۱۲۳۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۹ - ۲۷ تير ۱۳۹۷
در همایش منطقه‌ای مدیران ثبت اسناد و بنیاد مسکن مطرح شد؛

در عرصه خدمتگزاری به مردم خودمتشکر نباشیم!/ همه اراضی باید تا 5 سال دیگر سنددار باشد/ کاهش مهاجرت روستاییان با اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی

صعید زرندی، معاون سازمان ثبت اسناد کشور گفت: بلیط پرواز هواپیمای ما در این گردهمایی حداقل هزینه یک واحد مسکونی روستایی است که اگر کارمان را انجام می دادیم نیاز به این گردهمایی نبود!

در عرصه خدمتگزاری به مردم خودمتشکر نباشیم!/ همه اراضی باید تا 5 سال دیگر سنددار باشد/ کاهش مهاجرت روستاییان با اجرای طرح‌های اشتغال‌زاییبه گزارش شیرازه، حسین صعید زرندی، معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در همایش مشترک منطقه ای مدیران کل ثبت اسناد و املاک و بنیاد مسکن که در شیراز برگزار شد، بر لزوم آسیب شناسی کارها در زمینه صدور اسناد مالکیت شهری و روستایی تاکید کرد و گفت: در عرصه خدمتگزاری به مردم خودمتشکر نباشیم، وقتی از خود متشکر می شویم کارهای نکرده را نمی بینیم.

وی با تاکید بر اینکه باید در قالب یک برنامه 5 ساله برای صدور اسناد مالکیت شهرها و روستاها برنامه ریزی کنیم، افزود: صدور اسناد مالکیت از جمله مواردی است که بعضا در آن نارضایتی عمومی دیده می شود، چرا باید برای دادن یک برگ کاغذ به مردم این همه نارضایتی ایجاد شود صدور سند صدور یک برگ کاغذ است، کار سخت عمرانی نیست.

وی اضافه کرد: کاغذی که قبلا با 235 تومان صادر می شده الان با 50 هزار تومان صادر می شود ولی مردم از آن ناراضی هستند .در حالیکه فناوری امده است تا در کار مردم تسهیل گری کند، ما خدمات را با فناوری گران کرده ایم.

این مقام مسوول اضافه کرد: معطلی مردم در برخی موارد از جمله صدور اسناد مالکیت با فناوری بیشتر شده است، این ها نقایص کار است که باید از خود بپرسیم و در عملکرد خود آن را جستجو کنیم. کار مردم را تسهیل کنیم، وقت مسئولان کلان کشور را در این مواردی جزیی که میتوان آن را به صورت محلی و منطقه ای حل کرد تلف نکنیم، خود را در محضر شهدا ومدیون آنان ببینیم و مانند دوران دفاع مقدس بسیجی وار کار کنیم.

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: می بایست در سال‌های قبل در بسیاری از امور به خودکفایی برسیم اما چرا نرسیده ایم؟، چرا کم خدمت کردیم؟ چرا به خود نگاه انتقادی نداریم؟، برای کارهایی که انجام نشده تاسف بخوریم و برای جبران مافات سالهای گذشته در سال جاری برنامه ریزی کنیم.

صعید زرندی اضافه کرد: همه اراضی کشور باید تا 5 سال دیگر سند دار باشد، قانون گذار اجازه نداده است ملکی بدون سند بماند، در سالهای آتی به املاک بدون سند خدمات داده نمی شود، 5 سال وقت است تا همه اراضی کشور سند دار بشود ، همه کارها را برای 5 سال دیگر تلنبار نکنیم.

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن برای صدور اسناد مالکیت روستایی و در شهرهای زیر 25 هزار نفر اختیار تام دارد، گفت: با تعامل به وجود آمده با کمترین بروکراسی با مشارکت بنیاد مسکن اسناد صادر می شود، این نتیجه تعامل است، باید از این شرایط برای صدور اسناد استفاده بیشتری کرد.

صعید زرندی با بیان اینکه بلیط پرواز هواپیمای ما در این گردهمایی حداقل هزینه یک واحد مسکونی روستایی است، گفت: اگر کارمان را انجام می دادیم و نیاز به این گردهمایی نبود حداقل کار دو خانواده در کرمانشاه راه می افتاد، در این عرصه باید جبران مافات کنیم، قانون به صراحت تکلیف را روشن کرده است، جای ابهامی در قانون نیست.

سه ماهه اول امسال بیش از 3 هزار و 500 جلد سند در 7 استان کشور صادر شده است

هاشمی، مدیر کل امور زمین بنیاد مسکن کشور نیز در این همایش اعلام کرد: طی سه ماه امسال بیش از 3 هزار و 500 جلد سند در 7 استان کشور صادر شده است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته 49 درصد روستاها مشمول سند شده اند، 60 درصد روستاها سند دارند، در شهرها 946 شهر مشمول داریم که درصد اسناد صادر شده 11 درصد است .

به گفته مدیر کل امور زمین بنیاد مسکن کشور در سال قبل، در بخش روستایی و شهری، برنامه 177 هزار و 800 جلد بود که 65 درصد تحقق یافت. خراسان جنوبی در این عرصه بهترین عملکرد را داشته است .

وی افزود: عملکرد صدور اسناد در پایان اسفند 96 مربوط به استان های حاضر در این همایش، متوسط 8 استان حدود 60 درصد تحقق بوده است .

هاشمی ادامه داد: عملکرد صدور اسناد مالکیت 8 استان یاد شده تا خرداد 97 هم 36 هزار جلد ابلاغ شده ، 3538 جلد صادر شده و متوسط تحقق حدود 10 درصد است.

نگهداشت روستاییان و کاهش مهاجرت از سیاست های نظام است

ساسان تاجگردون، رییس سازمان برنامه و بودجه استان فارس نیز در این همایش بیان داشت: در سالهای گذشته نرخ مهاجرفرستی از روستاها بشدت در حال افزایش بوده است، نگهداشت روستاییان یکی از سیاست های نظام است که باید با جدیت دنبال شود و این سیاست باید منافعی برای روستاها ایجاد کند.

وی گفت: حوزه معیشت در این زمینه بسیار مهم است، نگهداشت روستاییان در روستا باید به همراه رفاه نسبی باشد، روستاییان باید نگاه هویتی داشته باشند به محل زندگی خود، صدور اسناد مالکیت برای روستاییان تا حدودی این نگاه را ایجاد کرده است.

تاجگردون افزود: جمعیت روستایی در مناطق روستایی باید تثبیت شود، نرخ مهاجرت را که می بینیم نمیتوان به صراحت گفت که اقدام هویت بخشی باعث عدم مهاجرت شده است، هر چند تاثیر گذار بوده، در سرشماری های نفوس و مسکن جدید امیدواریم نرخ مهاجرت به شهر کاهش داشته باشد.

رییس سازمان برنامه و بودجه استان فارس با بیان اینکه آمایش سرزمین در استان فارس به اتمام رسیده است، گفت: این برنامه به زودی در شورای برنامه ریزی استان تصویب می شود، یکی از کارکردها دراین عرصه نگهداشت روستایی در روستا است، برای پر بار تر کردن سیاست نگهداشت روستاییان در روستایکی دیگر از سیاست ها اجرای سیاست های بودجه است، در این زمینه ما از همه ظرفیت ها باید استفاده کنیم.

تاجگردون ادامه داد: ثبت املاک در روستاها وقتی شکل میگیرد، تامین معیشت و ایجاد اشتغال را به همراه دارد، دولت در این زمینه هم در حال مدیریت جامع است، 1.5 میلیارد دلار اجازه برداشت از صندوق توسعه برای ایجاد اشتغال در روستاها داده شده است، این تصمیم نیز تاثیر بسزایی در کاهش مهاجرت ها دارد.

در حاشیه این مراسم با اهدای لوح از سوی مدیر کل بنیاد مسکن از خدمات تاجگردون برای تعامل و همراهی در عمران روستایی و محرومیت زدایی تقدیر شد، این لوح به امضای تابش، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور رسیده است.

در این گردهمایی یک روزه مدیران کل بنیاد مسکن و معاونان عمرانی بنیاد و مدیران کل و معاونان سازمان ثبت اسناد و املاک از استان های فارس، یزد، قم، تهران، سمنان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد برای تسهیل در صدور اسناد مالکیت شهری و روستایی تصمیم گیری می کنند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان