کد خبر: ۱۲۳۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۰ - ۲۸ تير ۱۳۹۷
نماینده ولی فقیه در استان فارس:

در زمینه اخذ و صرف زكات كار علمی دقیق لازم است

آیت الله دژکام گفت:اگر وجه دینی زکات را در نظر نگیریم، اخذ و دریافت آن به حد آرمانی اش هم برسد نمی توانیم بر مشکلات اقتصادی غلبه کنیم
به گزارش شیرازه، نماینده ولی فقیه در استان فارس وامام جمعه شیراز در همایش استانی زکات که با حضور مسئولین استانی و کشوری و مودیان زکات برگزار شده بود گفت: در زمینه اخذ و خرج زكات كار دقیق علمی لازم است چرا که در مجموعه فرایض دینی و مباحث اقتصادی باید به نقطه‌ای برسیم كه نظریه‌های ما دقیقاً مطابق با نگاه شرعی باشد و پاسخی كه در اجرا می‌گیریم مورد رضای خداوند باشد.
 
آیت‌الله لطف‌الله دژكام به برداشت‌هایی از تفسیر آیه ۴۰ سوره حج پرداخت و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید كسانی هستند كه اگر ما به آن‌ها حكومت دهیم چند كار انجام می‌دهند و این‌ها مدافعان اسلام هستند. كارهایی كه این افراد انجام می‌دهند این است كه نماز و زکات برپا می‌دارند و همچنین امر به معروف و نهی از منكر می‌كنند.

وی تصریح کرد: ما این سه واجب را به یك نگاه استقلالی پشت سر هم می‌بینیم اما به نظر می‌رسد ترتیب ذكر این‌ها به ما می‌فرماید كه برخی باید قبل از برخی دیگر مورد اهمیت قرار گیرد و شاید هم این مسئله باشد كه زمینه امر به معروف و نهی از منكر خیلی وقت‌ها وقتی فراهم می‌شود كه این دو واجب قبلی را انجام داده باشیم.

آیت‌الله دژكام یادآور شد: معمولاً ما اگر به كسی خیری رسانده باشیم بعد از آن توقع‌كنیم كه كار خیری بكن، جواب می‌دهد اما وقتی خیر نرساندیم سخت است كه جواب به ما دهد بنابراین باید نحوه ادا و اخذ زكات مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

امام جمعه شیراز با بیان اینكه ما زكات را به عنوان یك واجب درنظر می‌گیریم كه وجوه مختلفی دارد، گفت: زکات مانند مسائل و مشكلات اجتماعی ماست كه وجوه مختلف دارد ونمی‌توان یک جانبه به آن نگاه کرد. به عنوان مثال بحث مشكلات اقتصادی را مطرح می‌كنید آیا زکات صرفاً وجهه اقتصادی دارد؟ در تحلیل ها مشخص است که نگاه فرهنگی و آسیب‌شناسی اجتماعی و اقتصادی باید با هم تلفیق شوند كه البته كمیته امداد این حركت را سال‌ها پیش آغاز كرده است.

وی ادامه داد: برخی از مسائل را نمی‌توان یك جانبه حل كرد اما باید به مرحله‌ای از رشد فعالیت‌های اداری برسیم كه تمام این‌ها را با هم به طور متمركز بتوانیم ارائه دهیم.
 
آیت‌الله دژكام افزود: تاکید بر بحث زكات بر مبنای یك نگاه صرفا معیشتی نیست بلكه یك واجب الهی است و لازم است از نگاه عبادی آن كه زكات پرداخت می‌كند قصد قربت كند چرا که در این بحث تنها مسئله انسان‌دوستی مطرح نیست بلكه باید حس خدادوستانه‌ای هم داشته باشیم و برای خدا زكات پرداخت كنیم تا اثرش چیز دیگری شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأكید بر اینكه همه جهات را برای تبلیغ زكات باید در نظر بگیریم، گفت: زكات غیر از مسئله مالیات و غیره است بلكه یك كار واجب و فریضه الهی با قصد قربت است و اگرنیت قربه الی الله را ازمرحله اخذش در نظر نگیریم از اخذ تا صرفش مشكل پیدا می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر وجه دینی زکات را در نظر نگیریم، اخذ و دریافت آن به حد آرمانی اش هم برسد نمی توانیم بر مشکلات اقتصادی غلبه کنیم و البته راه دولت که منحصر به راه زکات نیست، ما از راه های دیگر هم اقدام می کنیم. پس این حس شیطانی است که صرفا تلاش شود که بگویند چه کسی بیشتر جمع کرده است.

 آیت الله دژکام گفت: زکات باید به همین عنوانی که خدا فرموده واجب الهی است اخذ بشود. انشاالله در مجامع علمی کوچکتر باید به تک تک این مسایل بپردازیم. اگر همان چیزی را که شرعی است و قانون الهی است اجرا کنیم مسلما برکت به دنبالش است. این برکت غیر از محاسبه ای است که در بحث های ریاضی می آوریم خدای متعال خیلی مواقع از چیز خیلی کمی یک چیز بسیار زیاد ایجاد می کند. ما باید بعضی از این حساب ها را که شرع مقدس به ما یاد داده و در آیین اسلام ما است مانند حسابداری تعهدی را یاداوری کنیم. همه کارهایی را که می خواهیم انجام دهیم به حساب کارهای اقتصادی و حساب دو دوتا چهارتا نیست، باید یک عواملی و پارامتر های دیگری در معادلاتمان وارد کنیم که در دین ما به این تاکید شده است ولی متاسفانه هنوز به آن مرحله از نظریه پردازی نرسیده ایم.


نظرات بینندگان