کد خبر: ۱۲۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۴ - ۱۳ تير ۱۳۹۰

طرح احداث باغ‌شهرها موجب گسترش پديده زمين‌خواري می‌شود

  اگرچه برخی مسوولان در حوزه مسکن معتقدند ایجاد باغ‌شهر در اطراف تهران به نوعی موجب حفظ فضای سبز موجود در اطراف شهر و همچنین جلوگیری از اعمال سوءاستفاده‌های وسیع و تصرف اراضی دولتی خواهد شد اما این طرح کمک زیادی به پدیده زمین‌خواری خواهد کرد.

"مركز مطالعاتي و تحقيقاتي شهرسازي و معماري" وابسته به وزارت راه و شهرسازي (وزارت مسكن سابق) در گزارشي كه 20 اسفندماه سال 1389 منتشر كرد، طرح احداث باغ‌شهرها را موجب گسترش پديده زمين‌خواري اعلام كرد. 

به گزارش شیرازه و به نقل از رجانيوز، مركز مطالعاتي و تحقيقاتي شهرسازي و معماري كه به عنوان اولين نهاد رسمي دولتي در زمينه نظارت و هدايت طرح‌هاي تحقيقاتي وابسته به وزارت راه و شهرسازی محسوب مي‌شود، در گزارش خود كه با عنوان "علت نگرانی رهبر انقلاب از احداث باغ‌شهرها" منتشر شده، هشدار داده كه "اگرچه برخی مسوولان در حوزه مسکن معتقدند ایجاد باغ‌شهر در اطراف تهران به نوعی باعث جلوگیری از اعمال سوءاستفاده‌های وسیع و تصرف اراضی دولتی خواهد شد اما این طرح کمک زیادی به پدیده زمین‌خواری خواهد کرد." 
 
در گزارش اين مركز آمده است: «باغ‌شهر عبارت کم شنیده ای است که در یکی دو سال اخیر، مسئولان شهری چند باری آن را به زبان آورده و بدون دادن اطلاعات دقیق از این پدیده، از کنار آن گذشته اند. اما اظهار نگرانی جدی رهبر فرزانه انقلاب از این پدیده، نشان می دهد که از کنار این واژه به سادگی نباید گذشت. رهبر انقلاب اسلامی در مراسم آغاز احداث بزرگ‌ترین بوستان شهری کشور در محل سابق پادگان قلعه‌مرغی در جنوب تهران، با توصیه مؤکد به دولت و مجلس برای در اولویت قرار دادن مسائل محیط زیست و حفظ منابع طبیعی در برنامه‌ریزی‌ها، از طرح باغ شهرها اظهار نگرانی جدی کردند و افزودند: این موضوع که اخیراً مطرح شده است، زمینه را برای ورود افراد سوءاستفاده کننده و تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی فراهم خواهد کرد. 
 
این در حالی است رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان تهران، چهاردهم خرداد از شروع ساخت باغ‌شهر مسکونی در حومه تهران خبر داد. وی با بیان اینکه، براساس مکان‌یابی انجام شده، باغ‌شهر‌های تهران به ترتیب در لتیان، تجرک و بومهن ساخته می‌شوند، گفت: زمین‌های در اختیار دولت بعد از پایان عملیات آماده‌سازی، به صورت مزایده‌ای و در قالب قطعات 1000 و 2000 متری به متقاضیان سرمایه‌گذار فروخته خواهد شد تا ترکیبی از ویلا و باغ در آنها احداث شود و سهم ویلا از کل باغ حدود 10 درصد مساحت زمین واگذار شده خواهد بود. 
 
پایه گذاری باغ‌شهرها در دولت نهم 
 
طرح باغ‌شهر به سال‌ 87 زمانی که دولت از طریق طرح‌های متنوع برای کنترل روند روبه رشد قیمت مسکن تلاش می‌کرد، برمی‌گردد. شورای عالی مسکن تصویب کرد که دولت به منظور ساماندهی بازار مسکن در خارج از کلان‌شهرها در 30 استان کشور باغ و بوستان به متقاضیان واگذار کند. 
 
در مرحله نخست این طرح مقرر شده بود که 24 هزار هکتار از زمین‌های دولتی برای احداث باغ‌شهر اختصاص پیدا کند که از این رقم، سه هزار هکتار سهم شهر تهران بود. 
 
براین اساس، متقاضیان سرمایه‌گذار می‌توانستند با تملک هر هزار تا 10 هزار متر مربع زمین از اراضی طبیعی، داخل آنها بین 100 تا 500 متر مربع ویلای مسکونی احداث کنند. مالک زمین که به نوعی مالک باغ‌شهر محسوب می‌شد، وظیفه نگهداری از باغ را نیز داشت. 
 
هر چند دو سال پیش که موضوع ایجاد باغ‌شهر در دولت مطرح شد، عده‌ای هدف از طرح آن را جذب نقدینگی سرگردان از بازار مسکن و تزریق به بازار محدود باغ‌شهر عنوان کردند، اما در حال حاضر به نظر می‌رسد نگرانی از بابت افزایش احتمالی قیمت مسکن وجود ندارد و در عوض، نگرانی جدی مقام معظم رهبری از این موضوع است که زمینه را برای ورود افراد سوءاستفاده کننده و تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی فراهم کند. 
 
پیش‌از این تصور می‌شد با آغاز فروش مزایده‌ای زمین‌های دولتی در حاشیه شهرها برای احداث باغ‌های مسکونی متراژ بالا، سرمایه‌دارهایی که از طریق سوداگری در بازار مسکن موجب افزایش قیمت می‌شوند، از این بازار به حاشیه شهرها مهاجرت کنند اما در عمل چنین اتفاقی نمی افتد. 
 
اگرچه برخی مسوولان در حوزه مسکن معتقدند ایجاد باغ‌شهر در اطراف تهران به نوعی موجب حفظ فضای سبز موجود در اطراف شهر و همچنین جلوگیری از اعمال سوءاستفاده‌های وسیع و تصرف اراضی دولتی خواهد شد اما این طرح کمک زیادی به پدیده زمین‌خواری خواهد کرد. 
 
طی همین گزارش، تاکنون مناطقی همچون لتیان، بومهن و تجرک به عنوان مکان‌های قطعی برای احداث باغ‌شهر در تهران اعلام شده است، اما گفته می‌شود در مناطق دیگری نظیر لواسان و دماوند نیز گزینه‌ ایجاد باغ‌شهر وجود دارد. مبنای مطالعه مکان‌یابی باغ‌شهرها در تهران، مستعد بودن زمین‌ها برای ایجاد باغ‌شهر و داشتن قابلیت توسعه فضای سبز بر روی آنها بوده است.» 
 
هر چند كه به نظر مي‌رسد اصل اين گزارش مربوط به مركز مطالعاتي و تحقيقاتي شهرسازي و معماري نباشد، اما انتشار آن در پايگاه اطلاع‌رساني اين مركز به منزله حمايت از اين گزارش محسوب مي‌شود.
نظرات بینندگان