کد خبر: ۱۲۳۷۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۲۸ تير ۱۳۹۷
تعطیلی سایت «شایعات.ir»

حرکت آتش به اختیاری که جوان‌مرگ شد!

سایت «شایعات.ir» که در برخی روزها 400 هزار بازدید داشت تعطیل شد؛ سایتی که در عصر انفعال دستگاه‌های عریض و طویل دولتی، به سیل امواج شُبَهات فضای مجازی پاسخ‌های مستدل و مستند می‌داد.
به گزارش شیرازه، حتماً شما هم روزانه مطالبی زیادی را می‌بینید که دوست دارید از صحت و سُقم آن مطلع شوید.

«جریمه 23 میلیونی کولبر پیرانشهری بدلیل رفتن او روی مین!»، «دستگاه کوچک‌کننده بینی»، «پست اینستاگرام فدراسیون فوتبال فلسطین در حمایت از مراکش»، «فتوای مخالفت آیت‌الله سیستانی با پرداخت فطریه به کمیته امداد»، «معرفی واکسن مخرب و آلوده در تلویزیون برای عقیم شدن زنان ایرانی»، «تحویل تندر 90 به خریداران ساندرو توسط سایپا»، «امام‌جمعه اصفهان: اگر فردی 3 هفته نمازجمعه را ترک کرد، باید خانه‌اش را خراب کرد»، «تجاوز 25 افغانی به دختر بی‌پناه ایرانی در یزد»، «لو رفتن سؤالات آزمون سمپاد و نمونه دولتی️ و ...؛ این‌ها تنها بخش کوچکی از مطالبی است که سایت «شایعات.ir» طی یک هفته به آن‌ها پاسخ داده است. 

 

با گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی، بازار شایعات مجازی هم روزبه‌روز داغ‌تر می‌شود و از همین روی، چند جوان بی‌ادعای شیرازی از سال 93 صرفاً به دلیل دغدغه‌هایی که نسبت به شبهات مطرح‌شده در فضای مجازی داشتند، در حرکتی آتش به اختیار اقدام به ایجاد یک سایت به نام «شایعات.ir» کرده و با استفاده از پیام‌رسان‌های گوناگون ازجمله تلگرام، به شبهات مختلف اقتصادی، پزشکی، اجتماعی، ورزشی، دینی، سیاسی و ... پاسخ‌های مستند و مستدل می‌دادند.

سرگردانی صدها هزار مخاطب

«حق‌جو و حق‌طلب باشیم»؛ این شعار جذاب به همراه عملکرد سریع و دقیق چند جوان شیرازی در سایت «شایعات.ir» سبب شد در مدت کوتاهی تنها در کانال تلگرامی این گروهِ آتش به اختیار، 200 هزار نفر عضو شده و به‌شدت مورد استقبال گروه‌های مختلف مردمی قرار بگیرد.

اما حالا حدود دوهفته می‌شود که فعالیت این گروه خودجوش تعطیل شده و دیگر خبری از پاسخگویی به شبهات فضای مجازی نیست. به همین منظور به سراغ مدیر این سایت رفتیم تا از زبان وی دلیل تعطیلی را بشنویم، مدیری که کم‌لطفی‌ها به ویژه از سوی جبهه انقلاب دلش را بدجور به درد آورده است!

هیچ حمایتی نشدیم

مدیر سایت شایعات.ir که خواست نامش فاش نشود، عدم حمایت جدی از این سایت را دلیل اصلی تعطیلی آن عنوان کرد و اظهار داشت: از نهم دی‌ماه 93، با هدف انجام وظیفه و تکلیف، سایت شایعات.ir را بالا بردیم و این کار از همان ابتدا به حضرات معصومین (ع) هدیه شد و اگر حمایت شده بود و بهای بیشتری به آن داده بودند، در فضای حقیقی نیز امکان تاثیرگذاری بیشتری داشت.

کسی دنبال درج نام نبود

وی در مورد نوع کار سایت شایعات.ir نیز گفت: ما در این سایت به کمک 7 نفر از دوستان شبانه‌روز فضای مجازی را رصد کرده و به شبهاتی که در عرصه‌های مختلف دینی، مذهبی سیاسی و ... در این فضا منتشر می‌شد پاسخ می‌دادیم و جالب اینجا بود که هرگز نامی از افراد برده نمی‌شد و مهم پیام‌رسانی بود.

ارجاع به منابع معتبر

این فعال فرهنگی افزود: نکته مهم در این پاسخگویی، ارجاع مخاطبان به منابع مستند و معتبر و سایت‌های مرجع بود. مثلاً در پاسخ به شبهات دینی مخاطب با دریافت یک لینک به سایت‌هایی مانند سایت حوزه علمیه دسترسی پیدا می‌کرد و نیاز به مطالعه خود کتاب نبود که این منابع بالاترین اعتبار ممکن را دارا بودند.

استقبال چشمگیر مردم

مدیر سایت شایعات.ir از استقبال چشمگیر مردم از این سایت گفت و اظهار داشت: به‌عنوان نمونه در فروردین 94 بازدید یک روز این سایت 400 هزار نفر بود و در تلگرام نیز تا 200 هزار نفر عضو بودند و مطالب را مطالعه می‌کردند؛ ضمن اینکه پاسخ به این شبهات در کانال‌ها و گروه‌های متعدد دیگر در فضای مجازی بازنشر پیدا می‌کرد که این موضوع نشان می‌دهد این گروه وظیفه خود را با کمترین امکانات و تنها با استفاده از 7 سیم‌کارت به‌خوبی انجام داده است.

برخورد پژوهشی و تحقیقی با شایعات و شُبَهات

وی افزود: در کانال تلگرامی ما اقشار مختلف مردم از مذهبی و غیرمذهبی، موافق و مخالف نظام و... حضور داشتند و کار به‌نوعی پیش رفت که 1400 پست در این کانال بارگذاری شد، پست‌هایی که عمدتاً پژوهشی و تحقیقی بود و نگاه نقادانه در این کانال شکل گرفت و به دلیل همین نگاه پژوهشی، نیاز به‌دقت و وقت گذاشتن بیشتری بود، چراکه ما نمی‌توانستیم در جواب به شبهات، بدون تحقیق و پژوهش عمل کنیم.

 

این فعال فرهنگی با بیان اینکه سیاست ما حضور حداکثری بود، همچنین گفت: ما در این سایت و کانال تلگرامی سعی می‌کردیم مطالب خلاصه و همه‌فهم درج شود، به‌نوعی که مخاطب عام با آن ارتباط برقرار کند و در کنار شبهه مطرح‌شده، لینک یک سایت با منابع معتبر قرار داده می‌شد.

مدیر سایت شایعات.ir از تعطیلی این سایت نیز گفت و اظهار داشت: متأسفانه بااینکه سالها برای این سایت زحمت کشیده شد، به دلیل مشکلات مالی و عدم‌حمایت متولیانی که فکر می‌کردیم به ما کمک خواهند کرد، این سایت تعطیل شد.

به دنبال پول نبودیم

وی افزود: حرکت ما در سایت شایعات.ir یک حرکت خودجوش بود که حقیقتاً حفاظت‌شده و استریل کارها انجام می‌شد و حتی یک‌بار انگیزه‌های مالی در آن مطرح نشد، چراکه اعتقاد داشتیم نگاه افراد با چنین انگیزه‌ای لطمه خواهد خورد؛ بنابراین هیچ‌وقت نگذاشتیم مخاطب ما بداند که مشکل مالی داریم.

این فعال فرهنگی تأکید کرد: ما اگر می‌خواستیم نیاز مالی را با مخاطبان مطرح کنیم حتماً به این نیاز ما پاسخ مثبت می‌دادند، اما این کار را یک کار ارزشی و تکلیفی می‌دانستیم و به همین دلیل به آن ورود نکردیم، چراکه اگر انگیزه مالی مطرح می‌شد و اعتبار سایت نیز لطمه می‌خورد.

هیچ کمکی از دغدغه‌مندها نشد!

وی همچنین در پایان گفت: ما به افرادی که فکر می‌کردیم دغدغه‌مند هستند و می‌توانند به ما کمک کنند مراجعه کردیم، اما حتی آن‌ها هم هیچ کمکی به ما نکردند!

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۷
0
یعنی چی؟ گفته کمک مالی نمی خواستیم بعد گفته هیچ کمکی به ما نشد. خب اگه کمک نمی خواتسدی ادامه بدید. اگرم کمک می خواید با این حجم مخاطب از تبلیغات پول در بیارید.