کد خبر: ۱۲۳۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۲۸ تير ۱۳۹۷
استاندار فارس:

باید تلاش کنیم که اثر پرداخت زكات برای پرداخت‌كنندگان آن ملموس باشد

تبادار گفت: باید تلاش کنیم که اثر پرداخت زكات هم برای پرداخت‌كنندگان آن ملموس باشد و بیشتر زکات را برای رونق دادن به مستمندان همان مناطق صرف کنیم.
باید تلاش کنیم که اثر پرداخت زكات برای پرداخت‌كنندگان آن ملموس باشد
به گزارش شیرازه، استاندار فارس در همایش زکات استان که با حضور جمعی از مسئولین کشوری و استانی در شیراز برپاشده بود گفت: بنظرم لازم نیست در هر محفلی استاندار سخنرانی کند در محفل هایی مثل همایش زکات بهتر است علما تجزیه و تحلیل کنند و ما به عنوان مسئول سعی کنیم عامل بسط این واجب الهی باشیم.

اسماعیل تبادار با اشاره به آیه ۳ سوره بقره گفت: خداوند درمطلع  قرآن كریم وقتی متقین را توصیف می‌كند این آیه را می‌فرماید یعنی مؤمنین فراتر از اینكه نماز اقامه می‌كنند به آخرت و عالم غیب هم اعتقاد داشته و انفاق می‌كنند.

وی افزود: در هر صورت هر زمانی كه برپایی نماز به عنوان مهم‌ترین ركن و اساس دین بیان می‌شود بلافاصله بعد از آن زكات معنا پیدا می‌كند و تأكید بر این موضوع است و این دلالت بر آن است كه نظام زیستی بعد از تفكر ایدئولوژیك مبتنی بر نظام زندگی یعنی معیشتی است.

تبادار با یادآوری این نكته كه خداوند مالكیت خصوصی را مجاز دانسته است اما در كنار آن تكلیفی هم بر همین دارایی‌ها قرار داده است، گفت: زكات یكی از این تكالیف است و در حقیقت ایمان عملی را می‌توان در زكات متبلور دید زیرا انسان مؤمن وقتی دارایی را كسب می‌كند به راحتی در راه خدا ایثار و انفاق می‌كند و این ایمان عملی و معنادار در پرداخت زكات به جد بروز و ظهور دارد.

استاندار فارس یادآور شد كه اساس دینی بر اساس اقتضائات زمان است كه عالمان بر اساس كنكاش و غوری كه در مسائل دین دارند از برداشت دین می‌توانند نسخه‌ای را به اقتضای زمان تبیین و تعریف كنند.

وی گفت: وقتی زكات را به‌عنوان مهم‌ترین موضوع در راه خدا و قربةالی الله قلمداد می‌كنیم و تكلیف را به عنوان كسب حلال در آن مهیا می‌كنیم این زكات مستوفا معنا بر كسب پیدا می‌كند.

تبادار با تأكید بر اینكه باید این تكلیف الهی را گسترش دهیم، گفت: من درباره کسب هایی که زکات به آنها تعلق می‌گیردو به روز کردن آن سوال دارم و در جمع علما به صورت عمومی این سوال را مطرح می کنم.

در احادیث داریم كه خداوند به پیامبر می‌فرماید كسانی را كه زكات می‌دهند فراوان دعا كن؛ یعنی كسی كه تكلیف الهی را انجام می‌دهد چون ایثار و كرامت به خرج می‌دهد مستحق دعا می‌شود.

استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های كمیته امداد وانتقاد یکی از ائمه جمعه از کمک کردن به کسانی که شاید  خیلی پایبند به دین نباشند، گفت: بر اساس آموزه‌های دینی كسانی كه نیازمند هستند باید در نظام جمهوری اسلامی حداقل‌های زندگی آنان تأمین شود نه اینكه ابتدا از او بپرسند مسلمان هستی یا خیر و یا نماز اقامه می‌كنی یا خیر بلكه ابتدا احتیاج او را برطرف می‌كنند تا او متمایل به دین شود وببیند که این نظام اسلامی با این رحمانیت و عطوفت زمینه لازم را برای دین‌داری او فراهم كرده است.

وی همچنین خواستار تشكیل كارگروهی در شهرستان‌ها متشكل از مسئولان كمیته امداد، امام جمعه، فرماندار و متولیان امر زكات شد تا زكات‌های پرداختی هر منطقه را بر اساس نیازمندی‌های آنان خرج كنند و ادامه داد: این پول باید در راه مبادی زكات و در راه خدا خرج شود

تبادار با اشاره به قول همیاری هایی که به مودیان زکات داده می شود گفت: اینکه به مودیان قول جاده سازی به ازای پرداخت زکات بدهیم برای مردم دید منفی ایجاد می کند چون ممکن است اعتبار آن تا پایان سال تخصیص نیابد ومردم پیش خود بگویند زکات را از ما گرفتند جاده هم برایمان درست نکردند!

وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم که اثر پرداخت زكات هم برای پرداخت‌كنندگان آن ملموس باشد و بیشتر زکات را برای رونق دادن به مستمندان همان مناطق صرف کنیم تا مردم برکات پرداخت زکات را به چشم خود ببینند.
نظرات بینندگان